Annons

Su-800 till Slav - synkproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tähtelä

Aktiv medlem
Har lite synkproblem med utrustningen ,dock ej konsekvent vilket förbryllar mig så det är bäst att höra efter lite om någon kan göra mig klokare om problemet.

Situation:

Min SU-800 styr 1st sb-900 och 1st sb-600 på samma kanal med manuell blixtstyrka inställd via SU enheten, So far so good ..
Nu lägger vi till två st slavblixtar varav den ena som är problemet är en Visico 300W som synkar ena studen hur bra som helst när SB blixtarna avfyras , men sen helt plötsligt avfyrar den osynkat.

hmmm .... någon ?
 
Är problemet att den fyrar av för tidigt eller hur visar sig problemet?
Kan det vara så att den reagerar på moduleringsblixten. Det går att stänga av denna. Såg att du har en D300, tror att du kan stänga av moduleringsblixten i menyn. Det brukar skapa problem när du mixar Nikons CLS blixtar med andra blixtar.
//Leif
 
Jag ser att den avfyrar de gånger den synkat fel och då fastnar inget av dess ljus i bild , om det sker före eller efter exponeringen kan jag ej avgöra.

Tackar för tipset och får kolla upp inställnigen och se vad som händer..
Dock fungerar det om vartannat lite hur som helst vilket är det knepiga.

Tackar
 
Modeleringsblixten hade varit avstängd hela tiden nu när jag kollade upp inställningen.


Antar att jag får fortsätta fammla i mörkret med detta .
 
Tar upp en gammal tråd. Har stött på samma problem. Mina studioblixtar synkar inte i tid, funkar ibland, ibland inte. Händer att inget ljus från blixtarna fastnar men också att slutaren inte hinner öppna(eller stänga) i tid, det blir svart i nederkant.
Har Mircopro(samma som visico) 300, triggern som följde med och har testat med flera kameror(Canon) och objektiv med samma resultat.
Slutartider 1/160 och långsammare är testade.
Någon som sitter på en lösning eller länk där man kan läsa om problemet?
Martin.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.