Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Super Steady Shot-problem på A300
- Trådstartare tamias
- Start datum
tannler
Aktiv medlem
Ingen panik nu - kvittot är av mindre intresse. Det står ingenstans att Du ska kunna visa kvitto för att kunna hävda att den köpts ett visst datum, men det är mycket enklare med ett kvitto bevarat. Det finns ett annat sätt att styrka det.
Köpt på kort? Kontoutdrag räcker.
Hämtat cash på banken - detalt kontant? Kontoutdraget.
Köpt på nätet? Kontoutdraget - igen.
Annars är det Zieger Teknik i Linköpng som gäller. Jag kan inte bedöma om de skulle "ruinera" Dig - prata med den.
Köpt på kort? Kontoutdrag räcker.
Hämtat cash på banken - detalt kontant? Kontoutdraget.
Köpt på nätet? Kontoutdraget - igen.
Annars är det Zieger Teknik i Linköpng som gäller. Jag kan inte bedöma om de skulle "ruinera" Dig - prata med den.
screamin-daemon
Aktiv medlem
Man kan ofta be butiken skriva ut en kopia på kvittot.(om du kommer ihåg vilken butik)
tannler
Aktiv medlem
En del affärer har en ganska konstig inställning till sina kunder - ett axplock;
• Garanti som bara gäller den ursprungliga köparen
• Gör inga sökningar i sitt kassa system för att hitta köpdatum
• Accepterar bara originalkvitto som inköpsbevis
Jag kan inte frigöra mig från tanken att de bara försöker minska sina garantikostnader, till kundens nackdel - jag handlar någon annan stans efter det att jag upptävkt det.
Kan Du spåra vilken affär den ursprungligen köpts i och den tillhör de butiker som månar om sitt rykte och sina kunder, så brukar det gå att lösa. Annars vet Du var Du inte ska handla nästa gång.
• Garanti som bara gäller den ursprungliga köparen
• Gör inga sökningar i sitt kassa system för att hitta köpdatum
• Accepterar bara originalkvitto som inköpsbevis
Jag kan inte frigöra mig från tanken att de bara försöker minska sina garantikostnader, till kundens nackdel - jag handlar någon annan stans efter det att jag upptävkt det.
Kan Du spåra vilken affär den ursprungligen köpts i och den tillhör de butiker som månar om sitt rykte och sina kunder, så brukar det gå att lösa. Annars vet Du var Du inte ska handla nästa gång.
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
En del affärer har en ganska konstig inställning till sina kunder - ett axplock;
• Garanti som bara gäller den ursprungliga köparen
Det är köplagen som gäller när du innhandlar begagnade varor från privat person. Konsumentköplagen gäller alltså inte.
Ingen konstig inställning alls, läs på vad garanti innebär och vem som har rätt till den så kommer det nog klarna.
Sedan kan det väl vara så att du vill att garanti skall vara något helt annat än vad det är, det är ju dock en annan femma.
tannler
Aktiv medlem
För det första har vi aldrig berört garantiåtange mellan förstahandsköparen och andrahandsköparen, utan försöker hantera butikens åtagande mot förstahandsköparen och en ev. successionsrätt till detta åtagande.Det är köplagen som gäller när du innhandlar begagnade varor från privat person. Konsumentköplagen gäller alltså inte.
Ingen konstig inställning alls, läs på vad garanti innebär och vem som har rätt till den så kommer det nog klarna.
Sedan kan det väl vara så att du vill att garanti skall vara något helt annat än vad det är, det är ju dock en annan femma.
Sedan har jag lusläst Konsumentköplagen ( SFS 1990:932 ) §§ 16-32, vari klagomål etc. avhandlas. Ingenstans i dessa paragrafer står nämnt att "garanti" förfaller vid försäljning i andra hand. Kunde man "döda" garantier på detta sätt, skulle det finnas målvakter att utnyttja - så länge nu lagstafitarna tillåter att sådan utnyttjas.
Jag vill därför hävda att Du har genuint fel i Ditt inlägg, men vis av skadan sedan tidigare, så tänker jag inte diskutera detta vidare.
Trådskaparen har sannolikt fått den vägledning han behöver.
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Kameran är inköpt på Netonnets lagershop i Malmö har jag för mig. Måste kolla vad de har för inställning till garantier, vore ju sjukt om det endast är den förste ägaren som garantin gäller för.
Återkommer!
Det är inte en fråga om det är sjukt eller inte, det är ett faktum.
Sedan om Netonnet vill hjälpa dig av ren "goodwill" det är en annan sak, men det är knappast något som de behöver göra eller kan krävas av dem.
Du köpte en begagnad produkt med vad det innebär, således så är det köplagen som gäller och inte konsumentköpslagen, dvs du har ingen garanti, såvida privatpersonen inte gett dig sin "egen" garanti. Han kan inte ge butikens garanti till dig.
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
För det första har vi aldrig berört garantiåtange mellan förstahandsköparen och andrahandsköparen, utan försöker hantera butikens åtagande mot förstahandsköparen och en ev. successionsrätt till detta åtagande.
Sedan har jag lusläst Konsumentköplagen ( SFS 1990:932 ) §§ 16-32, vari klagomål etc. avhandlas. Ingenstans i dessa paragrafer står nämnt att "garanti" förfaller vid försäljning i andra hand. Kunde man "döda" garantier på detta sätt, skulle det finnas målvakter att utnyttja - så länge nu lagstafitarna tillåter att sådan utnyttjas.
Jag vill därför hävda att Du har genuint fel i Ditt inlägg, men vis av skadan sedan tidigare, så tänker jag inte diskutera detta vidare.
Trådskaparen har sannolikt fått den vägledning han behöver.
Läs på om skillnaden mellan konsumentköplagen och köplagen.
Senast ändrad:
mayro
Aktiv medlem
Tag kontakt med killen du köpte kameran av och informera honom att han lämnat in den på garantirep bara så han vet...
Svårare är det inte...Be honom skicka inköpskvitto på så du kan själv sända in kameran med din adress som returadress bara..
Då jag säljer något med garanti kvar på brukar jag säga åt köparen att bara kontakta mig om något händer så lämnar jag in grejen för rep så slipper man allt tjafs..
Lycka till.
Svårare är det inte...Be honom skicka inköpskvitto på så du kan själv sända in kameran med din adress som returadress bara..
Då jag säljer något med garanti kvar på brukar jag säga åt köparen att bara kontakta mig om något händer så lämnar jag in grejen för rep så slipper man allt tjafs..
Lycka till.
wsaar
Aktiv medlem
Modellen är väl under ett år gammal. Om butiken krånglar kan du ju höra direkt med Sonys support, de brukar vara serviceminded.
Om de kan konstatera att det inte är ett fel som uppstår på grund av att man hamrat ner en spik med kameran eller doppat kameran i en hink vatten, så kan de kanske fixa den ändå.
Om de kan konstatera att det inte är ett fel som uppstår på grund av att man hamrat ner en spik med kameran eller doppat kameran i en hink vatten, så kan de kanske fixa den ändå.
tamias
Aktiv medlem
Yiiihaa! Hittade kvittot till slut, puh!
Men trist att bli utan kamera under reparationstiden, undrar om Netonnet har lånekameror?
Jag hittar inget på deras hemsida om att garantin enbart gäller första ägaren, men för säkerhets skull så skall kontakta dem anonymt och fråga vad som gäller.
Men trist att bli utan kamera under reparationstiden, undrar om Netonnet har lånekameror?
Jag hittar inget på deras hemsida om att garantin enbart gäller första ägaren, men för säkerhets skull så skall kontakta dem anonymt och fråga vad som gäller.
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 657
- Svar
- 11
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 3 K