Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Super 8 --> Video ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cyberknutte

Medlem
Nån som vet hur man för över gamla Super8 filmer till video? Jag har sett företag som erbjuder denna tjänst för 15kr/min vilket känns som väldigt dyrt när man har ett 100-tal filmer...

Eftersom jag har egen projektor och egen Mini-DV videokamera så letar jag efter nått man kan använda för att filma av det själv på nått vis.

Nån som har tips eller erfarenhet av detta?

// Andreas

Hejsan!

Jag vet att jag har sett en sådan grej som man monterade mellan Super 8 projektorn och videokameran, men det var nog när VHS kameran kom, så det måste finnas en hel del begagnat ute på marknaden av den typen?
( jag har bl.a en bekant som höll på med detta för en ca 10 år sedan, han kanske har kvar sina prylar, ska kolla om du är intresserad? )

Men det finns ju modernare grejor i dag.
kolla in på:
http://www.cyberphoto.se/videored/dvbridge.php

där finns det en manick som överför analog til DV, men det är kanske från nyare analogt typ VHS-DV?

Finns ett ställe i Solna utanför Stockholm som heter Solna Fotocenter som gör det. Kostade 3 kr metern och 5 kronor skarven för några år sen. Dom kan lägga det på DVD också om man föredrar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar