Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

rottis

Aktiv medlem
Hej Alla Proffs. jag skulle vilja ha lite köphjälp. Jag vill börja fotografer inomhus och ska köpa in grejer till det. Det blir mest fotografering av hundar men också människor, fler än en vet jag inte. Men vet inte riktigt vad jag behöver till blixtarna och bakgrundsupphängningarna. Först hade jag tänkt mig att köpa ett billigt blixtset att börja med men å andra sidan slänga ett antal tusenlappar i sjön för att man vill ha bättre grejer sen... läste någonstans att de ska vara snabba annars blir modellen otålig. tänker man hundar då så behöver dom ju verkligen vara snabba....så jag hade tänkt mig något i denna stilen.

1. Elinchrom Studioblixtpaket Style RX 300 2st blixtar + stativ/paraplyset.
Fråga 1. Alla funktioner kan styras via en tvåvägs fjärrkontroll och kan även kontrolleras direkt från PC eller Mac. om någon orkar svara på vad menas med detta.
Fråga 2. Man ska ju köpa en trådlös sändare till blixtarna men här står inget om dessa innehåller sändare. kollar man i ett annat paket: Elinchrom D-Lite 4 it -To Go Set
så står där att det finns Inbyggd Skyport och man får med sig en
1 st Skyport sändare ECO (EL-19349)

Så frågan är vad behöver jag köpa till RX300 paketet?

2.Ljusmätare? är denna bra: Polaris Ljusmätare för

3. Bakgrunder räcker det med en 3 meters, tycker det verkar väldigt lite när man ska fotta hundar som far rundor. på kaffebrus är där en manfrotto 3 meters som ser väldigt kraftig o bra ut. Sen har de en som är 3,8 meter bred, där man kan ha 3 bakgrunder men den verkar lite ostabil. Ska man fotta hundar så tror jag tyg är bäst så de inte river sönder pappen. kanske vill man ha fler färger. men tyger väger ju mer än pappen och där står inget direkt att det pallar tyg.

4. Tips på ett bra porträttobjektiv för studio?
Jag har en canon 5d mark II

Det blev mycket men tackar på förhand för de som orkar....

Okej

Okej förstår att det var ett jobbigt inlägg. Jag ringer cyberphoto för dom kan säkert
hjälpa mig med tillbehören. Vänliga hälsningar marika

Om vi börjar med RX300: Till dessa kan du köpa till ett Skyport-set. Skyport är Elinchroms fjärrstyrningssystem. I blixten behöver man en mottagare (reciever) och på kameran, i blixtskon, behöver man en sändare (transmitter). Från sändaren kan du justera blixtarnas styrka i grupp eller alla samtidigt och skjuta av testblixtar.

Till detta kan du ha en USB-grunka i din dator och från ett program, som medföljer, så kan du i princip använda alla blixtarnas funktioner. Dessutom kan du spara inställningar i datorn och sända dem till blixtarna, vilket kan vara ganska bra om man har några standard-setups.

I nyare blixtmodeller (jag tror att de är de som heter it) så är mottagaren inbyggd och då behöver du bara en sändare till kameran.

Jag har själv 2 st RX300 och till dessa har jag varsin mottagare och sedan har jag två sändare för att slippa flytta sändaren mellan mina kameror. Till det har jag USB-grunkan, men den använder jag rätt sällan, mest beroende på att jag oftast inte har datorn med mig när jag är i studion. Så börja med att köpa http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10747432 om du ska ha två RX-blixtar.

Tack tack

Tack för ditt inlägg. känns skönt när någon har produkten själv o gillar den.

På scandinavian stod där mer utförligt.

men jag tycker det är konstigt att inte denna blixten som är så pass dyr skulle ha inbyggd mottagare när billigare varianter har det????

Den där usb grunkan verkar ju kanon om man kan ställa in det hela på datorn.

Kan man få in bilderna där direkt också.

Vänliga hälsningar Marika

men jag tycker det är konstigt att inte denna blixten som är så pass dyr skulle ha inbyggd mottagare när billigare varianter har det????

Vänliga hälsningar Marika

Nu har jag lite mer tid att skriva... Var tvungen att åka med flyget... :)

RX-modellen är äldre än Skyport, så därför är inte mottagaren inbyggd i dessa blixthuvuden.

Nu fotar jag inte hundar, utan människor så de är lite mer kontrollerbara. Jag använder velour från Jysk. Dom är lite för smala, men jag har två som täcker hela mina studiovägg och sedan en i mitten för att slippa få en skarv precis där jag har modellen. Jag använder uteslutande vit bakgrund och fixar eventuellt färgbyte på bakgrunden antingen med hjälp av blixtarna (om jag ska ha grått eller svart) eller i dator om jag vill ha annan färg.

Jag använder inte ljusmätare, utan tar provbilder och kollar histogrammet. Dock fungerar det inte så bra när man ska ta stora grupper, men enstaka snubbar funkar.

Jag har rätt så lång studio, 9 meter, så jag brukar använda 70-200/2,8 när jag tar porträtt. Annars är väl 85:a ett bra objektiv, EF 85/1,2 om man har råd, annars EF 85/1,8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar