Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplattor med otg-stöd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Ska på resa och vill ha en liten platta för granskning och back-up. Hade tänkt mig att via kortläsare kopiera foton till plattan, sen flytta till USB-minne som man lätt kan få resekamrater att bära på. Då bör man vara relativt säker på att få med fotona hem även om man råkar ut för missöden eller tjuvar.

Jag har med Googles hjälp kommit fram till att plattan måste ha stöd för otg usb för att det ska gå att koppla in kortläsare och usb-minne. Så långt var det lätt. Men att sen få reda på vilka plattor som har stöd för detta... Branschen verkar anse att detta är en hemlighet som ska bevaras väl. Asus ser ut att vara den enda importör som anger detta för några av sina plattor (dock inte för Nexus 7 som ändå verkar ha det enl. annan tråd på detta forum). Ingen näthandlare skriver något om otg i spec. I fallet Asus är uppgiften t.o.m. bortrensad hos t.ex. DustinHome på de plattor som enligt Asus har otg-stöd. Support verkar inte få fram uppgifterna och gissar nog en del. Jag har fått uppgifter om både har och inte har på samma pryl från olika håll.

Har någon en lista på kompatibla plattor?
Om inte, ni som har plattor med otg-stöd utan rootning och annat fuffens, skriv gärna i denna tråd så kanske det blir en lista med tiden.
Just nu är jag speciellt intresserad av Nexus 7 (2013) Kan något bekräfta att den har det?
Samsung Tab3 7" och 8"?
Acer Iconia Tab A1-810?


Kanske vi kan trycka på handlarna lite att ta reda på den om grejorna har otg-stöd och ange det på sina hemsidor genom att många ställer frågan till support?

Jag vill inte ha svar av typen "Ta med datorn" "Det finns hårddiskar som kan detta" eller "Köp en Mac" Det jag vill ha svar på är vilka plattor som har stöd för otg.
 
Har en Asus Transformer Pad TF700T. Den har otg-stöd och adapter till USB-kontakt finns att köpa lite varstans på ebay till en billig penning. Det finns också bra gratisappar för bildvisning. Det är en utmärkt platta som nu börjar komma ner i anständigt pris.

Anders W
 
Sony Tablet Z funkar med OTG (likaså gör de nya telefonerna som Z, Z Ultra och Z1)

Har testat alla med min Canon och DSLR Controller
 
Nexus7 (V1) har OTG och helt säkert även den nya. I princip alla Androidplattor och telefoner har det då det är en egenskap i Android OS som ska ge stöd när en USB port finns, och det gör det väl i stort sett alltid.
 
Nexus 7 2013

Det ska fungerar med Nexus 7 2013 men enligt apptillverkaren till appen jag länka till så finns det några buggar (som man kan kringgå).
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.nexususb.importer

Själv ha jag en Galaxy Note II och det fungerar utmärkt med otg överföring men jag ha aldrig försökt sparar de importerade bilder på en extern USB minne. För övrigt så finns det även appar för raw convertering på Play Store.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.nexususb.importer
 
Jag håller helt med dig om att det är för svårt att få en bra översikt över plattors (och mobilers) otg-stöd, och det kompliceras väl lite av att det delvis är app-beroende.

Nexus 7 (2012) har inget stöd alls out-of-the-box, men med Nexus Media Importer kan man i alla fall spela upp media och kopiera från externa enheter till plattan. Vill man däremot kopiera från plattan till andra enheter tror jag man behöver root och StickMount eller liknande. Låter ju strålande om nya Nexus 7 har fullt stöd, kan någon verifiera det?

Annars skulle jag också leta bland Samsungs mer påkostade plattor, eftersom deras mobiler har grymt bra usb-stöd.

(när du väl hittat en platta som har bra stöd för usb-otg rekommenderar jag som vanligt RawVision för arbetsflödet med råfiler, kalasbra app för det)
 
Vilken förvirring detta med otg-stöd är.
I fredags skickade jag en fråga till DustinHome om otg-stöd på Samsung Galaxy Tab 3 7". Det ska funka, var svaret.
I lördags var jag på fotomässan och passade på att diskutera saken med en Samsungkille som var på plats och visade just plattor. Funkar inte, sa han.
I dag hittade jag en liten broschyr om Samsungplattor (bl.a. Tab 3 7") i en lokal butik. Där visas tillbehör som jag inte har sett någonstans på nätet, med bildtext:

USB- och SD-adapter
Anslut din kamera eller ett USB-minne
och flytta filer till och från din tablet
med SD-kortläsaren.


Förvirringen verkar vara total!
 
Nu har jag vanan (eller ovanan) att roota ganska omgående när jag köper telefon eller platta så jag kan inte säga hur det är helt "stock", men min N7 (2012 med CM 10.2) kan utan problem hämta filer från kameran. Däremot har jag får mig att jag inte lyckades skriva till ett usbminne. Testade aldrig med någon särskild app för ändamålet.

Min nya N7 (2013 LTE, rootad 4.4) kan hämta filer ur kameran. Hade till en början problem men tror det berodde på OTG-kabeln. Försök köpa en kabel av bra kvalitet som tål att vara med lite. Har inte försökt skriva till ett usbminne än.

Alla enheter vill dock inte kommunicera med kameror. Min N4 till exempel, vill bara vara i fred medan min Xperia S fungerar kanon.
 
Vilken förvirring detta med otg-stöd är.
I fredags skickade jag en fråga till DustinHome om otg-stöd på Samsung Galaxy Tab 3 7". Det ska funka, var svaret.
I lördags var jag på fotomässan och passade på att diskutera saken med en Samsungkille som var på plats och visade just plattor. Funkar inte, sa han.
I dag hittade jag en liten broschyr om Samsungplattor (bl.a. Tab 3 7") i en lokal butik. Där visas tillbehör som jag inte har sett någonstans på nätet, med bildtext:

USB- och SD-adapter
Anslut din kamera eller ett USB-minne
och flytta filer till och från din tablet
med SD-kortläsaren.


Förvirringen verkar vara total!

Får du reda på om det funkar så skriv gärna
Har själv galaxy tab 3 10.1 wifi och vill ha med den istället för bärbar dator mest för att kolla bilderna
Fick samma svar som du ( ja och nej och kanske) när jag kollade innan köp
Köpte den ändå för jag hittade en grej som heter CamRanger som skulle kunna fúngera med att flytta dom via wifi men tyvärr så var det andra saker som jag inte fick att fungera så den åkte i retur tyvärr
 
Jag tror att det blir till ta med kortläsare, ett SD-kort med några foton och ett USB-minne och åka till stan och köpa en OTG-kabel hos Kjell & Co. Sen runt till handlare som säljer plattor och testa rent handgripligt.
 
Jag tror att det blir till ta med kortläsare, ett SD-kort med några foton och ett USB-minne och åka till stan och köpa en OTG-kabel hos Kjell & Co. Sen runt till handlare som säljer plattor och testa rent handgripligt.

Min Windowsplatta en Lenovo Thinkpad Tablet 2 har en vanlig USB-port så det behövs ingen OTG-kabel, fungerar med en helt vanlig. Min sambo har en Asus transformers (android) den har en vanlig USB-port i tangentbordet.
Eftersom dom flesta plattorna "bara" har USB2 så brukar det ta sin beskära tid att överföra bilderna till dom och då är det skönt att kunna göra det över natten samtidigt som man laddar den, det brukar vara svårt när man använder OTG.

/Karl
 
Jag tror att det blir till ta med kortläsare, ett SD-kort med några foton och ett USB-minne och åka till stan och köpa en OTG-kabel hos Kjell & Co. Sen runt till handlare som säljer plattor och testa rent handgripligt.

Låter lite jobbigt. :)

Du skrev att du var speciellt intresserad av om Nexus 7 har OTG-stöd, och det har den, enligt ett par inlägg här i tråden. Jag kan bekräfta att det går att titta på bilder med Nexus Photo Viewer. Jag stoppade mitt SD-kort i en liten kortläsare som jag sen kopplade till Nexusen med en USB-OTG-kabel.

Samma firma som har gjort Nexus Photo Viewer har också gjort Nexus Media Importer, som kan en del mer (det är inte begränsat till bilder), men det kostar lite pengar (25.91 kr enligt Google Play just nu).

Jag har även installerat StickMount men inte testat det än eftersom jag måste "roota" plattan först. Med det ska man kunna montera ett USB-minne (flash eller USB-disk, t.ex.) och sen komma åt det som en vanlig enhet från alla appar som kan läsa och skriva till/från lagringsenheter.

Min Nexus 7 är "model: ME370T" och kör Android version 4.3
 
Lösningen

Den enda vettiga lösningen på hur man tar reda på om en platta har stöd för otg direkt från kartongen och lämplig för fotobackup verkar vara att köpa en otg-kabel, ta med kortläsare + minneskort från kameran och prova rent handgripligt i butik. Detta diskvalificerar alla näthandlare, men när de är så jä... dumma att de inte tar med en så viktig info i specifikationerna på hemsidan är det bara lagom åt dem.

Otg-kabel finns bl.a. hos Kjell & Co och kostar under hundringen.

Jag hade turen att få tag på en kunnig och hjälpsam kille i Teliabutiken i Borlänge. Tillsammans testade vi några olika plattor. Helst vill jag ha en 7" platta. Den jag hade siktat in mig på, Asus MeMo Pad HD7 vägrade inse att vi hade kopplat in en kortläsare eller USB-minne. Samma med Samsung Tab 3 7". Till slut köpte jag en Samsung Tab 3 8" som hittade mina USB-grejor direkt. Genom att binda bredbandet hemma till Telia i ytterligare 18 månader fick jag den för 99:- i månaden. Hopräknat blev det faktiskt i motsats till vad jag trodde på förhand ett mycket bra pris.
I en annan butik testade jag en Nexus 7 (2012). Vi hittade ingen filhanterare i den. Möjligen kan man installera en sån och få det att funka på den.

En kort sammanställning av det vi testade
Har inte stöd för otg-usb
Asus MeMo Pad HD7
Galaxy Tab 3 7"

Har stöd för otg-usb
Galaxy Tab 3 8"
Galaxy Tab 3 10.1"
 
Nexus 7 har inte så värst många program förinstallerade. Det är förstås både en för- och en nackdel. Fördelen är man slipper en massa skräp som surfplattetillverkaren lägger på plattan. Nackdelen är att man måste installera en hel del program själv för att få den funktionalitet man vill ha.

Annars är det en mycket stor fördel att Nexus-plattorna är "Google-branded". Det innebär att man får en ren Android på plattan, och slipper en massa extra lull-lull som tilverkaren gärna lägger på i sitt hemayxade gränssnitt. Det gör att man kan få uppgraderingar av systemet så fort en ny version är klar, eftersom tillverkaren inte behöver "anpassa" det.
 
Kan nog stämma bra att det är en fördel med en "ren" google.
Nu köpte jag visserligen en Samsung, men är rätt sur på det märket sen tidigare eftersom de envisas med oönskade "finesser" som inte går att få bort.
 
Passade på att testa lite jag med idag när jag var inne på Mediamarkt. (med Meenova-läsaren från min nyckelknippa)

Förutom Samsung-plattorna som redan nämnts så kickade Sony's Tablet Z direkt igång en filhanterare som själv meddelade att den var redo att kopiera från och skriva till minnet. Den kunde också, liksom Samsung-plattorna, spela upp en film direkt från minnet utan problem. Testade också en Windows 8-platta, Asus Vivotab ME400C som (helt väntat?) hanterade det anslutna minnet utan problem.

Sen finns det förstås fler frågor att fundera på och att jämföra om man vill gå på djupet - vilka plattor hanterar flera anslutna enheter via en hub, så att man t.ex. med hjälp av sin surfplatta kan kopiera filer direkt från kamerans minneskort till en extern hårddisk. Och vilka filsystem finns det stöd för (NTFS t.ex.?) - det kan också variera en del.

Per
 
Ytterligare ett bidrag; LG's G Pad 8.3 verkar väl vara en riktigt trevlig fotograf-platta, i samma prisklass som Nexus 7 men med både intern minneskortplats och ett välbyggt gränssnitt för filhantering via usb? Verkar ha riktigt fin och färgneutral skärm också.

I vanlig (o)ordning är usb-otg inget som de gängse testarna (typ Mobil.se) har nåt grepp om, så man får vända sig till användarna:

http://www.youtube.com/watch?v=FKpDXdlb9Dw
http://www.youtube.com/watch?v=rxS5R0B6lYU

Vore intressant att veta vilka plattor som också fixar en usb-hub, så att en fotograf t.ex. kan kopiera filer direkt från ett minneskort till en extern hårddisk - det är ju suveränt när man är på resa etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.