Annons

Super-NEX (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det här är verkligen intressant tycker jag
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...nex-camera-to-be-announced-on-september-12th/

En "Gamechanger" ryktas det med uppmaning att snabbt som ögat sälja sin NEX-7.

Jag har iofs varit undrande över den lite märkliga fördelningen av finesser mellan modellerna så att det inte finns någon topp-modell med allt, utan t.ex. Tri-Navi i NEX-7 och appstöd, pekskärm mm i en annan, men inen modell med bägge.

Tycker också att Sony är rätt coola som visar att de har absolut full kontroll över vilken information som läcker ut från deras utvecklingsavdelningar.

Absolut att Sony är på väg att byta position på kameramarknaden totalt sett. Gissar att de inte har några småplaner direkt, utan siktar på toppen. Sen får ni alla andra hoppa på mig och säga att det är omöjligt om ni vill, men de siktar högt, det är jag säker på. Inom 4 år ser kameramarknaden helt olika ut än idag är jag säker på.

Så, vad kan den här hemliga nya NEX-kameran vara för nåt?
Någon som har en gissning? FF NEX med 36 megapixel för 5000 kr kanske :)

/Mats

Hej Mats
Blir intressant att se vad de kommer med inom nex.
Som jag nämnde i A99 tråden hade det varit trevligt med en lite mindre FF kamera som komplement till den stora. Finns ju dagar man inte vill bära runt på tjockkameran.
Dock behöver den inte vara lika liten som nex5.
Min önskan är:
- Bra styrning av kameran från utsidan, inte behöva gå in i menyer mm.
- Har troligtvis inte behov av 36 mp i denna kameran då min A99 har detta :). men 24 hade varit bra.
- Bra vid höga iso, något jag saknat i mina kameror från Sony.
- De får gärna sätta in a-fattning för objektiven så jag slipper sätta på adaptern. Vill ju ändå köra med mina a-objektiv.
Patrik

Detta är spännande, fast jag kommer inte ha möjlighet att byta ut min NEX-7 i år i alla fall oavsett vad som visas på onsdag ...

Ja, det är onekligen mycket spännande!

känner mig som ett litet barn strax innan julafton :)

Patrik: Det kan mycket väl vara så att A99 blir 24 meapixel och NEX-9 blir 36.

Egentligen rätt logiskt.

Jag har hittills tänkt mig stor systemkamera med högsta detaljering osv.för fotosessioner och en liten NEX som komplement för att kunna ta med mig överallt och ändå få bra bilder med.

En SLT/DSLR kommer att vara snabbare och med bätttre AF och enklare ihop med stora ljusstarka teleobjktiv osv.

Därför kanske det är läge att tänka om.
En högupplöst NEX med manuella riktiga högklassobjektiv när det inte är så bråttom, utan man är ute efter högsta detaljering och exakthet, använder stativ och inte har så bråttom. Då har NEX lite fördelar utan spegel osv.

Sen får den stora kameran vara med på action och telefoto där det behövs snabb AF och serietagning osv och då kanske det egentligen är vettigt med en APS-C tom. och inte att den är så högupplöst utan bättre vid högre ISO. Nu är ju A77 inte riktigt ISO-mästare och den är högupplöst, men är förbaskatbra ändå.

Så kanske istället för A99 och NEX-6, kamske NEX-9 och A77 är en bättre kombo.
Eller om de får tlll AF på lilla NEXen kanske den duger i alla lägen.

Vet inte riktigt vad man ska tro om Sony som spottar ur sig så mycket nytt hela tiden, blir ju snurrig i huvet och får svårt att fatta beslut när det finns så mycket val.

Alltså nu släpper Sony 3 NEX stillbildskameror och 3 videokameror

NEX-5R
NEX-6
NEX-9

NEX-VG30
NEX-VG900
NEX-EA50

Samtidigt som de aktuella modellerna finns kvar:

NEX-5N
NEX-F3
NEX-7

Nex-VG20
Nex-FS100
Nex-FS700

Plus att NEX-5, NEX-3, NEX-C3 och NEX-VG10 dessförinnan fasats ut efter ganska kort livscykel.

Måååånga NEX blir det. Dom är ju inte riktigt kloka.
Måste vara det enda kamerasystemet som har fler kameror än objektiv och andra tillbehör :)

En NEX hinnre ju inte komma ut på marknaden knappt innan den ersätts.

Svåra val, men "som tur är" så har jag inte råd att byta kamera genast ändå, så jag blir tvungen att vänta lite och kan tänka efter, fast till dess hinner det väl komma ännu fler NEXar istället.

/Mats

Hehe, ja de har spottat ur sig NEX-kameror i en rasande takt utan att komplettera med övriga prylar ens i närheten av samma takt (utom 18-200 som det nu alltså finns tre olika av från Sony).

Jag kommer att vara på utbildning och inte kunna vara på plats i Köln när dom visar min blivande FF NEX. Men jag kan gärna visa den för er sen när den finns tillgänglig och jag har köpt den ;-)

Som jag skrev på ett annat forum, bara de nu inte hittar på något som gör att det krävs en linje objektiv till. För är väl fortfarande så att det inte finns en enda trevlig rese/vardags-zoom att byta ut kitobjektivet mot? (Typ 17-70, 16-85 eller något åt det hållet. Eller någon zoom alls under 18mm va?)

Som jag skrev på ett annat forum, bara de nu inte hittar på något som gör att det krävs en linje objektiv till. För är väl fortfarande så att det inte finns en enda trevlig rese/vardags-zoom att byta ut kitobjektivet mot? (Typ 17-70, 16-85 eller något åt det hållet. Eller någon zoom alls under 18mm va?)

Befintliga E-objektiven täcker inte hela bildcirkeln på FF, men inget hindrar ju att det kommer fulltecknande sådana i framtiden.

Det ryktas ju om en vidvinkelzoom 11-20 mm.
Och så en hopfällbar pancace 16-50.

om det är en FF NEX kanske det kommer en fulltecknande normalzoom med native E-mount som kit-objektiv.

NEX-VG900 som blir en FF kommer att levereras med den nya adaptern LA-EA3 som är en FF SLT-adapter. möjligt att samma hamnar i den här. Den vanliga LA-EA1 borde ju också funka och om kameran har PDAF inbyggt på sensorplattan kanske det finkar finfint med A-mount objektiv och adaptern utan SLT-modul.

Sen finns det ju en herrans massa FF-objektiv som kan köras manuellt med adapter och metabones adapter för Canon EF-objektiv med AF osv.

och så peakingen ovanpå allt detta som gör det vettigt även med manuella objektiv.

Många alternativ blir det...

/Mats

Fast släppa en FF NEX blir ju nästan en altruistisk handling. Ett rimligt antagande skulle jag tro är att det rör sig, liksom komma FF NEX video om adapter till A mount för att nyttja FF möjligheten. Den föredömliga focus peaking öppnar dock för att många använder gamla MF gluggar istället. Det kanske inte leder till ökat köp av Sonytillbehör utan gagnar de som köper äldre beg objektiv. En sådan strategi att bygga kameror åt andras objektiv är relativt sällsynt. Sony kommer behöva kamma hem vinsten bara på kameran och inte tillbehör. Det blir väldigt spännande. Som någon sa, om FF NEX stämmer kanske man kan köra crop till action och NEX till mer stilla motiv med max bildkvalitet.

Fast släppa en FF NEX blir ju nästan en altruistisk handling. Ett rimligt antagande skulle jag tro är att det rör sig, liksom komma FF NEX video om adapter till A mount för att nyttja FF möjligheten. Den föredömliga focus peaking öppnar dock för att många använder gamla MF gluggar istället. Det kanske inte leder till ökat köp av Sonytillbehör utan gagnar de som köper äldre beg objektiv. En sådan strategi att bygga kameror åt andras objektiv är relativt sällsynt. Sony kommer behöva kamma hem vinsten bara på kameran och inte tillbehör. Det blir väldigt spännande. Som någon sa, om FF NEX stämmer kanske man kan köra crop till action och NEX till mer stilla motiv med max bildkvalitet.

Inte omöjligt att Sony tar den vägen. De har redan släppt specarna för E-mount för att andra ska kunna göra objektiv till den t.ex.

Det finns många stora företag idag som har annammat open source-idén och tjänar pengar på den. Jag tror Sonys grej i första hand är kamerorna och att förfina dem med mer elektronik osv. och tror inte att mekaniska/optiska saker som objektiv är det som Sony längtar efter mest av allt. Det finns nog utrymme att tjäna pengar på kamerorna och med en strategi mot open mount och mindre inlåsningseffekt så så kan nog Sony lättare öka sin marknaddsandel på kamerorna och i slutändan ändå sälja fler objektiv totalt sett.

Om Sony kan göra bättre kameror att sätta Canon EF-objektiv på än nån på Canon kan så skulle de kunna öka försäljningen även bland folk som har andra system och då i senare skede också sälja fler objektiv.

Det sägs ibland att det är på objektiven som tillverkarna tjänar pengar. Jag är inte så säker på det. Kameror har en mycket kortare livscykel än objektiv och fler komponenter som kan optimeras vid tillverkning och göras billigare tack vare elektronik.

Open mount kan mycket väl vara vägen som Sony går även på fullstora kameror.
Klart det är bra om det uppfattas som aultrustiskt, men i grunden ligger nog en affärsmässig plan. Proprietära lösningar där man låser kunden i ett system är inte så modernt idag.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar