Annons

Super 8 till DV eller DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkan

Aktiv medlem
Hej,

Denna fråga är lite utanför forumets ämne men jag hoppas att någon kan svara för det.

Jag har behov av att föra ett antal rullar super 8 till DV eller DVD. Är det någon som vet vem som utför dylika jobb?

Hälsningar,

Henkan
 
Gör det själv?

Jag gjorde det själv med hjälp av en spegelbox från Hama som jag köpte på Scanandinavian Photo för många år sedan. Kanske blev det inte samma kvalitet som man får hos en professionell firma, vad vet jag, men det duger för mig.

Vad som krävs förutom spegelboxen är en DV-kamera och en projektor för att spela upp filmen.

mvh
Håkan Åkesson
 
Brukar vara en startkostnad på runt 190;-, sen mellan 11 och 14:- per minut som det kostar..

Dvs rätt mkt pengar..
 
Jag har spelat upp filmen med projektor på duk som jag filmat av med dv-kamera med väldigt gott resultat. Viktigt att det är väldigt mörkt i rummet samt att man har bra "duk". (jag fick bäst resultat på en vitmålad dörr!!)
 
Det bästa resultatet blir med skanning. Avfilmning från duk eller spegelbox ger inte samma resulat.

Sök i forumen. Vi hade en liknande diskussion för ett år sedan. Jag rekomenderade då ett företag som jag använt i västsverige. Kommer inte ihåg namnet mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.