Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superförsäkring hos Japan Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hej..

Funderar på att lägga en beställning på en Canon EOS 50D hos Japan Photo. För 899:-(gäller 4 år) kan jag köpa det de kallar Superförsäkring(http://www.japanphoto.se/info.php?info=4). Verkar fungera som en bättre drulle.

Normalt brukar jag tacka nej till försäkringar på elektronik, men en systemkamera är ju trots ganska ömtålig och dessutom något man vill kånka omkring på.

Hur hade ni gjort?

Kolla upp vad din hemförsäkring täcker först. De brukar kunna täcka en hel del.

Butiker av olika slag tjänar multum på den här typen av försäkringar som de lätt "lurar på" vilsna kunder och som sen aldrig behöver använda dem.

Hej..

Funderar på att lägga en beställning på en Canon EOS 50D hos Japan Photo. För 899:-(gäller 4 år) kan jag köpa det de kallar Superförsäkring(http://www.japanphoto.se/info.php?info=4). Verkar fungera som en bättre drulle.

Normalt brukar jag tacka nej till försäkringar på elektronik, men en systemkamera är ju trots ganska ömtålig och dessutom något man vill kånka omkring på.

Hur hade ni gjort?

Ska du köpa den på avbetalning tänkte du? I sådana fall rekommenderar jag dig istället att ta ett banklån utan säkerhet, då kommer du undan myyyyycket billigare.

Butiker av olika slag tjänar multum på den här typen av försäkringar som de lätt "lurar på" vilsna kunder och som sen aldrig behöver använda dem.

Naturligtvis ska hemförsäkringen kollas först vad som gäller där! Liksom lusläsning av detaljvillkoren så att det inte är något lurt i nåt finstilt.

Hemförsäkringar har ofta en självrisk runt 1000-1500 kr (tippar jag) plus att efter 3 år har värdeminskningen gjort kameran mycket mindre värd.

Jag har själv haft flera saker försäkrade med liknande försäkringar; skrivare, mobiltelefon, dvd-spelare. Vilka alla varit mer än väl värda att betala för.

Skrivaren stod länge oanvänd och stuvades undan, bortglömd tills jag jag fick påminnelse om att försäkringen behövde förnyas. Det var en vecka innan den slutade gälla. Skrivaren var fullständigt hoptorkad så jag lämnade in den på försäkringen och fick en sprillans ny och mycket bättre. Antar att en skrivare är billigare att ersätta än att laga med tanke på att det, åtminstone förr, ibland lönade sig att köpa en ny när bläcket tog slut. Kostade mig inget extra mer än försäkringspremien vid köpet.

Mobiltelefon fick jag ut två på samma försäkring. Ett fel i försäkringstexten gjorde att försäkringen inte var specifik för ursprungsprodukten utan även gällde ersättningstelefonen.
Den ursprungliga fick sig ett dopp när jag cyklade omkull i en vattenpöl som var djupare än väntat vid en översvämning. Ersättaren gick sönder när jag tappade den i gatan och ersättaren därefter fungerar fortfarande (10 år gammal) fast det går inte att se vad det står på tangenterna längre. Inga extra kostnader utöver ursprungsförsäkringen.

DVD-spelare(video) fick en ny efter att någon spillt en grogg över den på en fest. Innan hade den varit på kontroll flera gånger och saker hade bytts i den eftersom den inte kunde spela alla skivor. Inga extra kostnader för mig fast det skulle blivit det eftersom inga fel kunde konstateras, butiken tog kostnaderna istället eftersom den de facto inte fungerade. I efterhand har jag insett att den inte kunde spela dual-layer men att de inte kunde konstatera det på kontrollen, eller någon säljare kunde tänka ut de, kan ju inte jag rå för.

Samtliga har varit utan självrisk och värdeminskning utom DVD:n, där gällde istället att jag fick motsvarande produkt så i det fallet blev det en kraftig värdeminskning. Jag fick handla för vad ersättningsprodukten skulle kostat.

För ett par år sen köpte jag en Canon Powershot A710IS (utan försäkring (som skulle gått på någon hundring). Efter ett år fick den sig en törn och fungerade inte riktigt som den skulle. Den repade sig dock och fungerar igen men den ser inte ut som den ska. Värdeminskningen i hemförsäkringen plus självrisken var nästan i storleksordning som en ny likadan kamera.
Har för mig att försäkringspremien var 258 kronor (cirka 10% av kamerapriset) och det hade det varit värt så här i efterhand.

Ska du köpa den på avbetalning tänkte du? I sådana fall rekommenderar jag dig istället att ta ett banklån utan säkerhet, då kommer du undan myyyyycket billigare.

Fattar inte vad du menar? Klart jag cashar kameran kontant. Det är försäkringen som kostar 899:- för 4 år. Läs om läs rätt..

Jo jag vet hur det ligger till. Det är krediter och försäkringar butikerna gör pengar på.

Om jag lägger till "Allrisk" på hemförsäkringen(+20:-/mån) så täcker den väl ungefär samma saker förutom slitskador. Ersättningen sjunker till 60% redan första året och därefter runt ytterligare 10 procenenheter per år. Självriskt 1500:-

Fattar inte vad du menar? Klart jag cashar kameran kontant. Det är försäkringen som kostar 899:- för 4 år. Läs om läs rätt..

Ja det är klart du cashar kameran kontant, och skriver som om du precis läst snabba cash 1000 gånger. Ber om ursäkt att jag läste fel, måste ha varit jävligt jobbigt för dig.

Ja det är klart du cashar kameran kontant, och skriver som om du precis läst snabba cash 1000 gånger. Ber om ursäkt att jag läste fel, måste ha varit jävligt jobbigt för dig.

Och jag ber om ursäkt för attityden i svaret..
Kameran sparar jag ihop till. Ville ha tips om försäkringen.
Sorry..

Mycket bra försäkring !!!!!!

Hej Roger!!
Jag kan verkligen rekommendera Japanfotos superförsäkring.
För några år sedan så inhandla jag en 5d och tog försäkring till den.
Jag är också lit avig till extra försäkringar men tog mig en titt i
Vad som gällde . jag menar som så att kameran har jag med mig
Och vad som helst kan ju hända, man kan nästan säga att kostnaden är självrisken.Efter ett år så var jag utanför Cairo, ja bara sand ! och byte glugg i o för sig Halvägs in i bilen, men där kom nåt in i kameran och repade sensorn .
Lämnade in huset och fick det bekräftat, därefter tog försäkrings bolaget Hand om ärendet . det slutade med ett sensor byte, med arb kostnad blev Det strax över 14000 kr...
I år sålde jag huset och det var inga problem att föra över försäkringen till den nya Ägaren . Så jag har inget att klaga på . Mycket bra!

Roger du kan lugnt ta den här försäkringen ! mvh Jan Eriksson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar