Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superskarpt objektiv sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett manuellt objektiv att använda tillsammans med omvändningsring på Minolta AF för att plåta makro. Märke spelar ingen roll, enda kravet är att det är ssssskarrrrrpt som en kniv, hyfsat billigt, väger rätt lite och har filtergänga 52, 55 eller 59 mm.

Jag hittar massor av uppgifter om AF-obj, men inga alls om mauella. Finns inte tiden före 1985 längre? Nå'n som har ett tips att dela med sig av.

tannler skrev:
Jag är på jakt efter ett manuellt objektiv att använda tillsammans med omvändningsring på Minolta AF för att plåta makro. Märke spelar ingen roll, enda kravet är att det är ssssskarrrrrpt som en kniv, hyfsat billigt, väger rätt lite och har filtergänga 52, 55 eller 59 mm.

Jag hittar massor av uppgifter om AF-obj, men inga alls om mauella. Finns inte tiden före 1985 längre? Nå'n som har ett tips att dela med sig av.

Vill du ha ett nytt objektiv som inte kostar så mycket och inte bryr dig om märket så rekommenderar jag 50mm F1,8. Jag har Canons variant och den kostar en dryg tusenlapp och är extremt skarp för sitt pris. Jag tror dessutom att de allra flesta tillverkare har en motsvarande modell i sitt utbud så det borde dessutom finnas en hygglig eftermarknad för detta objektivet om man dessutom inte är kinkig med vilket märke det är. Canons 50 1,8 har 52 mm:s filtergänga.

http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_18.php

Jaha, nu såg jag att det var ett manuellt objektiv du letade efter. Sorry, då var inte min hjälp någon hjälp. (Men spelar det någon roll egentligen om det är AF eller MF? Du behöver ju inte använda AF:en?)

Objektivvalet är ju lite beroende pâ vilken glug du skall sätta det.
En bra kombination är ofta 50mm rättvänt och 24/28mm omvänt.
Även kring 100mm rättvänt med 24/28mm omvänt funkar.
Beträffande omvändningskopplingen sâ brukar det gâ att hitta step up / down ringar och fâ till det med.

Beträffande skärpan sâ duger säkert vilket gammalt Pentax K eller Minolta MC / MD eller likande.
Optikens egenskaper blir lite annorlunda monterat omvänt.

Stopp i skogen.

Gammalt manuellt, av vilket märke som helst, ska sitta ensamt, inte piggyback. Jag har redan två macro-objektiv samt ett tredje på G och vill bara komma snorbilligt undan när jag ska "leka" lite.

tannler skrev:
Stopp i skogen.

Gammalt manuellt, av vilket märke som helst, ska sitta ensamt, inte piggyback. Jag har redan två macro-objektiv samt ett tredje på G och vill bara komma snorbilligt undan när jag ska "leka" lite.
Jag kan inget om vilka objektiv som är lämpliga att vända på, men ett manuellt Minoltaobjektiv som skall vara extremt skarpt, nästan i klass med Contax Planar 135 2,0 är Minoltas 135 2,0. Den tror jag dock är svår att få tag på.

Jag har hittat ett M MD 135/2 i USA, men till fantasipris - USD190. Blir ju ganska precis 2k hem till dörren.

Lutar nog mest åt ett Canon FD 650/1.8 - känner igen det från tiden med Canon AE-1.

Det är lite svårt att svara eftersom du inte skriver om du har bälg/mellanringar eller bara tänker sätta omvändningsringen direkt på kameran. I det sistnämnda fallet är det bara ganska extrema vidvinkelobjektiv som kan komma ifråga om du vill komma rejält över skala 1:1 (vilket jag antar att du vill, eftersom du gissningsvis redan kan nå 1:1 med det du har).

Med bälg/mellanringar går det att komma billigare undan genom att använda ett mer måttligt vidvinkelobjektiv på 28-35 mm eller en normal, de brukar fungera hyggligt för ändamålet om man bländar ner några steg.

En makronormal är naturligtvis ännu bättre, men också dyrare (försåvitt du inte redan har ett). Makrotelen ger också bra tekniskt resultat men kräver i mitt tycke opraktiskt långa utdrag.

Ett annat mycket bra alternativ är att skaffa ett riktigt bra förstoringsobjektiv, priserna på begagnade sådana har fallit som en sten de senaste åren så det finns egentligen ingen anledning att nöja sig med mindre än ett 50/2,8 av något av de bästa märkena. Du lär dock knappast hitta något med dina filterdimensionskrav utan får räkna med att använda en ”step-ring” för att kunna fästa det på din adapter (antagligen lär det vara svårt att hitta någon i rätt dimension så räkna med att få göra en själv av två skrotade filter). I värsta fall kan objektivet helt sakna filtergänga och då krävs lite mer händighet.

En annan billig möjlighet, som tyvärr också bryter mot ditt filterkrav, är gamla smalfilmsobjektiv med fast brännvidd. De är ofta rätt skarpa och har dessutom så pass korta brännvidder att utdragen inte behöver bli så långa för att få höga förstoringsgrader.

Sedan finns det naturligtvis också ”riktiga” mikroobjektiv avsedda för ändamålet, men då hamnar vi i helt andra prisklasser om du inte har osannolik tur.

Pupillen skrev:
Det är lite svårt att svara eftersom du inte skriver om du har bälg/mellanringar eller bara tänker sätta omvändningsringen direkt på kameran. I det sistnämnda fallet är det bara ganska extrema vidvinkelobjektiv som kan komma ifråga om du vill komma rejält över skala 1:1 (vilket jag antar att du vill, eftersom du gissningsvis redan kan nå 1:1 med det du har).
...
Direkt på kameran - ja, jag har 1:1 redan.

Pupillen skrev:
...
Med bälg/mellanringar går det att komma billigare undan genom att använda ett mer måttligt vidvinkelobjektiv på 28-35 mm eller en normal, de brukar fungera hyggligt för ändamålet om man bländar ner några steg.
...
Jo, jag har lekt med mellanringar och 20/2.8 och är inte riktigt imponerad.

Pupillen skrev:
...
En makronormal är naturligtvis ännu bättre, men också dyrare (försåvitt du inte redan har ett). Makrotelen ger också bra tekniskt resultat men kräver i mitt tycke opraktiskt långa utdrag.
...
För att inte tala om belysningen - trångt och varmt.

Pupillen skrev:
...
Ett annat mycket bra alternativ är att skaffa ett riktigt bra förstoringsobjektiv, priserna på begagnade sådana har fallit som en sten de senaste åren så det finns egentligen ingen anledning att nöja sig med mindre än ett 50/2,8 av något av de bästa märkena. Du lär dock knappast hitta något med dina filterdimensionskrav utan får räkna med att använda en ”step-ring” för att kunna fästa det på din adapter (antagligen lär det vara svårt att hitta någon i rätt dimension så räkna med att få göra en själv av två skrotade filter). I värsta fall kan objektivet helt sakna filtergänga och då krävs lite mer händighet.
...
Inte en tanke i den riktningen - kan Du utveckla? Vad är "bra"? Vilka märken är kass? Omvänd montering?

Pupillen skrev:
...
Sedan finns det naturligtvis också ”riktiga” mikroobjektiv avsedda för ändamålet, men då hamnar vi i helt andra prisklasser om du inte har osannolik tur.
Totalt fel pengar - då letar jag hellre efter ett Minolta 3-1x makrozoom. Jag är på lekhumör och har ingel lust att langa massor av flis på en lek som kanske inte väcker den riktiga lusten.

Lennart Sjöberg (tannler) skrev:[/i]
Du ka få köpa mitt - kostar en käftsmäll och och en snigel på ögat. Ska jag ladda?

Vad ska jag göra för att slippa?
Kanske en njursmäll och en spräckt skalle?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar