Annons

Styra olika speedlite?

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Speedlite 580EX II och undrar om den kan styra en 430 EX eller tvärt om. Jag tänker på som master / slave eller måste jag ha en 580EX II till för att kunna ha det trådlöst? Hur många extra blixtar kan man styra med hjälp av en 580EX (eller 430EX)

Eller detta kanske inte rent av funkar alls?
 
Med brasklappen att jag kanske minns fel:

580EX kan vara slav och master
430EX kan bara vara slav
ST-E2 är bara master

Jag tror att du kan styra en stor mängd blixtar. Men inte individuellt, utan grupperade i A, B och C.

Grupp A och B är tänka som huvudljus och man kan reglera styrkeförhållande mellan dem på ett enkelt sätt. Grupp C är mer ett effektljus.
 
Tack så mycket för ett bra svar, det hjälpte mig verkligen.

Jag misstänker att man gruperar de olika blixtarna i själva blixten? Ja att man tilldelar de en "bokstav" och sen väljer man vilka gruperingar som ska nytja fototillfället för vad är annars vitsen med olika gruperingar?

Ja, nu fattar jag (tror jag) man ställer olika styrkor på olika gruperingar beroende på. Jag får nog läsa lite mer om detta för det verkar vara lika mycket om blixar som om själva kameran.

Stort tack så här långt
 
I ditt fall, om du ska använda Canons egen blixtstyrning, så är det rätt som skrevs ovan om vilka som kan bvara slav resp. master.

Antalet slavar är inte begränsat. De får ju ljussignaler som talar om vad de ska göra, och så länge slavarna kan se signalerna kan de vara hur många som helst.

Varje slav ställs in som tillhörande grupp A, B eller C. Mastern är alltid i grupp A. En eller flera blixtar kan tillhöra samma grupp.
Från mastern kan man välja att fyra av alla slavar på en gång, oavsett grupp.
Det går också att välja att fyra av grupperna A och B, med ett förhållande mellan dem (A:B) när det gäller ljusstyrka.
Det går också att lägga till grupp C, som blixtrar oberoende av A och B. A och B är då tänkta att belysa huvudmotivet, C bakgrunden.

Det går också att styra blixtstyrkan manuellt, med olika inställning för A, B och C.

Slutligen finns "individuell slav", där du kan ställa en slav i manuellt läge, utan att den tillhör någon speciell grupp. På så sätt kan du ha hur många olika manuella styrkeinställningar som helst, men till priset att du måste traska bort och ändra styrkan på varje blixt för sig. Du kan inte göra det från kameran. Det går att mixa blixtar som styrs från kameran med individuella slavar.

Igen, allt som jag skrev här gäller Canons optiska blixtstyrning. Radiostyrningen i 600 EX-RT ger lite andra möjligheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.