Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioset

Produkter
(logga in för att koppla)
MrSimonsson skrev:
Hej, jag ska börja fotografera i en studio för modellfotografering. Jag har en EOS 400D med två objektiv och en Speedlite 220EX blixt och jag undrar om detta set:et är något bra, vad det blir för sort bild osv.

www.kaffebrus.com/studioset-2-x-45w-231.html

ps. Jag kan inte lägga ut extremt mycket pengar.ds

Det verkar inte finnas några som helst inställningsmöjligheter vad jag ser på detta blixtpaket. Du kommer alltså alltid ha samma ljusstyrka och den enda möjligheten till inställning är att flytta dessa längre bort vilket ger ökad ljusspridning.

Jag skulle inte rekommendera dessa ens som nybörjarset.

Detta är i denna nivå mycket bättre då du kan reglera ljusstyrkan:

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110w-lite-232.html

Du behöver köpa en blixtsko med synkuttag också - den tar han 89:- för.

// Maxe

Lite-setet är trevligt och blixtarna är i metall med steglös styrka.
Kan rekommendera att köpa till en billig IR eller Radiosändare så du kan trigga blixtarna från kameran utan att använda din befintliga blixt på den.

Är såna här "no name" blixt set ens värt kaffepengar när man ska sälja som begagnet senare?

Skulle absolut satsa på ett nybörjarpaket från Elinchrom.

Varför sälja? Om man skaffar nya grejer använder man kaffebrusblixtarna som effekt , bakgrund eller hårljus.
De kostar ju kaffepengar från början =)

Nu är det så att jag skaffat mig denna utrustning. Testade allt ihop igår. Till min besvikelse synkar inte studioblixtarna och den interna blixten. Någon som har mer erfarenhet inom detta? Har beställt en adapter till blixtskon för att trigga av studioblixtarna, men den kommer först i nästa vecka.

Till min förra S3 IS var det inga problem med synken.

Din inbygda blixt skjuter av en "förblixt" för att mäta ljuset. Den "riktiga" blixten kommer omedelbart efter och då öppnas också slutaren på kameran.. Detta märks inte för ögat, men dina studioblixtar triggar på förblixten och när sedan den riktiga blixten kommer (och slutaren öppnas) så har studioblixtarna ingen laddning att fyra av...

Tyvärr ett olösligt problem. Du får synka dina studioblixtar med kabel eller (radio eller IR) sändare som du fäster på blixtskon. Detta är ingen nackdel egentligen. Du vill knappast använda den inbyggda blixten ihop med studioaggregat. T ex får du olika ljusbild (skuggor) om du ställer kameran i porträttläge jmft mad "landskap".

Du kan i nödfall använda en lös blixt på blixtskon i manuellt läge som "trigger". Ställ ner den i min läge så går troligen studioblixtarna igång, men du får minimal inverkan på motivet (eller så använder du även den blixten i ljussättningen och ställer des inverkan manuellt

Jag trodde det var det du sade först, men märkte ingen förblixt. Precis som du sade. Jag har manuella blixtar, och gick över till en av dem när den inbyggda inte fungerade. Då gick det betydligt bättre. Bortsett från att det tog tre minuer mellan varje blixtutlösning.
Då har jag något att se fram emot när blixtadaptern kommer.
Tackar för svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar