ANNONS
Annons

Suddiga bilder med EOS 50D och 100 mm makro

Produkter
(logga in för att koppla)

topzy

Medlem
Jag har köpt en ny canon 50D och har nu tagit en del kort med följande utrustning: 50D, 100mm macro, 2,8, ringblixt MR-14EX.

Tycker alla bilderna blir riktigt suddiga...

Ett ex på dottern: http://www.zpetersen.se/IMG_8536.JPG
(Fokuseringspunkten ligger på på höger sida om näsan...)

Bör man lämna in kamera och objektiv för kalibrering eller kan det vara något annat?

Tacksam för lite hjälp...

Nog tycker jag att fokus ligger högst upp på stolsryggen längst ut i vänster bildkant. Alltså framför ansiktet.

Har du möjlighet så prova gluggen på ett annat hus, samt ditt hus med en annan glugg.

/K

Bilden är klart oskarp. Antingen rörde sig barnet eller du eller så felfokuserar din utrustning. Eller allt på en gång :) Gör ett kontrollerat skärpetest. Det är enkelt, gör tex som beskrivs här:

http://www.bobatkins.com/photography/technical/focus_testing.html

Då får du svart på vitt ifall kamera eller objektiv felfokuserar. Är det så är det justering som gäller - om du nu inte kan använda 50D's mikrojustering för att få det rätt. Jag tar barnbilder hela tiden, 2 av 3 skulle jag klassa som oskarpa. Ändå är eg. flertalet fullt användbara till normala utskrifter.

EDIT: håller med om ovanstående också, bra testa annat objektiv/hus för att få reda på vart felet ligger

hmm lustigt...

Jag skrev också ett inlägg om att min utrustning (Canon EOS 50D) inte ger skarpa bilder.

I och med detta inlägg finns det all anledning att testa kameran + objektiv.

En skrev att man kunde göra en justering i kameran eftersom objektivet hade bakfokus.
Hur gör man denna inställning?

Du får lämna in kameran om du ska få den justerad. En tumregel är ju att man har minst brännvidden som slutartid handhållet. 1/60s med 160mm är lite för lång tid. 1/60s fryser inte många rörelser heller. Börja med detta, sen kan man se om det är fel på fokuseringen.

Jag har köpt en ny canon 50D och har nu tagit en del kort med följande utrustning: 50D, 100mm macro, 2,8, ringblixt MR-14EX.

Tycker alla bilderna blir riktigt suddiga...

Ett ex på dottern: http://www.zpetersen.se/IMG_8536.JPG
(Fokuseringspunkten ligger på på höger sida om näsan...)

Bör man lämna in kamera och objektiv för kalibrering eller kan det vara något annat?

Tacksam för lite hjälp...

Har kört denna kombination flera ggr (utan ringblixt dock), inga problem.

1. Du kan lätt få rörelseoskärpa med den slutartid du haft (som många påpekat). Vad händer när du tar på andra saker med snabbare tider eller med stativ?

2. Foksuplanet kan behöva justeras. Detta kan du göra direkt i kamerahuset via Cf inställningarna. Men är du osäker, lämna in hus och gluggar (alla gluggar) för kontroll och justering. Glöm inte att göra tester (någon la in en länk i denna tråd du kan använda för detta) mellan justeringarna och se så att fokusplanet hamnar rätt med denna glugg.

Lycka till!

Ålen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar