Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superenkelt sorterings/redigieringsprogram (Win) för svärmor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik P

Medlem
Hej,

Svärmor tar fantastiskt många bilder och behöver nu ett superenkelt program till sin mini-laptop för att få organisation på alla sina digitala bilder och samtidigt kunna göra enkla korrigeringar (beskära, göra s/v, osv).

Själv kör jag Mac och har visat iphoto för henne vilket mer än väl uppfyller hennes behov, finns det något liknande program för PC?

Tacksam för tips!
Henrik

Picasa

Picasa är ett utmärkt verktyg för att skapa mappar, sortera och radera. Det kan också redigera bilder med filter etc... om du inte vill använda Photoshop.

Hej,

Svärmor tar fantastiskt många bilder och behöver nu ett superenkelt program till sin mini-laptop för att få organisation på alla sina digitala bilder och samtidigt kunna göra enkla korrigeringar (beskära, göra s/v, osv).

Själv kör jag Mac och har visat iphoto för henne vilket mer än väl uppfyller hennes behov, finns det något liknande program för PC?

Tacksam för tips!
Henrik

Upplever Faststone riktigt smidigt, cleant och enkelt att beskära, justera färg, ljus mm.

(Läser dessutom raw, använder det själv i första grovsorteringen just för enkelheten. Men det är kanske inte svärmor hjälpt av)

/Anders

Jag vill också slå ett slag för Faststone, som dessutom är gratis för privat bruk.

Med senaste versionen kan man bl a titta, pixelpeeka, sortera, skärpa, ändra kurvor, ta bort röda ögon, beskära, omskala, döpa om, ställa fildatum tillbaka till tagningsdatum efter redigering, se de viktigaste EXIF-värdena. And you just name it - Faststone does it easily and fastly... Snabbfunktionerna för att flytta och kopiera bilder är dessutom oerhört praktiska.

AndersLj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar