Annons

Svårt att uppfylla krav från bildköpare

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en kund som ställer följande krav på de bilder jag ska leverera:

"Bilden ska helst vara 100 MB men minst 40 MB i okomprimerad 8 bitars RGB."

Detta har jag lite svårt att nå upp till och också svårt att förstå. Exempelvis har jag en bild som har pixelantalet 2796x4194 px som enligt utforskaren då landar på 33,5 MB.

Jag kan såklart interpolera upp bilden för att komma över 40 MB, men det känns ju inte rätt. Eller också kan jag låta bilden vara kvar i 16-bitars läge som den var från början.

Synpunkter?

Det låter lite som kunden i en annan tråd här. Kunden ville ha bilder i 300 dpi men inte mer specificerat. Har du frågat vad anledningen till kravet är?

Jag skulle fråga kunden, och vid behov förklara för dem att de ställer krav som inte alltid är rimliga.

Bara för att illustrera vad det kan skilja mellan två bilder så tog jag en bild på mitt (väldigt röriga skrivbord, och en bild på mitt i stort sett helvita fönsterbräde. Utan att ändra inställningar i kameran (annat än för exponeringen) så skiljer det ~1,5MB i storlek mellan de två filerna. Nu är det JPG-filer, vilka är komprimerade, men din kund efterfrågade okomprimerade filer, så mitt test är inte jätteanvändbart, men borde ändå duga som en liten fingervisning.

Jag skulle fråga kunden, och vid behov förklara för dem att de ställer krav som inte alltid är rimliga.

Bara för att illustrera vad det kan skilja mellan två bilder så tog jag en bild på mitt (väldigt röriga skrivbord, och en bild på mitt i stort sett helvita fönsterbräde. Utan att ändra inställningar i kameran (annat än för exponeringen) så skiljer det ~1,5MB i storlek mellan de två filerna. Nu är det JPG-filer, vilka är komprimerade, men din kund efterfrågade okomprimerade filer, så mitt test är inte jätteanvändbart, men borde ändå duga som en liten fingervisning.

En okomprimerad bild blir lika stor oavsett motiv.

Fast en del som inte vet vad de egentligen pratar om, och någon sådan har vi ju tydligen att göra med här, menar ibland förlustfri komprimering när de säger okomprimerad.

Det tror jag inte. De syftar på en okomprimerad 8 bitars tiff-fil. Att de ställer storlekskrav på själva filen är ett sätt att få en tillräckligt stor bild istället för att bestämma mått på bilden. En 24 MP okomprimerad tiff i 8 bitar från min kamera blir ca 69 MB och de accepterar ner till 40 MB, så jag ser inte problemet.

Om man har en 24mp kamera så är det inga problem.

TS exempelbild är dock 12mp. Om detta är max vad kameran kan leverera så återstår bara att interpolera, byta kamera eller diskutera med kunden.

Duger bra med en 16 MP kamera också, men det var ingen som påpekade att bilden inte uppfyllde kraven. Tvärtom, det var kunden som inte förstod vad de frågade efter, vilket jag tror de i allra högsta grad är medvetna om.

Uppdatering:

Jag tog helt enkelt en diskussion med kunden och hen accepterade att vissa av bilderna var något mindre än önskvärt, men eftersom de flesta används på webb, i bildspel och i mindre trycksaker och inte som stora tryckta bilder var det okej.

Slutet gott, allting gott!

Uppdatering:

Jag tog helt enkelt en diskussion med kunden och hen accepterade att vissa av bilderna var något mindre än önskvärt, men eftersom de flesta används på webb, i bildspel och i mindre trycksaker och inte som stora tryckta bilder var det okej.

Slutet gott, allting gott!

Vad skönt! Bra medkommunikation och förståelse!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar