Annons

Studiopaket

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Jag har hittills klarat mig med en blixt för mitt fotande, men nu vill jag ev uppgradera mig lite och börja köra lite mer studio för att kunna experimentera ännu mer osv.

Såg att kaffebrus hade ett startkit som inte kostar så mycket. Länk till det är...
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-lite-232.html

Är det något bra att börja med? Vad är alternativen? Ska man hellre köpa lösa delar till ett paket och i så fall vart ifrån?

Tack på förhand!
 
Du får vad du betalar för....

- Du får inblick i en ny spännande värld.
- Du kommer att behöva en bakgrund
- Du kommer att vilja lösa ut blixtarna trådlöst
- När du väl har satt upp blixtarna på sina stativ och satt på paraplyerna, så kommer slutresultatet att bli detsamma som ett dyrare paket (inom rimliga gränser)
- Blixtarna är lite "långsamma" i uppladdning. Har du inget att jämföra med, så märker du det inte. Tänker du fotografera barn i din "studio" så kommer du att märka av det.
- Effekten regleras med ett vridreglage. Svårt att finjustera effekten. Har dock inte så stor betydelse.
- Blixtarna saknar kylning. Gör heller inte så mycket.
- Effekten dumpas inte per automatik om du justerar ner. Tänker du bara på det, så löser du bara ut blixtarna en extra gång innan det är dags för nästa kort.
- Stativen, blixtfästen osv är rangliga. All finjustering blir lite si så där.
- 10 cm fästet är kanske inte direkt att det vimlar av tillbehör men å andra sidan Kaffebrus säljer de tillbehören som du kan tänkas behöva.
- Var det inget för dig, så var det inte så mycket pengar.
- Blir du sugen på att uppgradera, kan du ha kvar denna första utrustningen som effektljus men du kommer att sakna en snabb uppladdningstid.
- Har du ett litet utrymme och inte tänker fotografera helkropp så räcker effekten.
 
Du får vad du betalar för....

- Du får inblick i en ny spännande värld.
- Du kommer att behöva en bakgrund
- Du kommer att vilja lösa ut blixtarna trådlöst
- När du väl har satt upp blixtarna på sina stativ och satt på paraplyerna, så kommer slutresultatet att bli detsamma som ett dyrare paket (inom rimliga gränser)
- Blixtarna är lite "långsamma" i uppladdning. Har du inget att jämföra med, så märker du det inte. Tänker du fotografera barn i din "studio" så kommer du att märka av det.
- Effekten regleras med ett vridreglage. Svårt att finjustera effekten. Har dock inte så stor betydelse.
- Blixtarna saknar kylning. Gör heller inte så mycket.
- Effekten dumpas inte per automatik om du justerar ner. Tänker du bara på det, så löser du bara ut blixtarna en extra gång innan det är dags för nästa kort.
- Stativen, blixtfästen osv är rangliga. All finjustering blir lite si så där.
- 10 cm fästet är kanske inte direkt att det vimlar av tillbehör men å andra sidan Kaffebrus säljer de tillbehören som du kan tänkas behöva.
- Var det inget för dig, så var det inte så mycket pengar.
- Blir du sugen på att uppgradera, kan du ha kvar denna första utrustningen som effektljus men du kommer att sakna en snabb uppladdningstid.
- Har du ett litet utrymme och inte tänker fotografera helkropp så räcker effekten.

hmm... Mina blixtar är på 150 W styck jag har tagit många helkroppsbilder o jag har mina blixtar på halv effekt... Som mest.
 
Du får vad du betalar för....

- Du får inblick i en ny spännande värld.
- Du kommer att behöva en bakgrund
- Du kommer att vilja lösa ut blixtarna trådlöst
- När du väl har satt upp blixtarna på sina stativ och satt på paraplyerna, så kommer slutresultatet att bli detsamma som ett dyrare paket (inom rimliga gränser)
- Blixtarna är lite "långsamma" i uppladdning. Har du inget att jämföra med, så märker du det inte. Tänker du fotografera barn i din "studio" så kommer du att märka av det.
- Effekten regleras med ett vridreglage. Svårt att finjustera effekten. Har dock inte så stor betydelse.
- Blixtarna saknar kylning. Gör heller inte så mycket.
- Effekten dumpas inte per automatik om du justerar ner. Tänker du bara på det, så löser du bara ut blixtarna en extra gång innan det är dags för nästa kort.
- Stativen, blixtfästen osv är rangliga. All finjustering blir lite si så där.
- 10 cm fästet är kanske inte direkt att det vimlar av tillbehör men å andra sidan Kaffebrus säljer de tillbehören som du kan tänkas behöva.
- Var det inget för dig, så var det inte så mycket pengar.
- Blir du sugen på att uppgradera, kan du ha kvar denna första utrustningen som effektljus men du kommer att sakna en snabb uppladdningstid.
- Har du ett litet utrymme och inte tänker fotografera helkropp så räcker effekten.

Tackar för, de väldigt många visa orden. Med andra ord låter det som ett utomordentligt startkit. Men vad jag fattade det som så hänger det med utlösare, eller har jag fel?

Hur som helst blir det nog till att köpa in det setet eller nåt liknande när tilfälle ges. Hur ska ja annars klara mig på vintern?:)

Har du någon aning om det är värt o kolla på andra ställen eller är bang for the buck oslagbart bra hos kaffebrus?

Jag har faktiskt svart, vit och grön bakgrund som bör räcka även till helkroppsbilder, men finns det något annat jag kan tänkas behöva? Kanske ett golvfläkt eller liknande? Smarta och billiga tips och tricks är välkomna.
 
Reflexskärm med hållare. Då kommer du väldigt långt med 2 blixtar. 1 huvudljus, 1 bakgrund och reflexskärm för upplättning skuggsidan.
 
Reflexskärm med hållare. Då kommer du väldigt långt med 2 blixtar. 1 huvudljus, 1 bakgrund och reflexskärm för upplättning skuggsidan.

Tack för tipset, för att precisera, menar du av typen lastolite där ja kan hålla i ett grepp eller menar du med någon slags hållare så att jag slipper hålla i det själv? :)

Om det sista, har du något förslag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.