Annons

suddig 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Predden

Aktiv medlem
Tjena.
har en Nikon D70 med en sigma 70-200/2.8
den senaste tiden har bliderna blivit allt annat än så bra som dom blev vid inköpet av gluggen.
Den levererade knivskarpa bilder som var helt i stil med nikons 80-200 så lägg ner den debatten redan här. :p

kameran har kört 13k exp och gluggen är snart 1 år. säkert har 9k av dessa exp blivit med 70-200an

funderingen:
är det kameran eller gluggen som skall på service eller är det båda?

bild:
http://www.ip3.nu/predator/forumbilder/suddsigma.jpg

Predden skrev:
Tjena.
den senaste tiden har bliderna blivit allt annat än så bra som dom blev vid inköpet av gluggen.
Den levererade knivskarpa bilder som var helt i stil med nikons 80-200 så lägg ner den debatten redan här. :p

kameran har kört 13k exp och gluggen är snart 1 år. säkert har 9k av dessa exp blivit med 70-200an

funderingen:

bild:

13k exponeringar med en D70 är ju knappt inkörd.

Min åsikt är att det är glugen som ska justeras/rengöras.

Predden skrev:
Tjena.

funderingen:

bild:

Börja med att sätt kameran på ett stadigt stativ och fotografera . Se efter om kameran focuserar rätt på bländare 2,8. Blända därefter ner succesivt och ta provbilder

I många fall där bilder inte ses som lika skarpa som tidigare är det handhavarfel, dvs skakningar, dålig focusering mm. Har inget ändrats genom en smäll eller annan påverkan så ser jag det inte som troligt att objektivets optiska prestanda har ändrats.
Mikael

när jag plåtade satt den givetvis på stativ. jag har även använt fjär. gluggen blir något skarpare när man bländar ner men även om man ändrar brännvidden något... det är just i ändlägena och på bländare 2.8 den har blivit sämre.. för det är en 50% färsämring av bilderna tagna med denna glugg. den var tidigare knivskarp genom hela registret.

jag ska genomföra lite ovetenskapliga test i veckan.. dvs montera gluggen på stativ och prova med ett par andra kamerahus. tyvärr lär det inte funka med D200an :(

Predden skrev:
har för mig att jag sett nått om att chippet i sigmorna knasar med D200an.. kanske är bara vissa.

Knappen "AF-on" fungerar inte med Sigmas HSM objektiv.

Det omöjliggör "tumfocusering".

Vanlig focusering med avtryckaren fungerar dock utmärkt.

En uppdatering av Sigmas programvara är på gång och generalagenten uppdaterar objektiven gratis.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto