Eftersom det var jag som startade denna tråd så tar jag mig oxå friheten att avsluta tråden.
Vill börja med att säga att mitt inlägg inte på något sätt var kritik mot Magnus Fröderberg (vilket jag oxå har påpekat till MF i ett privat mail). Många av MFs bilder är fantastiskt bra, bland de absolut bästa i hela galleriet enligt min mening. Jag tror att vi är många som är glada för att MF visar sina alster här.
Anledningen till inlägget var att jag såg ett solklart fall av taktikröstning från en handfull medlemmar ("fan-cluben"), som systematiskt gav betyg 5 till alla Magnus bilder. Det framgår tydligt av bildkommentarerna att flera i fan-cluben är släkt och vänner till MF. Några gav dessutom konsekvent dåliga betyg till alla övriga bilder på topplistan, i uppenbart syfte att få upp MFs bilder så högt som möjligt. Fan-clubens övriga aktiviteter på Fotosidan är lika med noll (noll egna bilder, noll diskussionsinlägg, noll av allt...). Det verkar som om hela deras närvaro här grundar sig på intresset att taktikrösta.
När vi nu har ett system med betyg och topplistor, då måste vi oxå ha rätt att säga ifrån när systemet missbrukas, eller....?
Själv skulle jag iaf aldrig drömma om att betygsätta släktingars och nära vänners bilder - jag skulle nöja mig med att kommentera. Betygsättningen får "oberoende" medlemmar stå för.
Sen tror jag inte att det är betygen i sig som är problemet, det är topplistan som syns på galleriets förstasida. Mitt förslag är precis det som David nämner: Göm topplistorna djupare ner i sidhierarkin; då kommer intresset för taktikröstning att minska.
Och gör listorna längre, gärna topp-50 eller topp-100. En lång lista blir mer prestigelös eftersom fler medlemmar då får chansen att synas. För många människor är det är viktigt att bli sedd, att få bekräftelse på att man duger. Det gäller både på Fotosidan och i de flesta andra sammanhang.
En annan grej som kan motverka taktikröstning är att stryka högsta och lägsta betyg innan man räknar ut medelvärdet. Det är en väl beprövad teknik från bedömningssporterna i idrottsvärlden.
Kör hårt!
Mvh/Acke
(Tillägg 011203: Jag noterar nu att två av de tre taktikröstande medlemmarna inte längre finns med i medlemsregistret. Mvh/Ulf)