ANNONS
Annons

Stulna bilder säljs i butik

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajjen

Aktiv medlem
Jag upptäckte nyligen att en affär säljer klistermärken med kaniner på, och en av dessa bilder är min. En vän till mig har tagit en annan av bilderna på arket.
Vi undrar nu hur vi ska gå vidare med detta, och vad vi kan kräva i kompensation. Min vän har kontaktat affären och de vill att hon ringer dem, men vi vill först höra vad vi kan kräva. Vi vet inte hur många upplagor av dessa som har sålts, eller om det är fler butiker som säljer dessa.
Tacksam för hjälp.

Vet ej vad ni skall kräva, men skulle definitivt rekommendera att ta all konversation, överenskommelser och diskussioner via mail. Jag skulle absolut undvika att "prata" med de så långt det är möjligt.

Hej! Jag har inte mycket mer att bidra med än att även jag tycker att det kan vara viktigt att ha konversationen över ett medium som kan spara vad som sägs. Mejl är bra. Det går även att ringa och spela in men det kan vara viktigt att vara ärlig och berätta att samtalet spelas in innan det påbörjas. Kanske till och med spela in samtalet om ni träffas. Jag har själv råkat ut för schyssta handlingar och har därför börjat använda liknande metoder. Hoppas det löser sig!

Huruvida man berättar eller inte berättar att man spelar in ett telefonsamtal kan vara ett taktiskt övervägande. Jag ger inte ge ett bestämt råd om det men vill påpeka att det är helt lagligt att spela in telefonsamtal så länge en av parterna i samtalet vet om det.

Jag upptäckte nyligen att en affär säljer klistermärken med kaniner på, och en av dessa bilder är min. En vän till mig har tagit en annan av bilderna på arket.
Vi undrar nu hur vi ska gå vidare med detta, och vad vi kan kräva i kompensation. Min vän har kontaktat affären och de vill att hon ringer dem, men vi vill först höra vad vi kan kräva. Vi vet inte hur många upplagor av dessa som har sålts, eller om det är fler butiker som säljer dessa.
Tacksam för hjälp.

Är det inte en bättre idé att liksom leta bakåt? Gissningsvis har inte butiken själv framställt dekalen utan har köpt den av annan källa. Som i sin tur kanske köpt den från....rätt eller fel låter jag vara osagt. Men så hade åtminstone jag agerat.

Är det inte en bättre idé att liksom leta bakåt? Gissningsvis har inte butiken själv framställt dekalen utan har köpt den av annan källa. Som i sin tur kanske köpt den från....rätt eller fel låter jag vara osagt. Men så hade åtminstone jag agerat.

Är det inte butiken själv som tryckt upp de (fick kanske felaktigt intrycket av det) så håller jag med helt.

Tacksam för hjälp.

Ni kan börja med att be butiken ta bort de aktuella artiklarna från hyllan. Sedan kan ni fråga dem varifrån de köpt dem. Om butiken är tillmötesgående på de här punkterna tycker jag inte att det är butiken ni ska fokusera på utan på det företag som producerar artiklarna.

Utgå från att butiken handlat i god tro. Då är de tacksamma för att ni kontaktar dem. Skulle butiken inte vara tillmötesgående får ni fundera på strategi utifrån det.

Ni kan börja med att be butiken ta bort de aktuella artiklarna från hyllan. Sedan kan ni fråga dem varifrån de köpt dem. Om butiken är tillmötesgående på de här punkterna tycker jag inte att det är butiken ni ska fokusera på utan på det företag som producerar artiklarna.

Utgå från att butiken handlat i god tro. Då är de tacksamma för att ni kontaktar dem. Skulle butiken inte vara tillmötesgående får ni fundera på strategi utifrån det.

Låter som en mycket vettig gång och tågordning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar