Annons

Suddiga bilder i zoom läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Edge

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om andra upplever samma "problem" med Konica Minolta A200.
Som bifogad bild visar så får jag ofta suddiga bilder när jag fotar i zoom läge (200mm), trots att kameran är helt stilla, på stativ eller på annan stadig grund.

(Kanske inte syns så jätte tydligt på denna bilden eftersom jag minskat ner den, klicka annars på denna länk för att få original storlek på bilden: http://www.aventyr-tanum.se/sudd(stor).jpg ).

Jag har fotat med manuella inställningar och manuell fokus som är ställd på oändligheten eftersom jag vill ha skärpa på horisonten och därmed få en skarp siluett mellan klippor och himmel.

Några tips på hur jag kan få till denna skärpan?
Är det rent av så att jag inte kör med rätt manuella inställningar?

Fotar jag med samma inställningar i 28mm läget så blir det kanonskarpt!

Tack på förhand!
//Johan

Bilagor

• sudd(liten).jpg
    sudd(liten).jpg
    19.1 KB · Visningar: 899
Jag tror att jag vet var problemet sitter.

Min gamla Dimage 7i var så att om man ställde skärpan så långt ut mot oändlighet som möjligt så gick den förbi den, & inte lite heller!

Om du har samma visning på din A200 som jag hade på min D7i så ska du göra så här: Vrid ut mot oändligt tills oändlighetssymbolen visas, där stannar du & finjusterar runt den så att du hamnar precis där den börjar visas, då ligger du rätt.

//Larsa

Så du menar att det finns olika oändligheter i kameran?..
Skall testa det nästa gång, tack för ditt svar!

Edge skrev:
Så du menar att det finns olika oändligheter i kameran?..
Skall testa det nästa gång, tack för ditt svar!

Jag menar att om man vrider fokusen så långt mot oändlighet som möjligt så kommer man förbi oändlighetsläget. Då vi för några år sedan diskuterade detta på D7i så var det någon som hade teorin om att det var så för att objektivet ska fungera ihop med teletillsatser m.m.
Du kan testa det omedelbart, hitta bara en vy & jämför. Använd största bländare så ser du skillnaderna tydligare.

Detta fenomen, fast inte på långa vägar lika kraftigt, existerar även ofta på objektiv till systemkameror.

//Larsa

Detta är ett vanligt problem med D70 (min och en till hörde jag) att i manuelfokus skall man aldrig ställa in på oändlighet, utan en bit innan. Jag kan nästan gissa att hyperfokalläget är bra, för då blir det skarpt 2/3 delar framåt och 1/3 delar mot kameran.
/Fred

Japp. Enda skillnaden är att i A200:s fall så hamnar man oerhört långt ifrån oändligt, om den är som D7i vill säga men det är den förmodligen.

Jag stod för några år sedan & nattfotograferade med min D7i. När jag kom hem så trodde jag inte det var sant! Helsuddigt trots att jag ställt in oändligt & använt en mindre bländare. Problemet med den var att sökaren var för dålig för att se detta i svagare ljus men i dagsljus så kunde man se skillnad.

En förklaring jag hört är att man kan foukusera "förbi oändligt" därför att det ska finnas en marginal för t.ex. skillnad i fokus vid olika temperaturer.

Man kan leka med ett skärpedjupsprogram som belyser detta.
Jag har gjort ett par beräkningar på Nikon D70 kamera och bländare 2,8, som ger Hyperfokal längd 707 m.
Vid objektavstånd (inställd på kamera alltså) 100 m är skarpt mellan 87,6-116,4 m (teoretiskt)
Vid objekt avst. på 200 är skarpt mellan 155,9-278,8 m.
Sen simulerade jag oändliga avståndet på kameran till 10000m (10km) i programmet. Då är närgränsen där bilden blir skarp på 660m, vilket kan förklara varför objekt närmare , säg än 660 m blir oskarp vid inställning på onändligt.
Hänger ni med? :)
/Fred

BengtJohnsson skrev:
Är det någon som har sett detta fenomen på ett objektiv med fast brännvidd?

Ja.

Måste än en gång belysa att de problem som nu diskuteras ang. optik till systemkameror är extremt små jämfört med det trådskaparen råkat ut för.

Om hans A200 är lik som D7i i detta fall så snackar vi enorma skärpefel om man drar skärperingen förbi oändligt. Går inte på nåt sätt att jämföra med det som är vanligt på lös optik...

//Larsa

Jag har alltid undrat vad som ligger bortom oändligheten!

Hur långt är det dit?

Med ett monster-tele kanske man kan fota det som ligger bortom oändligheten?

Ytterliggare problem med suddiga bilder.
Jag vet inte om det är kamerans fel och att det i så fall har hänt nånting med den.

Men när jag zoomar, och nu utan att använda manuell fokus på oändligheten, så blir bilderna suddiga.
i 28mm läget blir de knivskarpa.

En annan sak som jag också märkt, vilket är riktigt störande, är att alla bilder som fotas när det är mörkt blir suddiga, trots blixt.

Det är precis som om kameran inte ser vad den skall fokusera på.
Det behöver inte vara helmörkt heller för den delen.
Inomhus med svag belysning räcker för att kameran inte skall klara att fokusera.
Om jag däremot ställer in avståndet i m med manuell fokus, blir bilderna bra.

Kan det vara fel på kameran eller gör jag fel?

Tacksam för svar!
Mvh Johan

Edge skrev:

En annan sak som jag också märkt, vilket är riktigt störande, är att alla bilder som fotas när det är mörkt blir suddiga, trots blixt.

Det är precis som om kameran inte ser vad den skall fokusera på.
Det behöver inte vara helmörkt heller för den delen.
Inomhus med svag belysning räcker för att kameran inte skall klara att fokusera.

Känner igen problemet delvis från min A2:a.
Jag fick kanske 10% oof-bilder.

Prova och välj spotfokusmätning, sikta mot något kontrastrikt vertikalt mönster och lås fokus, komponera om, tryck av.

I mörker har autofokusen, och fokusen i allmenhet svårt att hitta rätt. Därför finns det ett inbyggt hjälpljus. Men detta är värksam bara några meter från kameran.
Som någon sa, fokusera på någon ljus punkt, lås fokusen och tryck.
/Fred

Tyvärr så har ju A200 ingen hjälpbelysning heller.
Som sagt så har alla kameror större problem med att hitta fokus i sämre ljus & allra helst då i teleläge. Detta gäller ännu mer denna kameratyp än DSLR som är duktigare på det hela.

//Larsa

Walle skrev:

Hur långt är det dit?

Nej.. tyvärr det funkar inte.. det blir bara suddigt då ;)

Fred H skrev:
I mörker har autofokusen, och fokusen i allmenhet svårt att hitta rätt. Därför finns det ett inbyggt hjälpljus. Men detta är värksam bara några meter från kameran.
Som någon sa, fokusera på någon ljus punkt, lås fokusen och tryck.
/Fred

Testade att fota trädgårdsbelysningen i snön innan, (i mörker), blev suddigt trots att AF rutan låg rakt in i lampan, (samma suddiga resultat fick jag då jag fokuserade på samma lampa och använde blixt).

På något sätt känns det som om kameran blivit sämre, känner inte igen dessa problem, från den var ny.
Skall kontakta säljaren, då jag fortfarande ligger i garantitid, om det nu skulle vara något fel på den vill säga.

Tack för snabba svar!
Mvh Johan

Walle skrev:

Hur långt är det dit?

Bilagor

• medeltida-kosmologir.jpg
    medeltida-kosmologir.jpg
    47.2 KB · Visningar: 63
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar