Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt blått ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter och redigerar ett gäng bilder tagna på teater. Det är raw-filer från en Nikon D3 på relativt höga ISO och programmet är Lightroom CC.
Jag har problem med blått ljus. I vissa scener har man vräkt på med blått ljus som i efterarbetet ser onaturligt ut, särskilt när det ligger på hud eller kläder. Jag har testat att dra ned blå mättnad en aning och det hjälper en smula, men inte så mycket.
Typiska färgvärden i dessa partiet är 40-50 % för R och G, och så över 90 %, ibland 98 %, för blått.

Jag gissar att det inte är så mycket jag kan göra för att få det att se mindre konstigt ut. Men har ni något annat att säga om det?

Förresten, jag bifogar en 100 % crop från Framkalla-modulen.

Bilagor

• blåljus.jpg
    blåljus.jpg
    66.4 KB · Visningar: 101
Om du har Nikons gamla Capture NX2 så har den NIKs U-point som kallas Färgkontrollpunkt.
Den är ganska duktig på att kontrollera jobbiga stick som denna.

Den nya NX-D har inte den funktionen kvar då den försvann i och med att Google köpte om NIK. Suck...

Hej!
Jag sitter och redigerar ett gäng bilder tagna på teater. Det är raw-filer från en Nikon D3 på relativt höga ISO och programmet är Lightroom CC.
Jag har problem med blått ljus. I vissa scener har man vräkt på med blått ljus som i efterarbetet ser onaturligt ut, särskilt när det ligger på hud eller kläder. Jag har testat att dra ned blå mättnad en aning och det hjälper en smula, men inte så mycket.
Typiska färgvärden i dessa partiet är 40-50 % för R och G, och så över 90 %, ibland 98 %, för blått.

Jag gissar att det inte är så mycket jag kan göra för att få det att se mindre konstigt ut. Men har ni något annat att säga om det?

Hej!

Testade lite snabbt att se vad som gick att göra i lightroom, något som verkar fungera förvånansvärt bra är att använda Objektivkorrigeringar->Färg för att ta bort överstrålning. Bara att justera den lila inställningen mer åt blått. Med lite tur så fungerar det även på högupplösta bilder...funkar det inte så kan du alltid göra om det till svart-vitt och dra ner nivån på de blåa partierna :)

Sektionen längst ner i Developmodulen, "Camera calibration", kan göra underverk för dylika bilder. Vi har haft samma problem med bilder från dansshower och oftast har det räckt att byta profil men ibland kan man även behöva justera lite primärfärgsinställningar.

Jag har fotograferat mycket scen de senaste åren och det har blivit mycket populärt med färgat ljus mot tidigare vitt. Det är för publikens upplevelse och inte för oss fotografer.
Spottarna har lampor med blå, röd och gröna färger som man växlar mellan.

Har också stora problem med att korrigera dessa scenbilder. Jag känner igen problemet och tar tacksamt emot tips.

Exempel på svårt ljusförhållande med mycket blått ljus. Ibland kan det bli en effekt och ibland inte alls bra toner i ansikten.

Bilagor

• 20160525_146_7D_0354.jpg
    20160525_146_7D_0354.jpg
    56.4 KB · Visningar: 38
  • 20160525_357_7D_0555.jpg
    20160525_357_7D_0555.jpg
    73.6 KB · Visningar: 30
Tack för råd!

Att dra i överstrålningen gav inget - jag förstod nog inte hur jag skulle göra, så jag säger inte att det rent allmänt inte funkar, men jag fick inte ut något bra av det.

Däremot hjälpte det faktiskt att ändra kameraprofil till, i fallet Nikon D3, Camera Neutral v4 eller Camera Portrait v4. Det gav också en del färgskiftningar jag inte är 100 % nöjd med, men åtminstone på den bild jag hittills provat på blev helheten märkbart bättre.

Fånigt att jag inte provade det själv. Annars provar jag ganska ofta med olika profiler på det sättet. Det var väl att nu använde jag två kameror (en D800 också) och då ville jag ha samma profil på båda för att eftersträva enhetligt utseende.

Att man börjat sätta upp mycket LED-prylar istället för konventionella strålkastare med filter bidrar nog till problemet. En blå lysdiod är verkligen blå och inte så mycket annat. Det är ju svårt att dra upp en röd kanal som mer eller mindre är tom. Mätningen blir ju också lätt lurad av att ljuset är väldigt enfärgat och kanalen blir överexponerad.

Att man börjat sätta upp mycket LED-prylar istället för konventionella strålkastare med filter bidrar nog till problemet. En blå lysdiod är verkligen blå och inte så mycket annat. Det är ju svårt att dra upp en röd kanal som mer eller mindre är tom. Mätningen blir ju också lätt lurad av att ljuset är väldigt enfärgat och kanalen blir överexponerad.

För det första, det krävs att du använder en stor färgrymd, som till exempel Prophoto RGB. Sedan kan man blanda kanaler och ta från till exempel den blå eller gröna kanalen och överföra till den tomma röda kanalen.

Stefan

Har råkat ut för något liknande själv och då nöjde jag mig vid att göra allt svartvitt i stället.
När färgerna inte håller så.

Jag kan komma med ett tillägg: på både D3 och D800 funkade det inte perfekt men tillräckligt bra att byta profil till Camera Portrait.
Att gå över till svartvitt var inte en universallösning i sig, i vissa fall förvärrade det snarast problemet. Det kunde krävas en hel del känsligt dragande i färgkanalerna för att få det att se acceptabelt ut. Plus förstås att det är trist att vara tvingad till svartvitt.

Tack för råd!

Att dra i överstrålningen gav inget - jag förstod nog inte hur jag skulle göra, så jag säger inte att det rent allmänt inte funkar, men jag fick inte ut något bra av det.

Däremot hjälpte det faktiskt att ändra kameraprofil till, i fallet Nikon D3, Camera Neutral v4 eller Camera Portrait v4. Det gav också en del färgskiftningar jag inte är 100 % nöjd med, men åtminstone på den bild jag hittills provat på blev helheten märkbart bättre.

Fånigt att jag inte provade det själv. Annars provar jag ganska ofta med olika profiler på det sättet. Det var väl att nu använde jag två kameror (en D800 också) och då ville jag ha samma profil på båda för att eftersträva enhetligt utseende.

Lite sent kanske, men glömde bort denna tråd ...

Överstrålningsreglaget är till för att ta bort kromatisk aberration (lila kanter). Man väljer färgspektrum som anses vara aberrationen med reglagen för lila nyans och drar sedan upp mängden tills det att kanterna försvinner. Nu fungerar detta endast på områden som inte är alltför breda plus att det har en del andra oönskade effekter, exempelvis att andra färger tenderar att blöda över i områden som justeras.

Annars så kan man leka med att göra en vettig svartvit version som man i photoshop lägger i ett eller flera lager över originalbilden. Sedan leker med olika blandningslägen (luminiscens/nyans/mättnad) i kombination med lagermask på de områden som är färgade och olika opacitetsnivåer. Det kommer fortfarande att synas att det är ljussatt, men det blir inte så hysteriska färgnivåer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar