Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiokollektiv i Kallhäll

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle slänga iväg en blänkare på fotosidan angående mitt studioprojekt i Kallhäll, Järfälla.

Jag utnyttjar min studio väldigt dåligt då jag oftast jobbar "on location". Därför är det onödiga pengar att ha en hel studio själv. Jag antar att det finns fler fotografer i samma sits. Därför tänkte jag mig att kapa lite kostnader genom att dela studion med exempelvis fem andra fotografer.

Studion ligger under fotoaffären i Kallhäll Centrum. Den är totalt på 66 kvadratmeter inklusive mörkrum, labb, studio, arbetsrum och andra ytor. Det finns bredband indraget. Själv äger jag en uppsättning ProFoto-blixtar och bakgrunder i olika färger. Mörkrummet består av en Fujimoto G70.

Jag har haft idén uppe i tidigare trådar. Nu gör jag ett sista ryck innan jag skrotar projektet.

/Per Fogelberg

070-348 88 88
 
Det skulle vara värt minst 500 spänn i månaden för mig, om det inte var 4 mil dit :/
Hoppas du hittar folk att dela studion med :)
 
Hittade jag en studio att hyra in mig i så nära som 4 mil bort skulle jag nog inte tveka länge. Tyvärr är det väl närmare 40 mil till Järfälla härifrån. Så jag letar vidare, i första hand efter en billig lokal nära hemma, i andra hand efter en studio att hyra in mig i.
 
För en femhundring i månaden skulle jag vara intresserad. Hur skulle det gå till rent praktiskt, t ex får man egna nycklar?
 
Jag skulle också vara intresserad! Och något sätt att skriva in sig på att undvika dubbelbokningar kan man säkert hitta på.
/Max.
 
Det här kan ju bli riktigt kul! Och med ett riktigt tight gäng kommer man ju dessutom våga låna ut sina prylar. Iaf skulle jag kunna tänka mig det.
 
Fler som är intresserade?

Det finns två alternativ just nu när det gäller lokal. Det första alternativet är att bygga klart studion och labbet i Kallhäll. Det andra alternativet är att börja från början i en annan lokal.
 
Jag är intresserad, men känner inte att jag har råd innan jag fixat nytt fast jobb.

Om det ska börjas på ny lokal, ska du använda den gamla till något annat, eller kommer du hyra ut den eller släppa den då.

Ny lokal skulle jag kunna tro blir dyrare.
 
Jag som boende i Västerort tycker det låter intressant. Jag är dock inte säker på att jag vill binda upp mig så pass mycket, för fotandet går ändå i vågor så att säga. Kanske kunde finnas möjlighet att låna studion på timbasis mot en bestämd kostnad (om den blir kvar alltså)?
 
Sista platsen!

Nu behövs det bara en intressent till. Jag tycker 6 personer är tillräckligt. Då blir månadshyran 500 kr per person. Just nu är det 5 personer som har anmält stort intresse härifrån och från andra jag känner sedan tidigare. Det börjar även dra ihop sig till att träffas och skissa lite på framtiden och idéér.
/Per
 
Max: Du är med.

Det finns fortfarande en plats kvar i det som verkar bli ett roligt gäng.

Det som är tänkt att ingå är en komplett studioutrustning med Profoto-blixtar och fast rundfond. Det kommer även att finnas pappersfonder i olika färger. Det är iallafall vad jag äger. Kanske har någon annan lite roliga grejer att bidra med.

För dom som är intresserade av svartvita material ska det finnas ett bra mörkrum för detta. Jag äger en Fujimoto G70 och en massa prylar jag tänkte ställa dit.

Bredvid studion finns det ett skrivbord med bredband. Eventuellt kan man ställa dit en stationär dator. Det kanske finns någon pensionerad dator i en garderob någonstans. Jag har några 17"-skärmar.
 
Det här kommer att bli bra

Jag har idag träffat några av studiokollektivets nya medlemmar. Om alla är lika positivt inställda kommer det bli ett roligt och givande projekt. Alla kunde inte komma idag men vi träffas kanske i veckan som kommer.

Som det ser ut nu så kommer det finnas plats för ytterligare en medlem. Målet är att det ska vara 6 personer som delar på hyran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.