Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-lina

Avslutat medlemskap
Jag skall fota 2 tjejer i helgen och behöver lite tips om ljussättning.
Jag kommer fota dem både ihop och var och en för sig.

Jag har 3 olika bakgrunder, svart,vit och grå.

Följande utrusstning har jag
2 st softboxar 65 x 65
1 st paraply svart med silvrig insida 80 cm
1 st paraply transparent 80 cm
1 st reflexskärm med silver och vit yta. 100 cm.
Ljusmätare

Hur hade ni placerat dessa ?
Modellerna kommer att stå ca 2 meter från bakgrunden.

Jag är tacksam för alla kreativa tips.

Hej!

Några motfrågor :)

Har du blixtar så det räcker till alla dina softboxar och paraplyn?

Skall du fota helkropp eller porträtt på dem?

Vad för känsla skall bilden förmedla?

Är det bilder som skall ges bort i juklapp.. eller modellbilder som skall lyfta era resp portfolios?

Är modellerna vana att läsa av ljussättningen och kan posera därefter?

mvh Johan

Hur många blixtar har du?

Generellt tycker jag det är snyggt att sätta hårljus/bakgrundsljus (motljus) på en kvinnlig modell samt så fort du använder en mörk bakgrund.

Vilken känsla vill du förmedla med bilden? Tuff och kaxig eller lite mer romantisk/sensuell?

Tuff och kaxig
Mörk bakgrund och ganska hårt ljus. Lekt lite med huvudljus och reflexskärmen på skuggsidan. Effektljus bakifrån. Du får helt enkelt testa vilken ljusformare som kommer att bäst effekt. Paraplyet med silvrig insida känns som förstahandsvalet till huvudljus och softboxen som motljus.

Romantisk/sensuell
Kör med softboxarna och reflexskärm. Simulera fönsterljus. Var inte rädd för att få skuggor. Dessa kommer att ge djup i bilden.

Prata med tjejerna vilka önskemål de har. När de skall fotas tillsammans, hur nära och vilka poser känns bekväma för modellerna? Återigen - vilken känsla skall bilden förmedla?

Edit: Så är det att skriva långsamt. Du fick bra svar/frågor

Våga göra misstag!

Du kommer väldigt långt med vit fond och en, två eller tre ljuskällor.
Alla bilder från denna kurs är ex tagna mot vit fond, bara ljussatt olika för att den ska bli vit, grå eller helt svart på bild :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=48331

Ställ upp ljus och modeller, flytta runt ljuset och försök både se och inse hur ljus o skuggor faller över modellerna. Testa prova olika ljus och våga göra misstag, det kostar ju inget och du lär dig massor!

Hälsn.

/Janne Höglund

Jag skall fota 2 tjejer i helgen och behöver lite tips om ljussättning.
Jag kommer fota dem både ihop och var och en för sig.

Jag har 3 olika bakgrunder, svart,vit och grå.

Följande utrusstning har jag
2 st softboxar 65 x 65
1 st paraply svart med silvrig insida 80 cm
1 st paraply transparent 80 cm
1 st reflexskärm med silver och vit yta. 100 cm.
Ljusmätare

Hur hade ni placerat dessa ?
Modellerna kommer att stå ca 2 meter från bakgrunden.

Jag är tacksam för alla kreativa tips.

Hej Johan.
Jag har 4 blixtar 3 st 400 w och en st 200w.
Jag skall fota både helkropp och halvkropps bilder.
Temat på fotningen skall vara ROCK.
Det skall vara portofolios bilder.

Nej dom har ingen vana av ljus, och inte jag heller direkt :)

Hej!

Några motfrågor :)

Har du blixtar så det räcker till alla dina softboxar och paraplyn?

Skall du fota helkropp eller porträtt på dem?

Vad för känsla skall bilden förmedla?

Är det bilder som skall ges bort i juklapp.. eller modellbilder som skall lyfta era resp portfolios?

Är modellerna vana att läsa av ljussättningen och kan posera därefter?

mvh Johan

Om temat är rock så kanske du skulle testa lägga färgat tyg över softboxarna och placera dem både upptill och bakom och framför subjekten så du får lite rockkonserts känsla i det hela, sen kanske en reflektor nedanför. Kort sagt, fejka scenljussättning fast i studio med vad du har att tillgå. :)

/ Magnus

Hej Johan.
Jag har 4 blixtar 3 st 400 w och en st 200w.
Jag skall fota både helkropp och halvkropps bilder.
Temat på fotningen skall vara ROCK.
Det skall vara portofolios bilder.

Nej dom har ingen vana av ljus, och inte jag heller direkt :)

Ok, då är ett förslag från mig att du ställer varsin 400w blixt med softbox på vardera sidan av fonden, rikta dem ungefär i höjd med modellernas överkropp/axlar direkt mot fonden. Ställ in tex bländare f8 eller f11 och vrid upp styrkan på blixtarna tills de blåser ut bakgrunden helt, tänka på att inte ställa blixtstyrkan för högt, de skall precis räcka till att blåsa ut (göra bakgrunden kritvit så det blinkar på kamerans display) bakgrunden, men inte mer, då riskerar du få ljus som studsar tillbaka till modellerna och i värsta fall in i objektivet.

Sen tar du din tredje 400w blixt och ställer den framför modellen, rakt ovanifrån eller lite snett åt ett håll, kika så att du får ett blixtblänk i ögat från paraplyt, det skall vara lite ovanför mitten av pupillen, dvs helst lite högre än ansiktshöjd på modellen.

Bifogad bild är tagen med liknande setup, enkelt ljus som är ganska lätt att sätta upp och låter modellerna röra sig ganska fritt utan att behöva tänka allt för mycket på ljuset.

Detta är såklart bara ett förslag, men med rekvisita och modeller med attityd så går det och få till snygga bilder, sen finns det massa av andra ljussättningar men här har du en iallafall :)

mvh Johan

Bilagor

• ljusexempel.jpg
    ljusexempel.jpg
    68.1 KB · Visningar: 625
Tack Johan.
Jag skall spara din information och testa det nästa gång jag fotar mot vit bakgrund.

Vi har bestämt oss för att det blir grå bakgrund..

Ok, då är ett förslag från mig att du ställer varsin 400w blixt med softbox på vardera sidan av fonden, rikta dem ungefär i höjd med modellernas överkropp/axlar direkt mot fonden. Ställ in tex bländare f8 eller f11 och vrid upp styrkan på blixtarna tills de blåser ut bakgrunden helt, tänka på att inte ställa blixtstyrkan för högt, de skall precis räcka till att blåsa ut (göra bakgrunden kritvit så det blinkar på kamerans display) bakgrunden, men inte mer, då riskerar du få ljus som studsar tillbaka till modellerna och i värsta fall in i objektivet.

Sen tar du din tredje 400w blixt och ställer den framför modellen, rakt ovanifrån eller lite snett åt ett håll, kika så att du får ett blixtblänk i ögat från paraplyt, det skall vara lite ovanför mitten av pupillen, dvs helst lite högre än ansiktshöjd på modellen.

Bifogad bild är tagen med liknande setup, enkelt ljus som är ganska lätt att sätta upp och låter modellerna röra sig ganska fritt utan att behöva tänka allt för mycket på ljuset.

Detta är såklart bara ett förslag, men med rekvisita och modeller med attityd så går det och få till snygga bilder, sen finns det massa av andra ljussättningar men här har du en iallafall :)

mvh Johan

Den kan bli "vilken färg som helst". Kraftigt belyst = vit. Helt obelyst och lite avstånd till modell = svart. Annars är det snyggt med en blixt slagen på bakgrunden. Slå blixten genom en större krukväxt så att du får lite liv (ljus/skugga) i bakgrunden. Bäst är om du kan skärma av ljuset med en snoot eller raster.

Lina ... då det finns tusen sätt att ljussätta, tror jag det blir enklare om du hittar en bild med en ljussättning du skulle vilja ha/härma, så kan säkert nån här analysera och tala om hur det är gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar