Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stundande krig

Produkter
(logga in för att koppla)

utström

Aktiv medlem
Hm, sitter och funderar på vilka antikrigsbilder man skulle kunna ta. Är det någon som har tagit bilder med kriget i tankarna? Har ni några idéer?

Själv tycker jag att bla. lounge77.com säger något vettigt.

"Fighting for peace is like fucking for virginity"

En rätt dålig analogi, men jag tycker meningen framkommer. Det kan nog bli rätt roliga bilder med citatet som inspirationskälla.

ha det,
erik

Självklart, det jag menade var dock människor här på fotosidan. Oerhört bra ntikrigsbilder finns det fantastiskt gott om. Magnumgruppen är nog de jag först tänker på när det handlar om berättande mot krig.

De länkade bilderna var väldigt väldigt bra.

Flåt! Jag är verkligen dålig på att formulera mig. Det jag försökte efterlysa (det gick rätt dåligt) var bilder tagna av personer på fotosidan. Hoppas du kan förlåta mig för mig plumpa uttalande ;-)

utström skrev:
Själv tycker jag att bla. lounge77.com säger något vettigt.

"Fighting for peace is like fucking for virginity"

En rätt dålig analogi, men jag tycker meningen framkommer. Det kan nog bli rätt roliga bilder med citatet som inspirationskälla.
Själv är jag glad att någon stoppade Hitler på sin tid. Men det var väl knappast några plakat-bärare eller några som sa "ajja bajja" som stoppade honom?

Ja, tack gode gud för att USA kan skydda oss från de elaka araberna (obs!ironi). Att USA går i krig för egna intressen tycker jag knappast är någonting att vara glad för. Sedan att förlöjliga miljontals människor över hela världen som demonstrerar för fred till "plakat-bärare" tycker jag inte heller känns särskilt befogat.

F.ö. så får jag väl hålla med om att Magnumfotograferna står i särklass bland krigsskildrarna men det skulle vara intressant att se lite svenska alster. Finns det några svenska krigsfotografer där ute?

MVH Erik Å

Malaka skrev:
Ja, tack gode gud för att USA kan skydda oss från de elaka araberna (obs!ironi). Att USA går i krig för egna intressen tycker jag knappast är någonting att vara glad för. Sedan att förlöjliga miljontals människor över hela världen som demonstrerar för fred till "plakat-bärare" tycker jag inte heller känns särskilt befogat.

Jag håller med dig om detta.
Att på fullt allvar tro att USA, av ren medkänsla och solidaritet, går in i Irak för att befria det irakiska folket från förtryck - det tycker jag är naivt. I Guatemala har indianer förföljts, lemlästats och mördats sedan 1954 av den högerkonservativa militärjuntan. USA har inte lyft ett finger för att rädda dem. Och detta är i USA:s absoluta närhet. Jag kan ge många exempel om terror i Sydamerika och jag tycker det är allvarligt att ett land som påstår sig värna om demokrati, säkerhet och välfärd inte lyfter ett finger för att förbättra situationen i länderna som finns inom den direkta närheten och därmed inom USA:s intressesfär. Det visar enbart på hyckleri. Det är oljan i Irak som USA vill "befria".

Se den utmärkta dramadokumentären "Pumans dotter" för mer information om Guatemala. Den finns att hyra på video. Mycket snyggt foto i den för övrigt.

Med vänlig hälsning
Roland

Vilka anledningar, officiella och andra, USA med allierade har för att invadera Irak låter jag vara okommenterat, den diskussionen hör inte hemma på en sida om fotografi. Däremot måste jag säga att jag är lite spänd på att se vilka bilder (stillbilder och rörliga) som vi kommer att få se. Både aldelles före, under och efter kriget (förutsätter att det blir ett krig, men jag skulle kanske eventuellt kunna ha fel).

Jag hoppas vi slipper se militärer som pekar på suddiga fotografier med gråa fläckar i ett pressrum sägandes ”och här är beviset för att xxx flyttar stridsvagnar...”

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar