Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på en Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajjen

Aktiv medlem
Jag är otroligt fotointresserad, och enligt andra, väldigt bra på det också.
Jag är mycket nöjd med kameran jag har nu, Nikon D80. Men jag vill gärna ha något att växla med.
Canon har jag alltid gillat, alla mina kompaktkameror har varit Canon, samt att jag har haft en Canon Powershot S3 Is.

Har kollat mycket på 450D. Är väldigt förtjust i den kameran, och har hört mycket gott om den.
Någon som har den som kan bekräfta det?
Eller har ni andra tips? :)

Tacksam
/Martina

Jag förstår ärligt talat inte behovet av att växla hus som du beskriver det. Om du nu behöver ett hus extra så bör det vara ett av samma märke. Övriga variationer tycker jag du skall lägga på alternativ optik. Bättre använda pengar som jag ser det.

Är själv i Canonlägret som jag älskar.
450D är en mycket kompetent kamera på pappret (har inte erfarenheter av den själv, dock av dom tidigare 350D och 400D).

Skulle trots det säga att du går ett steg tillbaks om du byter D80 mot 450D. D80 är visserligen äldre, men är mer gedigen (vilket jag själv värdesätter högt).

En 450D med billigaste kit-objektivet går på runt 8000:-. För dom pengarna skulle jag istället köpa något trevligt Nikon objektiv.

Eller varför inte slå till på en Nikon D200 som nu säljs för under 10.000:-. En Nikon D200 är nog mer prisvärd och du får mer kamera för pengarna än en 450D.

Det framgår inte riktigt hur stort ditt sortiment är på Nikon grejjer.

Men om det inte är så stort så tycker jag absolut att du kan byta märke till Canon om det är Canon du vill ha.

Men att byta en Nikon D80 mot en Canon EOS 450D känns inte helt okey tycker jag. Då kanske du ska titta på en 30/40D i stället.

Men som du säger så är du nöjd med din Nikon så det kanske är så att en Nikon D200 är det smartaste valet om du tänkt ha din D80 kvar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto