Annons

Svår foto-situation (MTB)

Produkter
(logga in för att koppla)

-Henrik-

Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom både foto och actionfotografering. Men jag är helsåld på mtb-cykling och försöker därför lära mig att ta bra mtb-bilder.

Under Åre Mountain Mayhem i sommras och Nordiskt Mästerskap i Downhill fotograferade jag en hel del.

Jag hade dock problem med ett ställe längs downhillbanan som bestod av en lodrät brant ut ur skogen med direkt solljus och granar som skuggade.

Såhär såg det ut: (1) (2) (3)

Min fråga är om det finns några generella tips för hur man skall bete sig och hur kameran bör vara inställd i sånna lägen.

Det handlar altså om att åkarna kommer i väldigt hög fart uppifrån skogen och sedan "droppar" ut över kanten och landar i svackan. Allt inom loppet av en någon sekund.

Det är naturligtvis svårt att sätta sig in i hur det såg ut utan att ha varit där. Men rent allmänt. Underlättar det att stå längst ner med tele? Skall man använda blixt eller ej? osv.

Vilken position bör man fotografera ifrån för att verkligen beskriva "brantheten" och farten på samma gång?

Går det att få några sådana generella råd måntro?

Några bilder jag tog i branten finns här: http://mtb.haas.se/cal/nm/

Några mer lyckade bilder från branten finns här:
http://www.mtbfreerider.com/carl4.html

Jag tycker att du ska använda ett par blixtar...
en på varje sida av åkaren och en riktigt kort slutartid för att riktigt frysa actionen.

Beror väl lite på vad som är syftet med bilderna, om man måste kunna se ansiktet och åkarnumret så måste du nog slå blixt snett framifrån. Jag gillar verkligen dina panorerade bilder, tex. http://mtb.haas.se/cal/nm/DSC1542.jpg.html är skitsnygg, den stilen vill jag gärna se mer av. Jag skulle ha ställt mig vid sidan ungefär mitt i svackan och panorerat med kanske 1/15s, och kört lite upplättningsblixt för att få med detaljer i hoj och åkare. Personligen tycker jag att dina bilder är bättre än de "officiella" du länkade till.