Annons

Sunny 16 + hög höjd

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag köpte en Leica M3 för någon månad sedan, och fick igår hem min första framkallade film från Odenlab.

Har ingen ljusmätare, så jag mätte ljuset efter Sunny 16, och på det stora hela blev jag väldigt nöjd. Några få överexponerade bilder, men annars helt ok.

Sitter nu på Arlanda och ska flyga till Addis Abeba i Etiopien.
Addis ligger på en höjd av ca 2300 meters höjd, och jag har läst att Sunny 16 fungerar lite olika vart i världen man befinner sig, samt höjden man är på.

Någon som kan förklara mer eller ge mig lite tips?
 
Ingen stor skillnad

Intressant ämne tycker jag som nyss lämnat in en film delvis exponerad med Sunny Sixteen. (Sen bytte jag och använde lilla digitala fickkameran som exponeringsmätare.)

Letade info på nätet. Det mest konkreta jag hittade var ett diagram som visade att 90-95 % av synligt ljus passerar atmosfären. Så på så hög höjd att det knappt finns nån atmosfär får man väl minska exponeringen 5-10 %. 2 kilometer upp gör ännu mindre skillnad.

Effekten är mer påtaglig för sånt UV-ljus som påverkar hudens exponering och i någon mån kamerans:

"With increasing altitude less atmosphere is available to absorb UV radiation. With every 1000 m in altitude, UV levels increase by approximately 10 per cent."

Ett UV-filter kan vara en bra idé om du har nåt med dig.
 
Tack för ditt svar.

Har tyvärr inget uv filter. Det går kanske att hitta ett här i Addis.
Får annars klara mig utan.

Ska bli intressant att få mina rullar framkallade när jag kommer hem.

Jag har varit här tidigare och fotograferat lite med en Olympus trip 35 samt en Pentax P30N, men dom rullarna har jag ej fått tillbaka än.

Nu har jag några ISO 100 rullar som hängt med på ett antal resor, och jag hoppas att dom ej blivit påverkade av röntgen i incheckningen.

Vad jag förstått så är filmer med låg ISO inte lika känslig som högre ISO.
 
Jag köpte en Leica M3 för någon månad sedan, och fick igår hem min första framkallade film från Odenlab.

Har ingen ljusmätare, så jag mätte ljuset efter Sunny 16, och på det stora hela blev jag väldigt nöjd. Några få överexponerade bilder, men annars helt ok.

Sitter nu på Arlanda och ska flyga till Addis Abeba i Etiopien.
Addis ligger på en höjd av ca 2300 meters höjd, och jag har läst att Sunny 16 fungerar lite olika vart i världen man befinner sig, samt höjden man är på.

Någon som kan förklara mer eller ge mig lite tips?
Har du ingen Android eller iPhone? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dq.fotometro&hl=sv
Fungerar förvånansvärt bra.
 
Idag fick jag mina bilder från Odenlab som jag tog med min Leica M3. Det var min andra och tredje rulle med Leican.
Bilderna blev mycket bättre än vad jag trodde att dom skulle bli. Dock blev många något överexponerade till skillnad från dom jag tog i Belgien.

Fick även tillbaka en rulle jag tagit med en Olympus trip 35. Dom bilderna blev hyfsade. Ska prova Trip 35:an här i Sverige, och se hur det blir här.
Solen ställde till det lite i Addis tror jag.

Ska lägga upp bilder när jag införskaffat en hyfsad skanner.
 
Sunny 16 har ju en inbyggd svaghet. Bländaren är inte perfekt i sin övergång mellan olika öppningar. Ju mer man bländar ner desto större blir avvikelsen. Oftast är bländaröppningen vid små bländare större än den angivna (släpper in mer ljus). Detta kan skilja 1/2-1/3 steg.

Utöver detta avviker film från ett perfekt reciprocitets regel (halva slutartiden är samma som dubbla bländaröppningen). Reciprocitetsregeln stämmer hyfsat vid vanliga slutartider som t ex 1/15-1/500 sek sedan är filmen mindre känslig än den angivna så man kan underexponera även om man följt reciprocitetsregeln. Borde dock inte vara fallet här då bilderna tenderade till överexp.

Sedan är det en faktor till med mekaniska icke batteriberoende slutare. De drivs av en fjäder åt ena hållet som blir sliten med tiden så att slutartiden blir längre än den inställda. I regel brukar detta vara ett större problem med snabba slutartider. Dessutom brukar ridåslutare vara inställda så att de är avsiktligt långa vid x-synk för att minska risken för gardineffekt vid kortaste blixttiden.

Slutlogen har vi labbet som kopierar om man tar negativ film. Dessa har en ljusmätare och exp enl vad den anser vara rätt vilket kanske inte alls stämmer överens med vad du vill ha. Olika skickliga kopierare gör mer eller mindre manuella korrigeringar baserat på skicklighet. Det är därför många som kör(de) film valde dia (det man tog fick man) eller s/v (där de själva hade full kontroll över kopieringen i mörkrummet).
 
Huruvida kameran (fotografen) gjort fel vid exponeringen eller labbet gjort fel vid kopieringen kan ju kollas genom att granska negative vs kopia.
 
Sunny 16 har ju en inbyggd svaghet. Bländaren är inte perfekt i sin övergång mellan olika öppningar. Ju mer man bländar ner desto större blir avvikelsen. Oftast är bländaröppningen vid små bländare större än den angivna (släpper in mer ljus). Detta kan skilja 1/2-1/3 steg.

Utöver detta avviker film från ett perfekt reciprocitets regel (halva slutartiden är samma som dubbla bländaröppningen). Reciprocitetsregeln stämmer hyfsat vid vanliga slutartider som t ex 1/15-1/500 sek sedan är filmen mindre känslig än den angivna så man kan underexponera även om man följt reciprocitetsregeln. Borde dock inte vara fallet här då bilderna tenderade till överexp.

Sedan är det en faktor till med mekaniska icke batteriberoende slutare. De drivs av en fjäder åt ena hållet som blir sliten med tiden så att slutartiden blir längre än den inställda. I regel brukar detta vara ett större problem med snabba slutartider. Dessutom brukar ridåslutare vara inställda så att de är avsiktligt långa vid x-synk för att minska risken för gardineffekt vid kortaste blixttiden.

Slutlogen har vi labbet som kopierar om man tar negativ film. Dessa har en ljusmätare och exp enl vad den anser vara rätt vilket kanske inte alls stämmer överens med vad du vill ha. Olika skickliga kopierare gör mer eller mindre manuella korrigeringar baserat på skicklighet. Det är därför många som kör(de) film valde dia (det man tog fick man) eller s/v (där de själva hade full kontroll över kopieringen i mörkrummet).


Tack för ett långt och väldigt informativt svar.

Jag har väldigt mycket att lära.
Har fotograferat sedan jag var en lite pojke, men jag brydde mig aldrig om att lära mig något direkt om fotografering, utan jag tog bara bilder.



Tror inte det är något fel på fotolabbet, utan det är nog fotografen som felar :)

Tycker dock att det är ganska stor skillnad på fotografierna jag tog i Belgien jämfört mot dom jag tog i Etiopien, trots att jag gjorde på samma sätt när jag fotograferade.
Använde förvisso inte samma film. I Etiopien använde jag Iso 100 filmer, och i Belgien en Iso 200 film.

Filmerna jag hade med mig till Etiopien hade dock fått följa med flera gånger genom handbagagescanners ett ganska stort antal gånger på flera resor, men dom ser inte ut att ha blivit slöjade när man tittar på exempel på slöjningar.
 
Tack för ett långt och väldigt informativt svar.

Jag har väldigt mycket att lära.
Har fotograferat sedan jag var en lite pojke, men jag brydde mig aldrig om att lära mig något direkt om fotografering, utan jag tog bara bilder.



Tror inte det är något fel på fotolabbet, utan det är nog fotografen som felar :)

Tycker dock att det är ganska stor skillnad på fotografierna jag tog i Belgien jämfört mot dom jag tog i Etiopien, trots att jag gjorde på samma sätt när jag fotograferade.
Använde förvisso inte samma film. I Etiopien använde jag Iso 100 filmer, och i Belgien en Iso 200 film.

Filmerna jag hade med mig till Etiopien hade dock fått följa med flera gånger genom handbagagescanners ett ganska stort antal gånger på flera resor, men dom ser inte ut att ha blivit slöjade när man tittar på exempel på slöjningar.

Ursäkta en dum fråga: Leican läser väl inte DX koden. Du ställde väl in rätt ISO i kameran? Nu skulle i o f s en felinställning på ISO 200 orsakat underexp om filmen var ISO 100. Men hade du ISO 200 och kameran inställd på ISO 100 i Belgien så skulle ju exp plötsligt bli "rätt" i Afrika och 1 EV under i Belgien.
 
Ursäkta en dum fråga: Leican läser väl inte DX koden. Du ställde väl in rätt ISO i kameran? Nu skulle i o f s en felinställning på ISO 200 orsakat underexp om filmen var ISO 100. Men hade du ISO 200 och kameran inställd på ISO 100 i Belgien så skulle ju exp plötsligt bli "rätt" i Afrika och 1 EV under i Belgien.

Du missade själva tanken med tråden tror jag. Han har ingen mätare, och diskuterar därför hur helmanuell bedömning gör skillnad på olika höjd över havet.
 
Tycker dock att det är ganska stor skillnad på fotografierna jag tog i Belgien jämfört mot dom jag tog i Etiopien, trots att jag gjorde på samma sätt när jag fotograferade.
Använde förvisso inte samma film. I Etiopien använde jag Iso 100 filmer, och i Belgien en Iso 200 film.
Jag tror som sagt att det kan vara lite vanskligt att tillämpa sunny 16 i tropikerna om man bara har övat här hemma. Solstrålarna träffar snedare på högre breddgrader vilket gör ljuset något svagare.
 
Jag tror som sagt att det kan vara lite vanskligt att tillämpa sunny 16 i tropikerna om man bara har övat här hemma. Solstrålarna träffar snedare på högre breddgrader vilket gör ljuset något svagare.


Ja, det har du nog väldigt rätt i.
Jag är dessutom nybörjare inom detta område, och hade som sagt endast tagit en rulle i Belgien, innan jag for till Etiopien.
Ska tillbaka till Etiopien senare i sommar eller tidigt i höst för att fortsätta, och har tills dess hunnit lära mig lite mer.

Reser till Filippinerna nästa vecka, och har tänkt ta några rullar där.
Kommer där att använda mig lite mer av min app i min Iphone för att jämföra resultaten med och utan ljusmätare.
 
Ja, det har du nog väldigt rätt i.
Jag är dessutom nybörjare inom detta område, och hade som sagt endast tagit en rulle i Belgien, innan jag for till Etiopien.
Ska tillbaka till Etiopien senare i sommar eller tidigt i höst för att fortsätta, och har tills dess hunnit lära mig lite mer.

Reser till Filippinerna nästa vecka, och har tänkt ta några rullar där.
Kommer där att använda mig lite mer av min app i min Iphone för att jämföra resultaten med och utan ljusmätare.

Jag fotograferade utan ljusmätare när jag började fotografera (som 11-åring ungefär). Jag använde svart/vit film och exponeringstabellen som följde med i filmasken.
Min far hjälpte till också. :)

Det var väl nån sort tillämpning av sunny 16 fast jag inte kände till den termen då. Det gick hyfsat bra för det mesta, men jag hade nog inte så värst höga krav.

Något år eller två senare fick jag en kompaktkamera i julklapp. Den hade exponeringsautomatik vilket ju var mycket bekvämare. Sen dess har jag nog knappast använt sunny 16. Möjligen någon enstaka gång. En handhållen exponeringsmätare tar inte mycket plats och man behöver inte mäta om så ofta om inte ljuset varierar mycket.

Jag tror att man bör öva rätt mycket på att bedöma ljuset om man vill bli säker på sunny 16, och det bästa sättet tror jag är att gå ut med en exponeringsmätare som facit. Håller man på tillräckligt länge i tillräckligt många ljussituationer så sitter det nog.
 
Fick i förra veckan hem två framkallade rullar från min resa till Manila jag gjorde för ett par veckor sedan.
Min första rulle i färg med min Leica samt en svartvit.

Bilderna i färg blev riktigt bra. Varken över eller underexponerade. Den svartvita rullen blev inte riktigt lika bra, även om bilderna inte blev speciellt dåliga.

Ska införskaffa mig en ljusmätare snart.

Vilken kan ni rekommendera?
 
Ska införskaffa mig en ljusmätare snart.

Vilken kan ni rekommendera?
Om du har en Android- eller Apple-telefon så finns det en hel del ljusmätarappar som är gratis. Prova några och se om du hittar en som du gillar.

Annars kan jag rekommendera Sekonic L-308. Den är liten och lätt samt fungerar även som blixtljusmätare.
 
Om du har en Android- eller Apple-telefon så finns det en hel del ljusmätarappar som är gratis. Prova några och se om du hittar en som du gillar.

Annars kan jag rekommendera Sekonic L-308. Den är liten och lätt samt fungerar även som blixtljusmätare.

Jag har två olika appar i min Iphone, som jag testat några få gånger med varierande resultat.

Vill dock ha en bra vanlig ljusmätare när jag är ute och reser.

Ska kolla på Sekonic L-308.

Finns det någon lite billigare ljusmätare med spotmätning som är bra?

Varför blir det relativt stor skillnad resultaten mellan färgfilm och svartvit när jag kör Sunny 16?
Mina två färgfilmer tagna med min Leica och min Voigtländer Vitoret L känns betydligt mer korrekta exponeringsmässigt än dom svartvita filmerna jag tagit.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar