Annons

Svårt att se rätt i sökaren. Lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Jag tycker det är jobbigt att sätta ögat mot ögonmusslan på rätt sätt så man ser allt rätt.

Sätter jag ögat bara 'pang på', så ser jag inte all kamera-info som man vill/behöver se där inne, och delar av synfältet liksom skyms ut.
För mig blir det att jag sätter ögat mot musslan och gymnastiserarrunt lite. Ibland blir det då att man ruckar runt tills ögat sitter helt rätt, sen måste man hålla ögat i exakt samma läge mot kameran medan man vrider kroppen/huvet för att rikta rätt mot motivet, som en robot. Känns inte så lite amatör-mässigt.

Kör en Nikon D90 just nu, hade D5000 innan och det var samma med den. Jag är dock större än genomsnittet som person (större huvud än snittet), kan ju påverka. Har dock inte glasögon.

Funderar på om en större mussla kan avhjälpa detta?
Det känns som att problemet är att man inte sätter ögat mot musslan helt rätt, och det kanske är utomstående ljus som kommer in då och påverkar.

Någon som har erfarenheter av huruvida svårigheten att få rätt vy ur sökaren avhjälps med större musslor typ den nedan?

Eller om inte, vad beror det på att det är så känsligt vilken vinkel/avstånd ögat har mot sökaren?
 

Bilagor

  • sg-eyecup-uni-a.jpg
    sg-eyecup-uni-a.jpg
    37.1 KB · Visningar: 17
Efter att kalibrera rätt så bilden inte ser suddig ut jämfört med vad mitt öga ser så har jag aldrig haft problem med att se bilden rätt. Har dock märkt att vissa objektiv mörkar ned bilden ögat ser.
 

Bilagor

  • diopter.jpg
    diopter.jpg
    47 KB · Visningar: 15
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.