Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Super-takumar 50 1,4 m42 vs nyare versioner
- Trådstartare fikkser
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Om det står Super-Takumar på optiken så har den inte samma effektiva antireflexbehandling som Super-Multi-Coated/SMC Takumar eller SMC Pentax i 7 skikt. Utan en enklare variant med mindre antal skikt eller endast ett skikt. Motljusegenskaperna och färgmättnad /kontrast bör rimligtvis vara bättre på senare optik som är betecknad med Super-Multi-Coated eller SMC.
bildsten
Aktiv medlem
Jag har provat mitt Super Takumar 50 mm 1:1,4 på min K100D och det blev inte bra. Det var inte bristande kontrast utan andra konstigheter som jag inte kan beskriva bra. Och det är inte första gången det ger konstiga effekter, det blev liknande resultat med en Auto Tele Plus 2x när jag provade för över 30 år sedan på min Spotmatic. Objektivet passar annars utmärkt på Spotmatic och har gett många fina bilder under åren, både i svv och dia. Men det har en lite gul missfärgning i ett av linselementen som nu gör det olämpligt för dia.
awaw
Avslutat medlemskap
fikkser
Aktiv medlem
Gul missfärgning fixar du med solljus.
Har ett super-takumar som är ganska gult, känns som att det stjäl ljusstyrka också.
Så här gör du för att bli av med det: Linda in objektivet i aluminiumfolie (för att avleda värme så inget tar skada av värmen), sedan ställer du upp objektivet utan främre och bakre lock i ett fönster, eller helst utomhus. Var noga med att ställa upp det så att maximalt med solljust passerar igenom. Enligt folk som testat tar det minst en vecka.
Tack för de andra svaren!
Har ett super-takumar som är ganska gult, känns som att det stjäl ljusstyrka också.
Så här gör du för att bli av med det: Linda in objektivet i aluminiumfolie (för att avleda värme så inget tar skada av värmen), sedan ställer du upp objektivet utan främre och bakre lock i ett fönster, eller helst utomhus. Var noga med att ställa upp det så att maximalt med solljust passerar igenom. Enligt folk som testat tar det minst en vecka.
Tack för de andra svaren!
sarnor
Avslutat medlemskap
Som kuriosa kan nämnas att den gula färgen kan vara en indikation på att objektivet har en lins av radioaktivt thorium-glas.
http://photo.net/classic-cameras-forum/00ATf1
bildsten
Aktiv medlem
@fikkser: Det provade jag för många år sedan och det blev kanske, kanske något bättre.
@Sarnor: Visst, det beror på att det finns ett element som är svagt radioaktivt i gluggen, i vissa fall är det en oxid av torium.
Det är inte bara Pentax som har haft sådana objektiv. Jag har en Canon FD 35 mm 1:2, den sorten som har konkav frontlins, som också är rejält gul i något av linselementen.
@Sarnor: Visst, det beror på att det finns ett element som är svagt radioaktivt i gluggen, i vissa fall är det en oxid av torium.
Det är inte bara Pentax som har haft sådana objektiv. Jag har en Canon FD 35 mm 1:2, den sorten som har konkav frontlins, som också är rejält gul i något av linselementen.
fikkser
Aktiv medlem
@fikkser: Det provade jag för många år sedan och det blev kanske, kanske något bättre.
OK. Efter att ha kört den under UV-lampa hela dagen igår inbillade jag mig att det började blekna, kanske hoppas för mkt. Har bakat in objektivet och lampan i folie så att ljuset går in i den bakre linsen och studsar tillbaks när det når folien som täcker den främre. Har bara ett hål för att släppa ut värme (blir rätt varmt där inne). Vissa säger att det kan ta en månad och andra några dagar och endel objektiv är svårare att bota än andra. Jag tror att de som misslyckats kört för kort och belyst frontlinsen istället för den bakre som sitter närmare det gulnade glaset.
Mitt 1,4 motsvarar snarare 1,8 eller något sådant, det är lite tråkigt.