ANNONS
Annons

Studioljus utomhus, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte ge mig på att plåta lite modeller (porträtt till helkropp) utomhus, företrädesvis morgon eller sen eftermiddag i solig miljö. ganska ljust mao.
Kan någon ge mig lite grundinställningar. Omgivningen består av "öken".
Bländare?
Med tanke på att det redan är rätt ljust så undrar jag vad jag egentligen skall uppnå med mitt studioljus. Som sagt, har aldrig testat detta förut så jag behöver lite tips för att fortare komma på spåret.
//Mats

Grund inställningar är lurigt det beror på vad du menar med grund.
Mitt på dan är det runt bländare 16
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/416152.htm?set=lp

Du ska ha studioblixten till att ta bort dom knallhårda skuggorna som solen ger dig. alternativt sätt en diffusor av tunt tyg eller liknande mellan solen och modellen.
Om du kan utveckla frågan och iden lite så kan jag kanske ge dig en bättre förklaring.

Ja Tore, vet in´t om jag kan utveckla mig för mycket, men om jag använder mig av två skallar till att börja med.
jag har en bouncer på 70*100, kan vara bra att ha antar jag.
Jag har ett paraply och några honeycombs och barndoor och några vita reflesskärmar att leka med. Sätta upp ed diffusor ovan har inte nu möjlighet till, men jag har sett exempel på det ja. Är det inte mer med hårt ljus när solen står högt som det behövs?
En upmakad modell, med tunt tyg som förhoppningsvis kan fladdra lite i vinden, eller om hon håller upp tygen och tar några steg med den i vinden.
Motljus eller medljus?
Ge mig en liten grunduppställning så blir jag eld å lågor.
Kan ev använda en fläkt på platsen.
Inte vet jag om du förstår bättre nu. lol

Förresten, bländare 16 ger förstås ett låååångt skärpedjup, men jag antar att man måste köpa det?

Jag hatar också skärpedjupet, men det är bara att köpa läget eller köpa gråfilter :)
Motljus på kvällen ger också runt bländare 13-16
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/530694.htm?set=lp

med ljuset i ryggen på fotografen blir det bättre.

Basic setup är annars mät upp allmänljuset med kameran, ställ blixten ett bländarsteg högre.
Ställ in kameran efter blixtens inställda värde, bakgrund och det som inte träffas av blixten får lite lagom mörka skuggor.

ute

Jag skulle strunta i el ljus och enbart använda mej av reflektorer,dvs om dagsljuset är tillräckligt.Men man får pröva sej fram.

Stryp blixten så långt det går större paraply ger lägre bländartal och tål större avstånd innan det blir hårt, eller så tar du din vanliga kamerablixt och sätter på stativet i stället för studio blixten. Basic är att kolla vad befintligt ljus ger och ställa studio blixtarna efter det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar