Annons

Styra SB-900 trådlöst med D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

wig80

Medlem
Har tänkt att köpa en SB-900 inom en snar framtid till min Nikon D90. Började kolla på synkkabel mm för att slippa ha blixten monterad på kameran, men nu när jag kollar runt verkar det som om jag kan styra blixten trådlöst med Nikons CLS-system... stämmer det?

Räcker det om jag köper en Nikon SG-3IR för att blockera den interna blixten och därmed styra SB-900:an med IR?
 
Räcker det om jag köper en Nikon SG-3IR för att blockera den interna blixten och därmed styra SB-900:an med IR?

Nu kan jag förstått ovanstående fråga fel, men du behöver inte köpa en SG-3IR för att styra din SB-900! Det går bra med den vanliga inbyggda blixten direkt.

Vad SG-3IR gör är att den blockerar det blixtljus som kameran avger, precis som du skriver. Detta kan vara användbart om du fotar och störs av det lilla ströljus som den kan ge, eller för att minska risken för att dina modeller blundar på förblixten.
 
Absolut, förstår att den inte är nödvändig för själva styrningen. Men jag vill ha den för att blockera ljuset från den inbyggda blixten.
 
Sätt den inbyggda blixten i kommandorläge, sen är det bara att köra. Fungerar kanon.

Den inbyggda blixten avger endast triggerblixtar, de ger ingen "blixteffekt".

//Erik
 
Sätt den inbyggda blixten i kommandorläge, sen är det bara att köra. Fungerar kanon.

Den inbyggda blixten avger endast triggerblixtar, de ger ingen "blixteffekt".

//Erik

Fungerar perfekt kan intygas.

Iom att SB-900:an också blir varm om du fotar mycket, samt att den äter batterier, så rekommenderar jag dig också att köra SB-900an i manuellt läge och sätta ner blixten, när det passar.

Kör mycket macro foto just nu, med just D90 och SB-900 och har 10 dubblat batterilängden genom att gå över i manuellt läge på blixten.
 
Hur kan du 10-dubbla batterilängden genom att gå över till manuell blixt? TTL-läge borde väl innebära (vad jag förstår) att blixten bara pytsar ut så mycket ljus som behövs, d.v.s. lika mycket som jag antar att du istället ställer in manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.