Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga och för vita bilder med studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

jnr

Ny medlem
Jag har just införskaffat ett par 110w studioblixtar från kaffebrus och tänkte glatt att detta skall inte bli någon match att få till bra bilder med min Dynax D7, men ack så fel jag hade. Bilderna blir både suddiga och färgerna på tok för vita.

Jag har ställt in vitbalans, slutartid o.s.v men tyvärr utan märkbart resultat.
Jag har använt mig av både mörblå och vit fond som bakgrund och diverse olika ljussättnningar med bl.a bygglampor. Blixtarna har jag flyttat runt en del och även ändrat styrkan på blixten till lägsta nivå, men mestadels har jag provat enligt bilden jag bifogat.

Är det någon som har något tips på vad jag gör fel? Har jag placerat blixtarna fel?, bör jag belysa bakgrunden på något sätt?, Skall blixtarna inte riktas direkt på modellen? Jag har inte använt mig av stativ men det skall väl inte behövas?

Jag hade ju hoppats att bilderna skulle bli ungefär som bilden nedan (åtminstonde åt det hållet!)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/55793.htm?set=lp
 

Bilagor

  • minstudio.jpg
    minstudio.jpg
    6.3 KB · Visningar: 614
Suddiga borde väl ha med att göra att du inte fokuserar rätt?

Vad mäter du ljuset med? Chansar du bara eller har du en blixtmätare?

/ Marcus
 
Jag säger inte att du måste ha mer prylar, men jag tror att du skulle må bra av en blixt till.

Två för att belysa bakgrunden utan att exponera modellen och en ny för att ljussätta själva modellen. Då kan du styra ljussättningen på bakgrunden resp. modellen oberoende av varandra. Bilden får mer djup då.

Sen kan du använda en reflexskärm för att lätta upp modellens skuggsida.

Test att lysa upp bakgrunden med den ena blixten och modellen med den andra. Det borde bli bättre.
 
Jag måster erkänna att jag chansar med blixtmätaren när det gäller mätningen av ljuset. Dynaxen har ju en inbyggd spotmätare men jag har inte använt mig av den ännu. Slutare/bländare har jag testat alla möjliga kombinationer utan resultat. Jag är osäker på vad du menar med softbouncers på blixtarna för det ingick endast vita paraplyer så jag får antaga att mitt svar är nej på den frågan.

Blixtpaketet är liknande nedanstående länk:

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...=2+blixtar,+2+paraplyn,+2+stativ&media=Studio
 
Du kör kamerans exponering helmanuellt hoppas jag? Prova ställa in kamerans blixtsynktid och börja på bländare 8 och justera därefter (för ljust, öka bländarvärdet osv osv).
 
Inte behöver du någon blixt eller spotmätare. Känner inte till 7D men förutsätter att den har ett histogram så du kan se hur exponeringen ligger.
Den ljussättning du ritar upp bädda för totalt kontrastlösa bilder då ljuset faller in från båda håll samtidigt och lika mycket.
Om du lägger upp en bild och talar om hur kameran var inställd kanske vio kan hjälpa dig.
 
prova detta

Suddigheten förstår jag inte varför, möjligtvis
är det för mörkt för att autofocusen ska funka bra.

ställ modellen 1,5meter från bakgrunden.
Ställ en av blixtarna utan paraply alldeles bakom
modellen riktad rakt mot bakgrunden.

Slå den andra blixten genom paraplyt, placera det en halvmeter(eller mer) ovanför kameran (så gott det nu går att ha kamerastativ och belysningstativ på samma plats.

om du har sådär en 1,5 meter från kamera/paraply
till din modell så skulle jag prova med

bländare 8

tiden har ingen större betydelse så varför inte 125dels sec

--

Eftersom du bara har en blixt på modellen
och du sätter den tillräckligt högt för att få
lite modelering kan du behöva en reflexskärm
(något vitt stort som en dagstidning eller mer
som modellen får hålla i, vinklat så en del av
blixtljuset studsar uppåt mot modellen.

experimentera!!

Om du inte har ett bra motljuskydd (ock kanske även då) tänk på att skugga objektivet så du inte får något direkt ljus från blixten mot glasytorna
i objektivet.

lycka till!

prova först full effekt på båda blixtarna
men det kan hända att man får justera deras inbördes förhållanden. Men om du börjar så här borde du
bränna ut en vit bakgrund
men det kanske blir för mycket (eller lite)
 
Hej

Som förra inlägget säger så måste du köra manuell mode.

En studioblixt löser på ca 1/1800 dels sekund.

DVS slutartiden blir ointressant så länge den är rimlig, prova 1/125 del. Har du lång tid kommer ju omgivande ljus att ha påverkan, men vid bländare 11 skall detr vara bra ljsut eller bra lång tid för att det skall bli avgörande.

Enligt skissen tror jag på bländare 11-16 beroende på avståndet, prova lägsta effekten på blixten.

Sen ändrar du bara bländaren, låt tiden vara kvar. Har du för snabb tid, snabbare än x-synk, får du en mörk rand eller mörka partier på bilden
 
Stort tack för alla tips och ideer!, hur skulle man klara sig utan denna fantastiska fotosida. Jag skall fotografera hela kvällen och med hjälp av era tips skall det förhoppningsvis bli bättre resultat. Jag får väl i värsta fall återkomma med något fotoexempel annars. Tack åter igen
 
Började att skriva lite här men ser att flera mer kompetenta redan skrivit varför jag suddar bort det mesta och landar i en endaste kommentar. Köp en bok eller läs någon riktigt bra artikel (en del finns på nätet) om hur ljus fungerar och hur man kan arbeta med artificiellt ljus i en studio. Hos ROLAND PALLAGI kan du få lite tips om hur man kan "ytänka" ljus. Förvisso om mer klassisk porträttfoto men det är nog ändå bra läsning.
http://mysite.verizon.net/jayandriot/Loop.htm
 
Senast ändrad:
Janne H skrev:
Använd reflektorer av metall eller softboxar. Paraplyer bör undvikas tycker jag, då dessa bara sprider ljuset hej villt utan möjlighet till kontroll!

Att det är knepigt att styra ljuset med paraplyer håller jag med om, men om man vill vita ur en bakgrund ger dom bra spridning och ett jämnt ljus.

Jag tycker det är knepigt att få till ett jämnt ljus med bara reflektorer. Har du någon annan lösning för enfärgade bakgrunder?
 
Just enfärgade bakgrunder tycker jag har en tendens att bli lite tråkiga om man belyser dom helt jämnt (såvida man inte vill vita ut dom helt).

Elinchrome har en lysande reflektor för fondbelysning.
 
Stiffneck skrev:
Att det är knepigt att styra ljuset med paraplyer håller jag med om, men om man vill vita ur en bakgrund ger dom bra spridning och ett jämnt ljus.

Jag tycker det är knepigt att få till ett jämnt ljus med bara reflektorer. Har du någon annan lösning för enfärgade bakgrunder?

Jag sätter i stort sett aldrig ett jämt ljus på en enfärgar fond. Förutom då jag vill ha en helt vit utfrätt bakgrund, då kör jag med två eller fyra blixtar med std reflektorer rakt mot fonden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.