Annons

Super Steady Shot-problem på A300

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Jag har fått problem med min A300, sedan en vecka så blinkar Super Steady Shot-indikatorn och SSS funkar inte.

Och så hittar jag inte kvittot med garantin.........

Var kan man lämna in kameran utan att bli ruinerad? Nån som en bra idé eller tips?

Ingen panik nu - kvittot är av mindre intresse. Det står ingenstans att Du ska kunna visa kvitto för att kunna hävda att den köpts ett visst datum, men det är mycket enklare med ett kvitto bevarat. Det finns ett annat sätt att styrka det.

Köpt på kort? Kontoutdrag räcker.
Hämtat cash på banken - detalt kontant? Kontoutdraget.
Köpt på nätet? Kontoutdraget - igen.

Annars är det Zieger Teknik i Linköpng som gäller. Jag kan inte bedöma om de skulle "ruinera" Dig - prata med den.

Tack för tipsen!
Jag köpte kameran begagnad, men jag kan ju höra med killen som jag köpte den av.

En del affärer har en ganska konstig inställning till sina kunder - ett axplock;

• Garanti som bara gäller den ursprungliga köparen
• Gör inga sökningar i sitt kassa system för att hitta köpdatum
• Accepterar bara originalkvitto som inköpsbevis

Jag kan inte frigöra mig från tanken att de bara försöker minska sina garantikostnader, till kundens nackdel - jag handlar någon annan stans efter det att jag upptävkt det.

Kan Du spåra vilken affär den ursprungligen köpts i och den tillhör de butiker som månar om sitt rykte och sina kunder, så brukar det gå att lösa. Annars vet Du var Du inte ska handla nästa gång.

En del affärer har en ganska konstig inställning till sina kunder - ett axplock;

• Garanti som bara gäller den ursprungliga köparen

Det är köplagen som gäller när du innhandlar begagnade varor från privat person. Konsumentköplagen gäller alltså inte.

Ingen konstig inställning alls, läs på vad garanti innebär och vem som har rätt till den så kommer det nog klarna.

Sedan kan det väl vara så att du vill att garanti skall vara något helt annat än vad det är, det är ju dock en annan femma.

Kameran är inköpt på Netonnets lagershop i Malmö har jag för mig. Måste kolla vad de har för inställning till garantier, vore ju sjukt om det endast är den förste ägaren som garantin gäller för.

Återkommer!

Det är köplagen som gäller när du innhandlar begagnade varor från privat person. Konsumentköplagen gäller alltså inte.

Ingen konstig inställning alls, läs på vad garanti innebär och vem som har rätt till den så kommer det nog klarna.

Sedan kan det väl vara så att du vill att garanti skall vara något helt annat än vad det är, det är ju dock en annan femma.
För det första har vi aldrig berört garantiåtange mellan förstahandsköparen och andrahandsköparen, utan försöker hantera butikens åtagande mot förstahandsköparen och en ev. successionsrätt till detta åtagande.

Sedan har jag lusläst Konsumentköplagen ( SFS 1990:932 ) §§ 16-32, vari klagomål etc. avhandlas. Ingenstans i dessa paragrafer står nämnt att "garanti" förfaller vid försäljning i andra hand. Kunde man "döda" garantier på detta sätt, skulle det finnas målvakter att utnyttja - så länge nu lagstafitarna tillåter att sådan utnyttjas.

Jag vill därför hävda att Du har genuint fel i Ditt inlägg, men vis av skadan sedan tidigare, så tänker jag inte diskutera detta vidare.

Trådskaparen har sannolikt fått den vägledning han behöver.

Kameran är inköpt på Netonnets lagershop i Malmö har jag för mig. Måste kolla vad de har för inställning till garantier, vore ju sjukt om det endast är den förste ägaren som garantin gäller för.

Återkommer!

Det är inte en fråga om det är sjukt eller inte, det är ett faktum.

Sedan om Netonnet vill hjälpa dig av ren "goodwill" det är en annan sak, men det är knappast något som de behöver göra eller kan krävas av dem.

Du köpte en begagnad produkt med vad det innebär, således så är det köplagen som gäller och inte konsumentköpslagen, dvs du har ingen garanti, såvida privatpersonen inte gett dig sin "egen" garanti. Han kan inte ge butikens garanti till dig.

För det första har vi aldrig berört garantiåtange mellan förstahandsköparen och andrahandsköparen, utan försöker hantera butikens åtagande mot förstahandsköparen och en ev. successionsrätt till detta åtagande.

Sedan har jag lusläst Konsumentköplagen ( SFS 1990:932 ) §§ 16-32, vari klagomål etc. avhandlas. Ingenstans i dessa paragrafer står nämnt att "garanti" förfaller vid försäljning i andra hand. Kunde man "döda" garantier på detta sätt, skulle det finnas målvakter att utnyttja - så länge nu lagstafitarna tillåter att sådan utnyttjas.

Jag vill därför hävda att Du har genuint fel i Ditt inlägg, men vis av skadan sedan tidigare, så tänker jag inte diskutera detta vidare.

Trådskaparen har sannolikt fått den vägledning han behöver.

Läs på om skillnaden mellan konsumentköplagen och köplagen.

Senast ändrad:
Tag kontakt med killen du köpte kameran av och informera honom att han lämnat in den på garantirep bara så han vet...

Svårare är det inte...Be honom skicka inköpskvitto på så du kan själv sända in kameran med din adress som returadress bara..

Då jag säljer något med garanti kvar på brukar jag säga åt köparen att bara kontakta mig om något händer så lämnar jag in grejen för rep så slipper man allt tjafs..

Lycka till.

Modellen är väl under ett år gammal. Om butiken krånglar kan du ju höra direkt med Sonys support, de brukar vara serviceminded.

Om de kan konstatera att det inte är ett fel som uppstår på grund av att man hamrat ner en spik med kameran eller doppat kameran i en hink vatten, så kan de kanske fixa den ändå.

Yiiihaa! Hittade kvittot till slut, puh!
Men trist att bli utan kamera under reparationstiden, undrar om Netonnet har lånekameror? :)

Jag hittar inget på deras hemsida om att garantin enbart gäller första ägaren, men för säkerhets skull så skall kontakta dem anonymt och fråga vad som gäller.

Stort grattis.. Iväg med den nu för rep fort så du får tillbaks den i tid innan våren blommar ut för fulla muggar....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto