Annons

Studsa blixten i parabolantenn ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin74

Aktiv medlem
Halloj !

I brist på billiga silverparaply, tänkte jag testa en grej..

Om man tar en vanlig parabolantenn och fäster blixten där huvudet suttit, borde man ju få en idealisk reflektor !?

Om man målar den med kromfärg (som en spegel) borde man få en perfekt parallell ljusstråle från antennen och med samma diameter som denna och få maximalt ljusutbyte från blixten (om denna ställs in så att bara antennen belyses.)

Mer vidvinkligt ljus borde man kunna få genom att flytta blixten framåt/bakåt, eller genom att måla antennen med vit matt färg.

Vad tror ni ?

Nån som testat ?

mvh
Martin

Min spontana tanke är att det nog blir ganska tungr och otympligt. Hur har du tänkt att sätta det på stativ?

Greven

Jag tror att det är en vettig ide för fast montage på stativ i studio. Men att släpa på har jag svårt att se framför mig.

Sök på blocket eller andra ställen, gula sidorna, soptippar kanske. Jag får kolla med polaren. När det var som värst hade han 4a paraboler på taket, men när han kom hem med en 350cm parabol så sa päronen tvär-NEJ.

Kanske en kul grej att prova om man har en parabol liggandes någonstans. Men jag tvivlar på att det skulle vara billigare att köpa en begagnad parabol och få bra reflekterande yta på den än vad det kostar att köpa ett silverparaply från någon av nätförsäljarna.

Och har man inte jättejämn och reflekterande yta så får du nog inte så perfekta parallella ljusstrålar som folk verkar vilja ha och då tror jag till och med att ett reflekterande paraply kan göra bättre ifrån sig, fördelen med dessa är att man kan montera dem på existerande stativ och blixtar plus att de går att packa undan.

Personligen tycker jag det verkar vara oerhört opraktiskt med en tvåmetersparabol i studion. Förutom att upphängningsanordningen för en sådan är tung så är den svår att rikta. För mig är studioljus något jag lätt kan påverka, det är därför jag använder det.

Tycker någon att det är kul får de gärna skicka in bilder med resultatet. Själv skulle jag satsa på andra gör-det-självprojekt.

Profotos reflektorer du länkar till är just paraplyer och säkerligen av de anledningarna som jag inte skulle vilja ha en parabol. Vad väger en 2meters parabol och hur lätt är den att hantera/stuva undan? Nåväl, smaken är som baken.

Lastolite har ett 60"-alternativ, dvs runt 150cm, som kostar $173.95 på B&H. Lägg på i runda tal $25 och du får deras 6' 6"-alternativ (ca 2 meter).

Vill du bli riktigt extrem finns även 12'-alternativet (ca 365cm) men då är det bara att lätta på plånboken ($752.50). I den här klassen är det nog definitivt lättare att hitta någon som vill skänka bort en överbliven antenn än att få denna billigare men så är det en fråga om hanterbarhet också.

Vill man kan man gräva på Ebay också. Men där verkar strax över metersalternativen vara det största som går normalt.

Varför inte ta ett biligt regnparaply (20kr st på tiger i lund eller nått i den stilen) och spraya den med en grundfärg somv ger stabilitet och sedan en metallic lack. Borde fungera som fattigmans paraply till en belysning.

Köp nått gammalt blixthuvud och använd som slav vid fot ändan av paraplyet.

Bara en tanke. Paraboler låter tufft men otympligt och tungt.

Chris
Edit: Stav fel... sorry

En "portabel" dito, torde ju vara en parasol, finns ju för en billig peng på närmaste bilmack

// Anders

aceeo skrev:
En "portabel" dito, torde ju vara en parasol, finns ju för en billig peng på närmaste bilmack

// Anders

kanske det.. dom brukar ju till och med vara ledbara i toppen...Men det var först och främst den exakta krökningen på antennens yta som borde ge ett resultat som skiljer sig mot paraplyvarianter, särskilt med en speglande istället för reflekterande färg. Hoppas tummen lossnar snart...ska hämta en 60 cm antenn idag.