Annons

Suddigt Minolta 70-210, fuktskada?

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, jag har ett Minolta 70-210/4, gamla hederliga "beercan", som jag njutit mycket av sedan -87!

I början på sommaren var jag på ute teater, och hade kameran med mig. Första kvällen kom det en rejäl regnskur, och jag hade inte bra saker för att täcka allt, utan del av ryggsäcken osv blev klart fuktigt. Detta objektiv låg då i väskan, men ej på kameran.

Nästa dag var det fint väder, satte på beercan:et och körde på. Men, när jag kollar bilderna så är de softade i hörnen :-(, och det felet kvarstår, torkat linsen på båda sidor, provbilder nedan utan uv filter båda.

Tyvärr tappade jag också objektivet ur väskan på betonggolv i vintras, polaridfiltret tog smällen då, kändes ingen skillnad på objektivet efter, men provfotade inte då tyvärr, vet inte om jag har några bilder efter smällen o innan regnet.

Se exempel, bild ett Tamron 28-75 på 75 mm, bild 2 70-210 på 70mm i nutid, bild 3 70-210 förra vintern, inga problem.
Samt länk till stora bilder: http://www.keiken-photo.com/Ceicen/BeerCan

Vad tror ni, kan det vara fukt kvar i objektivet? Syns inget när jag kollar utifrån, men det säger ju inte så mycket.

/Leif, som saknar skärpan i mitt 70-210 :-(
 

Bilagor

  • Tamron_75mm.jpg
    Tamron_75mm.jpg
    39.5 KB · Visningar: 268
  • beercan_70mm.jpg
    beercan_70mm.jpg
    31.1 KB · Visningar: 254
  • beercan_210_before.jpg
    beercan_210_before.jpg
    15.5 KB · Visningar: 253
Tappad objektiv låter farligt. Jag skulle gissa på linserna som ruckat på sig i samband med golvkontakten. Fukt i systemet brukar se ut som lägre kontrast i när man fotar i motljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.