Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att få tag på RS-60E3 (Trådutlösare 300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har ringt och vart inne i totalt ca 10 butiker i stockholm (med viss omnejd), och inte en enda hade en RS-60E3 inne (Holly Foto hade en begagnad, men ville ha en ny).

Till slut hittade jag en hos Expert i Skärholmen, och fick betala visst överpris (295:-, kostade 250-270:- överallt annars.)

Nån som vet varför alla har slut på dem?

Alla sa nämligen "De brukar vi ha i lager..konstigt att de är slut nu" typ.

Men men, blir väl lite mörkerfoto ikväll då då man fick tag i en tillslut!

/Jocce

Varför inte en trådlös fjärrkontroll för ungefär samma pengar? Har en trådutlösare några fördelar jämfört med en fjärris?
(jag har aldrig haft någon trådutlösare)

Jag har en gammal RC-1 fjärrkontroll som funkar utmärkt tillsammans med 300D.

Henrik A skrev:
Varför inte en trådlös fjärrkontroll för ungefär samma pengar? Har en trådutlösare några fördelar jämfört med en fjärris?

Hur funkar detta? Det måste ju finnas någon form av mottagare på kameran?

Ja, 300D (även min gamla EOS 50E) har ett litet IR-öga på framsidan. Ibland önskar man att IR-mottagaren satt på baksidan (eller sidan) men fjärren klarar ganska bra vinkel.

Där ser man! Jag har redan en trådutlösare, funkar det med. Till min Canon G2 är det trådlös fjärrkontroll, men den kameran står i mitt kameraskåp numera.

Bygg en till 300D, det gjorde jag, en som både kan kan manövereras över radio och för hand med knappar.

1 st 2,5 mm stereoplugg kostar ca 15:- eller från skrotad headset för mobiletelefon eller hörlurar.

2 st kontakter av slutande återfjädrande typ. finns på Clas Ohlson och kostar några kronor styck.

1 st tom filmburk eller annan lämplig låda

lämplig kabel med tre ledare..

Radiovarianten är en utveckling av denna enkla trådutlösare till 300d och som fått radio som tillägg i konstruktionen.

Senast ändrad:
Henrik A skrev:
Ja, 300D (även min gamla EOS 50E) har ett litet IR-öga på framsidan. Ibland önskar man att IR-mottagaren satt på baksidan (eller sidan) men fjärren klarar ganska bra vinkel.

Ögat sitter i handtaget man håller högerhanden på på framsidan.

Kanske går att programera en tevefjärrkontroll med rätt signal?

Senast ändrad:
men fjärren klarar ganska bra vinkel.
Måste säga att jag upplever det totalt motsatta. Jag måste i princip hålla fjärren mitt framför kameran om signalen ska tas emot av kameran överhuvudtaget. Med tanke på att den kostade 350 spänn (fjärren alltså) så är det riktigt dåligt.

Optimalt vore väl om mottagaren på kameran satt på ovansidan lite förhöjd så att mottagning var möjligt från alla håll (utom nerifrån...). Nuvarande position inklämd mellan objektiv och högerhandsgreppet känns inte direkt genomtänkt.

Senast ändrad:
Tycker osse den trådlösa fjärren klarar en bra vinkel. Snett från sidan är inga problem. Inklämd? Den sitter väl PÅ högerhandsgreppet ungefär där du har pekfingret.

För min trådutlösare gav jag ca 250 kronor på Expert. Ditt pris är nog inte överpris utan alla butiker antar jag har relativt fri prissättning.

Bilagor

• remote.jpg
    remote.jpg
    43.5 KB · Visningar: 275
Henrik A skrev:

Kommer använda den mest för nattfotogrefering osv, då vill jag kunna stå bakom kameran, vilket tyvärr inte funkar så pass bra med den trådlösa att jag skulle blitt nöjd med det!

/Jocce

Smajly skrev:
Tycker osse den trådlösa fjärren klarar en bra vinkel. Snett från sidan är inga problem. Inklämd? Den sitter väl PÅ högerhandsgreppet ungefär där du har pekfingret.

För min trådutlösare gav jag ca 250 kronor på Expert. Ditt pris är nog inte överpris utan alla butiker antar jag har relativt fri prissättning.

Menade inte direkt överpris så, men den kostade juh mer där än på alla andra ställen...så var nog lite ironiskt menat!

/Jocce

Re: Re: Re: Svårt att få tag på RS-60E3 (Trådutlösare 300D)?

Jocce skrev:
Läste du inlägget?

De andra hade inga i lager :(

/Jocce

Precis de andra hade inga på lager och då är deras pris ointressant då det inte kan bli någon affär, så du betalade rätt pris när ni var överens om villkoren för köpet eftersom det blev affär, eller hur?

Re: Re: Re: Re: Svårt att få tag på RS-60E3 (Trådutlösare 300D)?

RolandM skrev:
Precis de andra hade inga på lager och då är deras pris ointressant då det inte kan bli någon affär, så du betalade rätt pris när ni var överens om villkoren för köpet eftersom det blev affär, eller hur?

Ursäkta, men va?

Alltså hävdar inte att jag betalade ett "hutlöst" överpris!

Menade Överpris med _viss_ ironi (kan tyvärr inte redigera inlägget och sätta citattecken runt överpris som jag skulle gjort egentligen!)

Jag hade juh kunnat vänta, alternativt beställa från ntbutik, och betalat kanske 250 kr, men "valde" (eller "blev tvingad") att köpa den av den affären med det priset!

/Jocce

Jocce skrev:
Har ringt och vart inne i totalt ca 10 butiker i stockholm (med viss omnejd), och inte en enda hade en RS-60E3 inne (Holly Foto hade en begagnad, men ville ha en ny).

Till slut hittade jag en hos Expert i Skärholmen, och fick betala visst överpris (295:-, kostade 250-270:- överallt annars.)

Nån som vet varför alla har slut på dem?

Alla sa nämligen "De brukar vi ha i lager..konstigt att de är slut nu" typ.

Men men, blir väl lite mörkerfoto ikväll då då man fick tag i en tillslut!

/Jocce

Finns hos cyberphoto 234:-
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240447

ANNONS