Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiolampa eller -blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Haggstrom

Medlem
Hej!

Ska äntligen köpa min första lilla studio. Har kollat runt på en massa sidor och läst alla tidigare inlägg:)

Nu är min fundering blixt eller lampa, är det någon stor skillnad förrutom värmen? Jag fotar nämligen nästan bara djur och jag tror inte att plötsliga ljud och ljusblixtar ger bra avslappnade djurbilder.

Tips och idéer?

Tack på förhand
/Hanna

Varken våra tama fåglar eller vilda jag fotograferat är rädda för blixt, men om en varm strålkastare konstant sjulle blända dem så tror jag att de skull pipa till och vilja flyga.

Jag vet inte hur det är för hundar?

Det är ju framförallt slutartiderna som blir för långa med fast ljus. Djuren blir suddiga när de rör sig lite.

Blixt-set är ju billiga nuförtiden oxå.

Till en liten studio passar detta settet ypperligt. Alternativt så använder du två kamerablixtar och sätter dem på stativ med paraplyer. Det blir billigare men något begränsande. VARNING studiofoto är starkt vanebildande.

Jag brukar fota mina katter rätt ofta. Dom kan bli lite irriterade av blixt ibland; men inget dom blir rädda för.

Värmen

Hundar blir snabbt varma om du har fast ljus. I och med det, så kommer tungan att hänga ut son en lång slips och risken finns att hunden börjar dregla.

Blixtarna verkar inte bekomma dem det allra minsta. Det är mer trassel att få dem att sitta "stilla" och verka vara lite allerta - "på hugget".

Be ägaren ha med sig hundens älsklingsleksak och "godis". Precis som all annan dresyr får man locka/leka fram rätt pose och belöna rikligt med rösten och hundgodis.

Ha även en trasa liggande till hands. Kika extra noga runt ögon och mungipor om det inte har hamnat lite skräp/sickel mellan tagningarna. Vissa får man torka väldigt ofta.....(Boxer kan vara väldigt sölig)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar