Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styra SB-800 med D-Lite2?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSthlm

Medlem
Jag har en Nikon D80, en SB-800 blixt och D-Lite2 paketet. Jag får inte min SB-800 att spela riktigt med mina andra blixtar.

Så här är det kopplat idag: Synckabel från kameran till första D-Lite blixten. Andra D-Lite blixen utlöses via första blixten, inga problem. Sen vill jag att min SB-800 ska gå samtidigt. Till min SB-800 har jag kopplat ett (Hama) IR-öga och sedan ställt blixten på Remote (A3).

Min SB-800 reagerar inte på de andra blixtarna. Men när jag trycker igång min SB-800 manuellt via knappen på blixten går D-Lite blixtarna av, så IR-kopplingen mellan blixtarna verkar funka.

Hur gör jag för att göra min SB-800 till "slav" så den reagerar på de andra blixtarna?

Blev kanske lite rörigt, men jag hoppas ni fattar :)

Slavtändningen reagerar inte på IR utan på vanligt ljus. Det du behöver är en vanlig slavsensor du kan koppla SB-800:s kamerasko i.

Cyberphoto.se har en:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6977

Sedan tror jag inte du skall sätta blixten till remote då jag tror att det används då du använder Nikons CLS. Ställ blixten i vanligt manuellt läge (M).

Högst intressant...

Jag har en SB-800 & ett Elinchrom BX400 kit.
Funderar på att köpa fler blixtar, kan man synka dem så skulle
det ju vara fint med fler SB-800ór.

Jag använder Nikon D200.

Är det någon som provat rent praktiskt och sett att det fungerar,
och inte bara i teorin.

DanielSthlm skrev:
Jag har en Nikon D80, en SB-800 blixt och D-Lite2 paketet. Jag får inte min SB-800 att spela riktigt med mina andra blixtar.

Så här är det kopplat idag: Synckabel från kameran till första D-Lite blixten. Andra D-Lite blixen utlöses via första blixten, inga problem. Sen vill jag att min SB-800 ska gå samtidigt. Till min SB-800 har jag kopplat ett (Hama) IR-öga och sedan ställt blixten på Remote (A3).

Min SB-800 reagerar inte på de andra blixtarna. Men när jag trycker igång min SB-800 manuellt via knappen på blixten går D-Lite blixtarna av, så IR-kopplingen mellan blixtarna verkar funka.

Hur gör jag för att göra min SB-800 till "slav" så den reagerar på de andra blixtarna?

Blev kanske lite rörigt, men jag hoppas ni fattar :)

SU-4 är ju slavläget på SB-800. Då behövs inget extra IR-öga på SB'n. Ta bort Hama och ställ blixten i SU-4 läge så borde det rocka.

// Maxe

Jag har 2 st sådana där Hama-triggare och använder en Pentax AF160 SA i manullt läge och en SUNPAK Auto 355 AF men jag får det inte att lira riktigt.
Jag utlöser blixtarna med den inbyggda i min D50 och blixtarna fungerar. Ingen tvekan om det.

Bilderna blir ändå mörka. Jag har labbat med olika slutartider och blixt på andra ridån men det är ändå strul.

Min kompaktkamera ger ju en förblixt som triggar Hama-prylarna men det gör väl inte D50???

Vad gör jag för fel??

lynxx skrev:
Jag har 2 st sådana där Hama-triggare och använder en Pentax AF160 SA i manullt läge och en SUNPAK Auto 355 AF men jag får det inte att lira riktigt.
Jag utlöser blixtarna med den inbyggda i min D50 och blixtarna fungerar. Ingen tvekan om det.

Bilderna blir ändå mörka. Jag har labbat med olika slutartider och blixt på andra ridån men det är ändå strul.

Min kompaktkamera ger ju en förblixt som triggar Hama-prylarna men det gör väl inte D50???

Vad gör jag för fel??

Jo din D50 ger också förblixt. Ställ manuell blixt på kameran.

// Maxe

lynxx skrev:
Jag har testat det också. Att ta bort TTL-funktionen alltså. Samma resultat dessvärre.

Slutartiden måste ju vara under 1/250 s då det är kamerans begränsningar. Sedan känner jag inte till begränsningen på de blixtar du nämner. Dock känner jag till att vissa billiga blixtar inte hänger med då de nyttjas som slavar. Testa på hastigheter < 1/60 s för att se om du kan få in blixten i bildrutan.

Sedan känner jag inte till hur D50 fungerar i P läget - den kan ju eventuellt överrida din inställning - Manuell på blixten. Testa S eller M läget.

// Maxe

Tack för tipset! Ställde blixten i SU-4 läge och tog bort Haman, fungerar mycket riktigt :) Då blev man påsåld en liten pryl man inte behöver, men men...

SU-800 verkar däremot känslig, dvs jag kan inte flytta den långt utan att tappa "kopplingen". Jag vill kunna placera blixten bakom en soffa eller liknande. Försökte koppla in synckabel från D-Lite blixt men inget händer. Måste jag ändra inställningarna på min SB-800?

Ifall du har SB-800an monterad i en blixtsko så kan du behöva sätta tejp vid kontakterna, annars tror blixten att den är master. Jag hade själv samma problem och tejpbiten löste alla problem.

Har nu också provat mina SB800 till mina D-lite blixtar. Funkade alldeles utmärkt i SU-4 läget.
Men hur ställer man in på kameran?
Manuellt eller Kommandoläge->Manuellt ?

Då jag kör endast med SB800 trådlöst ställer jag in på Kommandoläge. Samma nu?

Beror på hur du har riggat...

Linis skrev:
Har nu också provat mina SB800 till mina D-lite blixtar. Funkade alldeles utmärkt i SU-4 läget.
Men hur ställer man in på kameran?
Manuellt eller Kommandoläge->Manuellt ?

Då jag kör endast med SB800 trådlöst ställer jag in på Kommandoläge. Samma nu?

Har du SB800 på kameran som master?
Synkkabel till D-lite?
Behöver mer info, fast kan säga nu att manuellt alltid funkar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar