Annons

Suddig 70-200 f/4 L??

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns ju lite mjuk. Har du testat att fokusera manuellt? Kanske är front/bakfokus-problem med din 70-200?
 
Där ser man

Har ett tag haft nämnda objektiv och inte tyckt det motsvarat alla lovord som finns på i princip överallt.
Provsköt idag lite och det känns faktiskt som om mitt gamla Tamron för 1200 är skarpare...
Taget med stativ, spegellåsning och fjärrkontroll.
Kameran på stdinställningar, 100% crop
Vad tycker Ni med lite mer erfarenhet?

http://picasaweb.google.se/lh/photo/gppC3dinmtxe8aduo-zUkQ?feat=directlink

Fick själv lämna tillbaka skiten (efter flera testade ex och justeringar på Canons anläggningar). Backfokusen som objektivet uppvisade (några mm vid närgränsen) gick inte att justera. Kanske går det att komma till tals med om man kan justera i huset som på vissa modeller. (Detta var dock inget som servicekillarna hade någon åsikt om - kanske därför att jag inte har de möjligheterna i 40D och 1DMKIIn). Det konstiga var att objektiven uppvisade samma backfokus (några mm vid närgränsen) även vid nedbländning till f8 - resultatet blev bara längre område i fokus bakom där fokus skulle ligga. Hoppas att alla som köpt objektivet den senaste tiden kollar upp om det inte blir riktigt skarpt. Då kanske Canon tar tag i problemet och erkänner att det är fel på de senaste exen av objektivet. Jag jämförde och testade även med 70-200/2,8 och där satt fokus klockrent vid exakt samma bilder (fokustestkarta, "batteritestet" m.fl. testsätt).
Gör en noggrann test för back/frontfokus och se om det är det som spökar!
 
Har ett tag haft nämnda objektiv och inte tyckt det motsvarat alla lovord som finns på i princip överallt.
Provsköt idag lite och det känns faktiskt som om mitt gamla Tamron för 1200 är skarpare...
Taget med stativ, spegellåsning och fjärrkontroll.
Kameran på stdinställningar, 100% crop
Vad tycker Ni med lite mer erfarenhet?

http://picasaweb.google.se/lh/photo/gppC3dinmtxe8aduo-zUkQ?feat=directlink

Har med hjälp av den utmärkta supporten på Cyberphoto skickat in den till RCC för service/kontroll. Ska bli intressant se vad de kommer fram till.
Tack för era synpunkter! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.