Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svågerpolitik?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Här kommer en klurig gåta till alla fotosidans medlemmar.... :D

Vad har följande medlemmar gemensamt?
http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=2967&ref=Photo
http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=2879&ref=Photo
http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=2997&ref=Photo

Den förste att svara rätt får evig ära och berömmelse.;)

(Tillägg 011203: Jag noterar nu att två av de tre medlemmarna ovan är borttagna. Kan vara bra att veta för den som vill följa hela tråden. Mvh/Ulf)

Bra rutet, Acke!

Man upphör aldrig att förvånas över människans skröplighet ...
I det här fallet var bilderna så bra att de absolut inte behövde dessa kryckor från den närmaste omgivningen.
Det gör hela fenomenet än mer obegripligt.

Patetiskt var rätta ordet!

/Ragnar N

Bara för att man är släkt så betyder inte det att man träffas regelbundet och bedömmer varandras bilder. Det kan ju vara så att man tycker internet är ett alldeles ypperligt forum att göra detta på.

Som någon konstaterade så behövdes ingen svågerpolitik för att bilderna skulle få bra kritik. Det ska väl ändå inte vara så att man inte ska få säga vad man tycker om en bild bara för att man råkar vara släkt? I slutändan är det iaf upp till fotografen vilken värdering han vill lägga i en viss kommentar.

Jag har varken sett bilderna eller kommentarerna, men anar en viss häxjakt efter "terrorfotografer". Jag har iaf fått för mig att denna sida är till för att fotografer skall kunna utvecklas som just fotografer med hjälp av andra medlemmar på denna sida. Huruvida vissa är släkt eller inte är orelevant.

Mvh
Maverick

Tycker det är rätt vanligt att folk stör sig på hur andra betysätter på fotosidan, ofta med rätta. Svågerpolitik, okynnes-klankningar, sätta låga betyg för att djäklas osv.

Alltså: Ta bort betygen, ta bort betygen, snälla, snälla, snälla.....

Calle S skrev:
Tycker det är rätt vanligt att folk stör sig på hur andra betysätter på fotosidan, ofta med rätta. Svågerpolitik, okynnes-klankningar, sätta låga betyg för att djäklas osv.

Alltså: Ta bort betygen, ta bort betygen, snälla, snälla, snälla.....

Japp håller med vissa här är ju väldigt betygsfixerade och ibland får man skäll för att man "bara" gett 4 i betyg .
tror personligen att topplistan inverkar en del på betygshetsen.

Ackes påpekande har en viktig aspekt.
Sedan må man tala sig hur varm man vill om välmenande familjemedlemmar och bekanta. Rent mänskligt är det ju trevligt och sympatiskt att man stöttar varandra.
Men ....
Den dag bildbedömningarna skulle genomsyras av kotterier, där man belönar och ryggdunkar varandra utifrån andra kriterier än de rent bildmässiga, kan man lugnt lägga ner den delen av Fotosidan.
Den ensamme där torde nämligen bli rätt villrådig och tilltufsad.
Hur lekfull och trevlig än Fotosidan ter sig har man i alla fall att göra med någonting så seriöst som folks kreativitet och skaparkraft.
Som vanligt är alltså integriteten något att vårda!
/Ragnar

Hmm det innebär då att jag inte kan ge bra betyg på folk som jag är släkt med (vilket inte är något problem då jag inte tror att jag har nån släkting som lagt upp någon bild här).
Kan jag ge bra betyg/kommentarer på folk som jag känner ? eller ska man ge dåliga betyg trots att bilden är bra ? :mad:

Örjan!
Jag skrev:
"genomsyras av kotterier, där man belönar och ryggdunkar varandra utifrån andra kriterier än de rent bildmässiga".
Ditt svar blev väl lite snett, va?

/ Ragnar

ragnar skrev:
Örjan!
Jag skrev:
"genomsyras av kotterier, där man belönar och ryggdunkar varandra utifrån andra kriterier än de rent bildmässiga".
Ditt svar blev väl lite snett, va?

/ Ragnar

Mitt inlägg var ett svar på

"Bra rutet, Acke!

Man upphör aldrig att förvånas över människans skröplighet ...
I det här fallet var bilderna så bra att de absolut inte behövde dessa kryckor från den närmaste omgivningen.
Det gör hela fenomenet än mer obegripligt.

Patetiskt var rätta ordet!

/Ragnar N "

ok eftersom det är helt omöjligt att kontrollera röstfusk så gör vi så att vi tar bort motiven till röstfusk istället. Därför flyttar vi ut "topplistorna" från albumsidan.

För övrigt så vill vi att denna diskussion härmed avslutas. Eftersom det är ett personangrepp i denna diskussion så kommer vi att deleta diskussionen inom kort.

Är det ngn som vill fortsätta kommentera detta, så skicka istället ett mail till oss på [email protected]

Hälsningar
redaktionen

Eftersom det var jag som startade denna tråd så tar jag mig oxå friheten att avsluta tråden.

Vill börja med att säga att mitt inlägg inte på något sätt var kritik mot Magnus Fröderberg (vilket jag oxå har påpekat till MF i ett privat mail). Många av MFs bilder är fantastiskt bra, bland de absolut bästa i hela galleriet enligt min mening. Jag tror att vi är många som är glada för att MF visar sina alster här.

Anledningen till inlägget var att jag såg ett solklart fall av taktikröstning från en handfull medlemmar ("fan-cluben"), som systematiskt gav betyg 5 till alla Magnus bilder. Det framgår tydligt av bildkommentarerna att flera i fan-cluben är släkt och vänner till MF. Några gav dessutom konsekvent dåliga betyg till alla övriga bilder på topplistan, i uppenbart syfte att få upp MFs bilder så högt som möjligt. Fan-clubens övriga aktiviteter på Fotosidan är lika med noll (noll egna bilder, noll diskussionsinlägg, noll av allt...). Det verkar som om hela deras närvaro här grundar sig på intresset att taktikrösta.

När vi nu har ett system med betyg och topplistor, då måste vi oxå ha rätt att säga ifrån när systemet missbrukas, eller....?

Själv skulle jag iaf aldrig drömma om att betygsätta släktingars och nära vänners bilder - jag skulle nöja mig med att kommentera. Betygsättningen får "oberoende" medlemmar stå för.

Sen tror jag inte att det är betygen i sig som är problemet, det är topplistan som syns på galleriets förstasida. Mitt förslag är precis det som David nämner: Göm topplistorna djupare ner i sidhierarkin; då kommer intresset för taktikröstning att minska.

Och gör listorna längre, gärna topp-50 eller topp-100. En lång lista blir mer prestigelös eftersom fler medlemmar då får chansen att synas. För många människor är det är viktigt att bli sedd, att få bekräftelse på att man duger. Det gäller både på Fotosidan och i de flesta andra sammanhang.

En annan grej som kan motverka taktikröstning är att stryka högsta och lägsta betyg innan man räknar ut medelvärdet. Det är en väl beprövad teknik från bedömningssporterna i idrottsvärlden.

Kör hårt!

Mvh/Acke :)

(Tillägg 011203: Jag noterar nu att två av de tre taktikröstande medlemmarna inte längre finns med i medlemsregistret. Mvh/Ulf)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar