Annons

Superzoom med autofokus till G2?

Produkter
(logga in för att koppla)

krasse82

Medlem
Finns det superzoom-objektiv, förutom panasonic och olympus egna, som fungerar till panasonic lumix G2? Med eller utan adapter spelar ingen roll, det viktiga är att autofokus funkar.
Är på jakt efter ett i den lite lägre prisklassen och det tycks vara helt kört.
Någon som har tips?

En standardzoom kan göras relativt liten. En superzoom blir minst lika stor som en telezoom med motsvarande tele-egenskaper. Superzoomen kommer mest till sin rätt för video. Om budgetkravet tillåter, så är alternativen två beträffande superzoomar; Ett med bildstabilisering från Panasonic (~8500 kr), ett utan från Olympus (~5500). Med en lägre budget, återstår en kombo av standard/tele-zoom. Det begagnade utbudet torde även vara rikligare för dessa.

Det är inte omöjligt att Sigma & Tamron i en nära framtid lanserar bildstabiliserade superzoomar till MFT. Frågan är om dessa blir tillräckligt vidvinkliga, dvs. startar på brännvidden 14mm som orginaloptiken.

Tack! Jag har hittat olympus 14-150 som demo-ex i bra skick för 3800 kr.
Detta objektivet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly14150

Funderar på om det är värt att slå till på den då. För även om sigma och tamron släpper snart så lär dom ju hamna runt 3000 kr minst eller vad tror du? Och jag vet att detta inte anses som dyrt men för mig som nybliven hobbyfotograf känns det hårt i plånkan så jag vill gärna veta om det finns lindrigare alternativ :)

Om du nu bestämt dig för en superzoom, så låter det som ett bra pris för en ny (demo) sådan, för ett objektiv som desutom fått ett bra omdöme. Det enda som du kanske kommer att sakna någon gång, är bildstabiliseringen. Men till vår- och sommarbilder torde ljuset mer än väl räcka till ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar