Annons

Svårt att bestämma sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hallå. Har beslutat att sälja min Ricoh GRDIII för att skaffa en kamera med större sensor. Nu funderar jag på Panasonic GF1 med 17mm och en sökare, på så vis får man en hyffsat storsensad kamera med motsvarande 34mm 2,8! Jag har en Nikon som jag använder en del med 35mm 1,8 men det motsvarar typ 56mm eller nåt. Helt tokig vinkel för mig, trist nog.

Har ni några synpunkter eller lovord för att använda GF1/2 som heltidskamera? Har bestämt mig för att inte ge upp i kampen om att hitta en kamerakombo med fast vidvinkel och tillräckligt stor sensor ...

Gonatt!

Mja, det är nog inte så lätt att ge några vettiga råd ifall du inte kompletterar med lite mer uppgifter om dina tilltänkta fotograferingsområden. Vad jag förstår så vill du först och främst ha en liten kamera som är lätt att alltid ha med sig, men ändå ha en stor sensor så att bildkvaliteten blir bra. En GF1:a ger betydligt bättre bildkvalitet än din Ricoh GRDIII pga en större sensor, men inte lika bra som din Nikon, som har en APS-C sensor.

Den är inte lätt att hitta någon kamera som inte är nämnvärt större än din GRD-kamera men ändå har en stor APS-C sensor, men Sigma DP1 klarar detta. Den har alltså en större sensor än GF1, och ger bättre bildkvalitet.

Ifall du t.ex. vill ha möjlighet att fota aktion där det ju behövs snabb autofokus, så är ingen av de kameror som vi talat om ovan lämpliga. Då behöver du en kamera med fasdetekt-autofokus, och då måste kameran med dagens teknik ha en spegel - rörlig eller fast. De minsta med snabb autofokus är några av Sonys SLT-kameror - A33, A35 och A55, vilket är vad du har att välja på ifall du vill ha EN kamera som är både liten och snabb. Dock blir den förstås större än en GRD, GF1 eller DP1.

Annars kan du ju behålla din Nikon för sådana tillfällen, och skaffa t.ex. en DP1 för övriga tillfällen. Kanske det var något sådant du hade tänkt dig?

Gonatt i kubik!
.

Jag har inga goda råd, men väl en liten rättelse.
17/2.8 motsvaras av 34/5.6 på småbildsformatet, vilket kan vara värt att ta med i funderingarna. Å andra sidan motsvaras GRDIIIs 6/1.9 av 28/8.8 på småbildsformatet så... :)

Jag har inga goda råd, men väl en liten rättelse.
17/2.8 motsvaras av 34/5.6 på småbildsformatet, vilket kan vara värt att ta med i funderingarna. Å andra sidan motsvaras GRDIIIs 6/1.9 av 28/8.8 på småbildsformatet så... :)

"Motsvarar" är ett knepigt ord. Man ska helst specificera vilka parametrar men jämför.

Ljusstyrka f/2.8 för småbild motsvarar ljusstyrka f/5.6 för m4/3 när det gäller signal/brusförhållande (givet allt annat lika mellan de båda sensorerna) och skärpedjup (givet att brännvidden är hälften på m4/3 av vad den är på småbild, samt samma fotograferingsavstånd).

När det gäller exponeringvärde motsvarar dock f/2.8 på småbild f/2.8 på m4/3.

Mja, det är nog inte så lätt att ge några vettiga råd ifall du inte kompletterar med lite mer uppgifter om dina tilltänkta fotograferingsområden. Vad jag förstår så vill du först och främst ha en liten kamera som är lätt att alltid ha med sig, men ändå ha en stor sensor så att bildkvaliteten blir bra. En GF1:a ger betydligt bättre bildkvalitet än din Ricoh GRDIII pga en större sensor, men inte lika bra som din Nikon, som har en APS-C sensor.

Den är inte lätt att hitta någon kamera som inte är nämnvärt större än din GRD-kamera men ändå har en stor APS-C sensor, men Sigma DP1 klarar detta. Den har alltså en större sensor än GF1, och ger bättre bildkvalitet.

Ifall du t.ex. vill ha möjlighet att fota aktion där det ju behövs snabb autofokus, så är ingen av de kameror som vi talat om ovan lämpliga. Då behöver du en kamera med fasdetekt-autofokus, och då måste kameran med dagens teknik ha en spegel - rörlig eller fast. De minsta med snabb autofokus är några av Sonys SLT-kameror - A33, A35 och A55, vilket är vad du har att välja på ifall du vill ha EN kamera som är både liten och snabb. Dock blir den förstås större än en GRD, GF1 eller DP1.

Annars kan du ju behålla din Nikon för sådana tillfällen, och skaffa t.ex. en DP1 för övriga tillfällen. Kanske det var något sådant du hade tänkt dig?

Gonatt i kubik!
.

Ja precis som du misstänker är det en mindre kamera med större sensor jag vill ha, men faktiskt främst skarp vidvinklig optik. Jag fotar mest människor och stadsmiljöer märker jag, här har jag börjat lägga några bilder

http://www.shermansson.blogspot.com/

Har ju använt min D40 med kitobjektivet men sedan jag började använda 35mm 1,8 är det svårt att uppskatta den zoomen. Gillar att zooma med fötterna och att lära mig en speciell vinkel åt gången.

Dp1 har ju Aps-c men f4 och inte nåt för mig .. Dessa kompakter är små och extremt anpassningsbara men egentligen använder jag väldigt få av GRDIIIs hav av konfigurationer. Har oftast använt D40 med aperture prio, thats it i princip. Som nån skrev i ett annat köprådsinägg blir det lätt att kompakten åker med jämt och storsensorn stannar hemma, och då ångrar man sig sedan när man sitter med råfiler som inte håller måttet pga att sensorn är så pytteliten. Jag har mycket kvar att lära när det gäller exponering och annat, är inte någon erfaren fotograf och har ingen erfarenhet från filmtiden heller, men märker att det är sensorns storlek som begränsar Ricohn i mina händer. Några sportevent skall jag nog aldrig plåta, men normala stadssituationer med människor och rörelse, vardagen helt enkelt. Och AF i t.ex. D40 har räckt bra, och jag förfokuserar ofta eller kör ISO 400-800 nedbländat.

Det är kanske en annan prisklass, men har du tittat på Fuji X100? Skulle tro att den kan passa dig ganska bra, utifrån vad du skriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar