Annons

Svår foto-situation (MTB)

Produkter
(logga in för att koppla)

-Henrik-

Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom både foto och actionfotografering. Men jag är helsåld på mtb-cykling och försöker därför lära mig att ta bra mtb-bilder.

Under Åre Mountain Mayhem i sommras och Nordiskt Mästerskap i Downhill fotograferade jag en hel del.

Jag hade dock problem med ett ställe längs downhillbanan som bestod av en lodrät brant ut ur skogen med direkt solljus och granar som skuggade.

Såhär såg det ut: (1) (2) (3)

Min fråga är om det finns några generella tips för hur man skall bete sig och hur kameran bör vara inställd i sånna lägen.

Det handlar altså om att åkarna kommer i väldigt hög fart uppifrån skogen och sedan "droppar" ut över kanten och landar i svackan. Allt inom loppet av en någon sekund.

Det är naturligtvis svårt att sätta sig in i hur det såg ut utan att ha varit där. Men rent allmänt. Underlättar det att stå längst ner med tele? Skall man använda blixt eller ej? osv.

Vilken position bör man fotografera ifrån för att verkligen beskriva "brantheten" och farten på samma gång?

Går det att få några sådana generella råd måntro?

Några bilder jag tog i branten finns här: http://mtb.haas.se/cal/nm/

Några mer lyckade bilder från branten finns här:
http://www.mtbfreerider.com/carl4.html

Jag tycker att du ska använda ett par blixtar...
en på varje sida av åkaren och en riktigt kort slutartid för att riktigt frysa actionen.

Beror väl lite på vad som är syftet med bilderna, om man måste kunna se ansiktet och åkarnumret så måste du nog slå blixt snett framifrån. Jag gillar verkligen dina panorerade bilder, tex. http://mtb.haas.se/cal/nm/DSC1542.jpg.html är skitsnygg, den stilen vill jag gärna se mer av. Jag skulle ha ställt mig vid sidan ungefär mitt i svackan och panorerat med kanske 1/15s, och kört lite upplättningsblixt för att få med detaljer i hoj och åkare. Personligen tycker jag att dina bilder är bättre än de "officiella" du länkade till.

Tack för era tips.

Ansikte och nummer är absolut inget krav. Jag vill bara förmedla känslan / upplevelsen med bilderna. Inte visa att person X med tävlingsnummer Y körde si eller så.

Det där med blixtar låter klart intressant. Skall läsa på lite mer om blixtteknik.

Samtidigt vill man ju samtidigt inte ha "bleka cyklister" pga. blixtljuset. Men det kanske kan lösas mha. underexponering?

Jag hade nog...

ställt in exponeringen efter högdagern (solsidan) och låtit blixten lätta upp motivet. Dvs det skulle bli rätt så mörkt i skuggan men där solen skiner igenom så bränner det iaf inte ut. Lagom långsam slutartid med blixten synkad på andra ridån...men som sagt kanske annorlunda beroende på vilket uttryck som eftersträvas...
/M

-Henrik- skrev:
Tack för era tips.

Ansikte och nummer är absolut inget krav. Jag vill bara förmedla känslan / upplevelsen med bilderna. Inte visa att person X med tävlingsnummer Y körde si eller så.

Det där med blixtar låter klart intressant. Skall läsa på lite mer om blixtteknik.

Samtidigt vill man ju samtidigt inte ha "bleka cyklister" pga. blixtljuset. Men det kanske kan lösas mha. underexponering?

Blixtexponeringen är plättlätt, iom. att cyklisterna passerar på ungefär samma avstånd från dig hela tiden. Kör manuell exponering och ställ den så att bakgrunden är lagom ljus, ställ sedan blixten manuellt så att åkarna blir bra belysta. Voilá! Kolla displayen och histogrammet så att det ser rätt ut. Jag skulle personligen inte bry mig om ifall solen bränner ut på vissa ställen i grenverket.

Det låter ju helbra. Jag tror att en eller flera blixtar skulle kunna hjälpa mycket vit fotografering av cykling. Men man ska ju orka ställa upp dem och justera in dem ordentligt också.

Sen kan det ju vara svårt att placera dem när marken lutar 80° och det knappt går att stå själv. Men allt går ju. Tejpa runt ett träd eller så.

Det verkar som att en blixt eller två hamnar på bra-att-ha-listan tillsammans med stativ och lite annat. Dyr men rolig hobby det här. :)

Tack för era utmärkta tips. Nu tror jag att jag i alla fall har fått en humm om vilken taktik man bör köra.

Blixtar i all ära. Visst ger det en viss mustighet och coola effekter.. Men kan ju inte släpa med blixt jämt och ständigt. Tycker du ska exprimentera dig fram vad som funkar för dig. Hitta ditt egna bildspråk.. ojoj vilka klyscher. =^)

Kör på helt enkelt. Själv fotar man ytterst sällan Mtb. Händer ibland då polaren är ute och glider med sin hoj. Senaste lilla sessionen i en dovt höstmörker kan kikas på..

http://www.osterhult.com/xtra/Mtb/

Några andra Mtb-bilder finns nog på min webbsida..

Som sagt.. Kör hårt!!

/M

Skulle jag vara triggad tävlingsåkare mitt i ett race,och en fotograf brände av en, eller enu värre flera blixtar i mitt nylle, skulle jag bli riktigt förbanad!
En sak att folk står längs med hela banan, en annan är när dom stör tävlande med bixtar mitt i hoppen!
Om en åkare ramlar efter att ha fått din blixt i nyllet, räkna med att få den instalerad där varken sol eller måne lyser.

Dom är ju trots allt där för att tävla, inte för att bli fotade.

Ville bara säga det.
Johannes

Ja, du har ju helt klart en poäng Magnus. Jag håller med dig.

Det roligaste vore ju helt klart att lyckas ta bra bilder utan blixt. Och det tänker jag också försöka.

Samtidigt vill jag understryka att det blixtsnack som pågått i tråden inte har handlat om att trycka av en blixt rakt framifrån mot åkaren utan från sidan.

Jag kör själv downhill (och många andra former av mtb/cykling) och vet hur störande det är när någon fotograferar med blixt frakt framifrån. I synnerhet just vid ställen som den där branten.

Men det var bra att du nämnde det ändå. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar