Annons

Studioporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke

Aktiv medlem
Hej!

Nu till helgen så ska jag fotografera i studio för första gången, med modell då.Både modell och fotograf är nybörjare på studiofotografering. Nån som kan rekommendera nån sida med bra grundposer att ta till? Kanske nått om hur jag ska lägga upp det hela för att ge ett någotsånär självsäkert intryck. Jag vill ju inte att min osäkerhet ska synas allt för mycket på resultatet :)

Det blir rätt enkla porträtt för övrigt. En blixt med paraply och svart bakgrund, eventuellt vit också. Huvudsakligen svartvitt.

Alla tips välkomna!

/jocke

Hej!
Jag vet inte om jag är rätt person att svara men när jag har tagit påträtt i studio så har jag ställt eller satt modellen framför kameran som står på stativ och ställt in allt. Sedan har jag stått upp och haft ögonkontakt med modellen och pratat och när jag tycker att det ser ut som ett bra ansiktsuttryck så knäpper jag av. Det hela hänger på att man ska "glömma" att man håller på med fotografering.

Om du tittar på mina bilder på den här sidan så är alla påträtt bilder tagna så. Om du tex kollar på mitt album "Crying Clown" sista bilden "Bror 10 så ser han glad ut. Det beror på att han asgarvar, men det var meningen att han skulle se desperat och bedrövad ut. Men bilden blev ändå bra eftersom det är så spontan glädje.
Om man tex tar min bild "Marilyn Monroe??" så kan man tro att den är arrangerad men hon satt på en snurrstol utan ryggstöd och bara fjantade sig.

Häng inte upp dig så mycket på resultat utan satsa på att ha roligt, och ta hellre en rulle för mycket än för lite. Det är dom tipsen jag kan ge dig.
Det blev ett väldigt långt svar men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp.

MVH
Greve Nickon:cool:

jag tror att jag faktiskt skulle ge samma tips som daniel.. om det är första gången, strunta i att anstränga ihjäl dig för att få ett bra resultat.. passa i stället på att testa olika saker, se hur det funkar, hur ljuset blir på bild om du gör si eller så.. försök ha mycket tid på dig så varken du eller modell slipper stressa... fast gå å andra sidan inte över till att ta 100 år på dig att ta en bild heller, för då tröttnar modellen skulle jag tippa på.. ;)

lycka till!

Man får tacka för råden! Ni har nog rätt i att jag inte ska vara för överambitiös. Nu är det flyttat till nästa helg men sen räknar jag med att ha några resultat att visa upp :)

/Jocke

Jag börjar med en liten ursäkt :cool:, jag är inte studioporträttsräv, men har gjort min teoretiska hemläxa :). Det verkar finnas några grundsättningar för ljuset som du kan utgå ifrån, och sedan experimentera.

En sådan är att ljuskällan placeras snett ovanför/framför modellen så att ljuset faller ner. Inte för högt dock så att skuggan från näsan når läpparna. På lågdagersidan placerar du med fördel en reflektor (frigolitskiva, vitt pappskiva eller dylikt), annars kommer den nog bli lite för mörk (beroende på vad du vill ha fram förstås). Denna sättning skulle jag nog börja med och sedan variera mig. Men å andra sidan om du vill skapa ett personligt uttryck ska du nog strunta i alla regler och bara köra loss och ha kul.

De få gånger jag har provat med studioblixtar har jag inte kört med stativ. Har tyckt om att fota på fri fot så att säga. Men det finns en fördel med att kunna lyfta blicken från kameran för att locka fram en reaktion från modellen och då kan stativ vara bra.

Om du är intresserad har jag en ljussättningsguide i form av en PDF-fil som Elinchrom har satt ihop. Den visar några olika bassättningar som man kan utgår ifrån. Iofs har de oftast mer än en blixt, men det kanske kan fungera som inspiration. Hör av dig så mailar jag över den.

/ERik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar