Annons

Svårt att få ansikten snygga på konsertfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Svårt att få ansikten snygga på konsertfoton

Hej
Fotade Attentat i gåt.
Jag har fotat en del band innan och det har aldrig varit några problem. Men i går blev ansiktena helt konstiga. Kritvita och utan kontrast. Jag har dock inte överexponerat bilderna för det finns inga utbrända områden eller högdalar som slår i taket.
Jag tror belysningen var väldigt hård.
Men hur kan man få ansiktena bättre? Vad kan jag göra nästa gång för att få ansiktena bättre?
Alla blider blev inte dåliga, men kolla den här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/349682/2989047.htm
Mvh Thomas
 
Svårt att få ansikten snygga på konsertfoton

Hej
Fotade Attentat i gåt.
Jag har fotat en del band innan och det har aldrig varit några problem. Men i går blev ansiktena helt konstiga. Kritvita och utan kontrast. Jag har dock inte överexponerat bilderna för det finns inga utbrända områden eller högdalar som slår i taket.
Jag tror belysningen var väldigt hård.
Men hur kan man få ansiktena bättre? Vad kan jag göra nästa gång för att få ansiktena bättre?
Alla blider blev inte dåliga, men kolla den här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/349682/2989047.htm
Mvh Thomas

Hej!

Ett problem är nog att vitbalansen hamnat lite tokigt. Du får nog dra ned färgtemperaturen en del i bilden (så publiken blir ännu blåare ;) eftersom ansiktena har blivit väldigt varma i tonen.
 
Men om jag drar ner färgtemperaturen blir de aldleles vita i ansiktena?
Jag drog upp färgen för att det inte skulle bli så vitt.
Nu har jag sett att många andra som fotade på samma konsert verkar haft samma problem.
Ytterligare en svår bild att få bra..
 

Bilagor

  • 531904_10201047034612553_1838826654_n.jpg
    531904_10201047034612553_1838826654_n.jpg
    62.7 KB · Visningar: 55
Men om jag drar ner färgtemperaturen blir de aldleles vita i ansiktena?
Jag drog upp färgen för att det inte skulle bli så vitt.
Nu har jag sett att många andra som fotade på samma konsert verkar haft samma problem.
Ytterligare en svår bild att få bra..

Det andra stora problemet är troligen helt enkelt den brutala skillnaden i belysning mellan ansiktena (starkt belysta) och resten (svagt belyst). Så en en kombination av lägre färgtemperatur och läge exponering känns som det bästa tipset.

Det finns riktigt extrema ljussituationer där det inte går att fånga alla element i en bild (t.ex. ett belyst ansikte och dess omgivningar) utan man får välja det ena eller det andra. Och i de lägena räcker inte ans det enorma omfånget i en råfil för att fånga alltihop. Vilket gör att när en kamera, enligt sina normala principer, väljer en exponering och vitbalans som är en kompromiss mellan de två ytterligheterna, så slutar det med en bild där mna inte kan få bra kvalitet på någon av ytterligheterna hur man än drar i råfilen i efterhand.

Nu vet jag inte om du körde manuell eller automatisk exponering (och vitbalans), men har du kört automatik är risken stor att det inte finns så mycket färger registrerade i ansiktena (eftersom kameran försök kompromissa mellan dem och omgivningarna).
 
Är du säker på att du inte bränt ut nåt område? Kollar på en mobil men det vanliga i ett sånt här ljus är att man klipper highlights i främst den röda kanalen. Lite varm vitbalans på det så har man problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.