ANNONS
Annons

Svårt att välja digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tielie

Aktiv medlem
Lyckades med konstycket att fördärva min Canon powershot A40 tappade den i golvet stendöd :-/

Så nu står jag utan kamera igen och frågan är vad jag ska köpa när jag fått ihop pengar till en ny.

Ekonomin är något begränsad runt 4000 helst en kamera med CompactFlash minne då jag har det sen tidigare.

De jag spanat på är därför Canon då de verkar vara de få som forfarande använder CP...

Powershot A80
Powershot S50
Ixus 500

Nu är frågan vilken är bästa alternativet om man ska använda den för "vanlig" fotografering men även lite mer för seriös fotografering i skogen/naturen/porträtt etc...

Ixus 500 har varit ett alternativ ett tag men jag har börjat tveka på sista tiden då den mer verkar vara mer "trendkamera" (kanske jag som fått en förutfattad mening :)

Ett annat alternativ jag funderat på är S50 då den kan lagra i bilderna RAW format också...

Jag är även ute efter en kamera med som är snabbstartad vilket både S50/Ixus 500 verkar vara (under 1 sekund). Nån som vet hur snabb A80 är på att starta/fotografera?

En anna sak är att jag vill helst kunna bära med mig kameran alltid så att man kan fånga de tillfällen som dyker upp därför bör alltså kameran inte vara för stor...

Nån som har någon av ovan och kan rekommendera dem?

Egentligen är det kanske två kameror jag letar efter en för lite mer seriös fotografering och en för vanlig fotografering men ekonomin är begränsad som sagt....

Ge gärna tips/förslag på mitt lilla problem :)
 
Köp senaste FOTO!

Bra köp i den digitala djungeln.

Där testas till exempel Canon A80 jämte ett tiotal andra modeller.

För din information blir A80:an något av en vinnare med mycket bra bildkvalitet, många inställningsmöjligheter, lättanvänd och snabb.
 
A80 då den har en vridbar display och mycket bra fotokvalité. Jag har en G3 i samlingen som jag inte gör mej av med i första taget !!!
 
Det ser ut som....

....det blir en A80 blev iofs. lite sugen på en 7i också men min ekonomi räcker inte till :-/
 
Hämta kameran idag...

Nu ska här fotas igen...

Beställde kameran på plusfoto i tisdags men eftersom de inte kunde leverera "i tid" avbeställde jag och körde till Malmö och köpte den på jmedata...

Kände bara att jag MÅSTE ha nåt att leka med i helgen så det blev en powershot A80 köpt för 3700. Kunde väl sparat 300 spänn och väntat men vill man ha direkt så får man väl vara beredd att betala lite mer. Nåja det blev i vart fall billigare än i lokala fotoaffären/onoff/siba i vart fall..

Så nu blir det att testa kameran i helgen :)

Får väl se om jag vågar lägga upp nån bild sen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.