ANNONS
Annons

Styra blixt från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonRabbit

Medlem
hej jag undrar en sak köpte en blixt för några dar sen Nikon SB-700 o man kan ju ta Remote på den men jag undrar hur styr man den från kamran sen har en nikon D3100 o sen vet jag att man ska ha en SG-3IR grej på kamran så den inbyggda blixten inte leverar så mycke ljus om ni förstår vad ja menar. har tappat bort manualen det är därför jag frågar er... men vart hittar man vart man kan styra blixten när ja kollar i menyn så hittar jag den inbyggda blixten sen kan man välja TTL o Manuell men sen vet ja inte vilken jag ska ta ...

hej jag undrar en sak köpte en blixt för några dar sen Nikon SB-700 o man kan ju ta Remote på den men jag undrar hur styr man den från kamran sen har en nikon D3100 o sen vet jag att man ska ha en SG-3IR grej på kamran så den inbyggda blixten inte leverar så mycke ljus om ni förstår vad ja menar. har tappat bort manualen det är därför jag frågar er... men vart hittar man vart man kan styra blixten när ja kollar i menyn så hittar jag den inbyggda blixten sen kan man välja TTL o Manuell men sen vet ja inte vilken jag ska ta ...

Du kan styra Din blixt genom att antingen använda en annan blixt ( sb700, sb800 eller sb900) i "commander mode" eller via en separat IR sändare, SU800. På många kameror kan Du dessutom använda den inbyggda blixten, även då i "commander mode". Dessvärre tror jag inte att Din kamera har denna funktion.

Ett alternativ för Dig kan vara att använda blixtens inbyggda slavtändare. Då använder Du den inbyggda blixten som trigger. Så här gör Du:
Ställ in Din inbyggda blixt på Manuell
Skruva ned effekten så mycket Du kan (så att den inte påverkar exponeringen av Ditt motiv)
Ställ Den externa blixten i SU4 mode (optisk slav)

I det första fallet, som kräver annan blixt etc, har Du möjlighet till full ttl automatik. I det andra fallet kan Du bara köra manuell blixt.

Ytterligare alternativ är att köpa en ttl-sladd till Din blixt eller att skaffa någon form av radiosädare. Om Du gilla att fota med blixt kanske Du vill skaffa en mer avancerad kamera där Du har alla funktioner.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar