ANNONS
Annons

Studiofotografering Vad hade ni gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Jag har en portabel fotostudio som jag fram tills nu monterat upp i mitt vardagsrum. Jag har nu två alternativ att utveckla, för att slippa tacka nej till massor av jobb, och skulle vilja höra vilket av alternativen som ni tycker jag ska köra på. Er åsikt.

Jag måste starta någonstans, och när kassan fyllts på kan jag börja leta mig till större lokaler.

1. Jag har ett förråd, som är isolerat och som mäter 2.70 x 4.10 m. Det är med andra ord väldigt litet. Bilder som skulle funka där är produktbilder och porträtt. Helkropp med fast 50mm objektiv är inte att tala om. 35 mm då skulle jag ju kunna få halvkropp stående. Då är frågan hur blir förvräningen av ansikte om jag skulle använda mig utav det objektivet. Skulle ni använda er utav 35 mm vid porträtt fotografering. Max avstånd från bakgrunden i förrådet blir ju nästan bara 0.5 meter. D.v.s väldigt tajt till bakgrunden.

Sätter jag upp det i förrådet och inreder där, kan jag ha det uppe alltid. Plus inga fönster inget annat ljus som faller in.

Alternativ två!

2. Mitt vardagsrum är 3.60 x 5.75 m. Det är här jag möblerat om och fotograferat. Där finns i alla fall en bättre yta, men där finns stora fönster som måste mörkläggas och taket är inte rakt utan det är i vinkel och i lägsta vinklen är det 2.15 och i högsta vinklen är det 3.20 i tak. Studsa ljus upp i taket är ju inte det lättaste. Skulle jag bestämma mig för att ha studio i vardagsrummet, då har jag tänkt mig att sätta upp en upphängningsanordning för bakgrunden som alltid sitter uppe. Men det blir ju ett evinnerligt om möblerande varje gång man ska plåta. Här kan jag använda mig utav 50mm objektivet i halvkropp.

Vad hade ni gjort? Kört med 35 mm objektiv i litet utrymme eller försökt lösa dem problemen jag har i vardagsrummet?

Skaffa annan lokal är för tillfället inte möjligt. Det hade ju verkligen varit det lättaste. =)

Bomba mig med bra förslag och tips på hur jag skulle kunna lösa det smidigast! Sånt som jag kanske inte tänkt på.

Tack på förhand!

Du skriver inget om vilken utrustning du har, varken kamera eller blixtar, vilket är viktigt i sammanhanget.Antar att du kör med extern kamerablixt då du nämner "studsa i taket".

Bäst är om du kan hänga bakgrunden framför fönstret ( kanske på gardinstången typ ) och på så sätt hindra starkt solljus komma in. Om du har studioblixtar kommer omgivande ljus spela mindre roll ( om nu inte solen lyser rakt in på modell och det är mitt på dagen ).

Angående förvrängning, så beror det förstås helt på avståndet ( och vilken kamera du har ). Men det är ju bara att ta några självporträtt och se vad du tycker är acceptabelt.

Du skriver inget om vilken utrustning du har, varken kamera eller blixtar, vilket är viktigt i sammanhanget.Antar att du kör med extern kamerablixt då du nämner "studsa i taket".

Bäst är om du kan hänga bakgrunden framför fönstret ( kanske på gardinstången typ ) och på så sätt hindra starkt solljus komma in. Om du har studioblixtar kommer omgivande ljus spela mindre roll ( om nu inte solen lyser rakt in på modell och det är mitt på dagen ).

Angående förvrängning, så beror det förstås helt på avståndet ( och vilken kamera du har ). Men det är ju bara att ta några självporträtt och se vad du tycker är acceptabelt.

Jag har Elinchrom D-Lite 4 To Go Set (400ws), och en gammal interfit lampa 150i. D300 med diverse objektiv. Bakgrund med stativ!

Det låter ju som att du helst vill använda förrådet eftersom du inte behöver plocka ner grejerna varje gång. Även om 35mm på crophus inte är optimalt för halvfigur så låter det inte så farligt brett tycker jag (jag är dock ingen van studiofotograf).

Mitt tips är att testa förrådet först, om det visar sig vara för trångt så har du ju åtminstone städat ur förrådet. Alltid nåt! ;)

Väljer man bara komposition rätt så kan man komma undan med mindre är 35mm. Dena är 16mm på min 40d.

Bilagor

• fashion_view_pp_400.jpg
    fashion_view_pp_400.jpg
    76.4 KB · Visningar: 884
Det låter ju som att du helst vill använda förrådet eftersom du inte behöver plocka ner grejerna varje gång. Även om 35mm på crophus inte är optimalt för halvfigur så låter det inte så farligt brett tycker jag (jag är dock ingen van studiofotograf).

Mitt tips är att testa förrådet först, om det visar sig vara för trångt så har du ju åtminstone städat ur förrådet. Alltid nåt! ;)

Hahaha! Precis. Rensa undan röran. Då blir det ju riktigt rent och snyggt.

Jag har ju plåtat min bror med mitt zoomobjektiv och det blev inte så himla dåligt. Denna bilden är tagen på 32mm.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1694222.htm?set=mp

Kanske ska ge förrådet en chans, och blir det för jobbigt, då får jag se mig om efter annat. =)

jag övergav vardgasrummet

Kunde inte få till vardagsrum, blixtar och 3 barn... :)
Jag fick krypa ut i garaget, trångt, men funkar ganska bra ändå.
Det fina är att då kan man skruva upp bakgrunden i taket... och kanske ha några stycken hängandes.

Jag röstar på att du flyttar ut, det är så gott att slippa packa ner hela tiden.

/Fredrik

Jag skaffade mig en lokal..som jag nyttjade på tok för lite för att det skulle vara motiverat. Försökte hyra ut lite, men det var otroligt lite intresse trots att jag var billig. Nu har jag gjort mig av med lokalen och har utrustningen hemma istället. Bakgrunder kör jag inte med längre, det blir för statiskt för min stil.

Kunde inte få till vardagsrum, blixtar och 3 barn... :)
Jag fick krypa ut i garaget, trångt, men funkar ganska bra ändå.
Det fina är att då kan man skruva upp bakgrunden i taket... och kanske ha några stycken hängandes.

Jag röstar på att du flyttar ut, det är så gott att slippa packa ner hela tiden.

/Fredrik

Ja det känns som jag kan köra igång därute, gäller att se möjligheter istället för hinder. Man får bli tusenkonstnär i jobba i små utrymme. =) Jag har två barn och massa jox i mitt vardagsrum och det är ju det man vill komma ifrån. =)

Jag får lägga upp bilder hur transformationen av studion går, från hur det ser ut idag till när den är klar. Om någon tycker det är kul. =)

Jag skaffade mig en lokal..som jag nyttjade på tok för lite för att det skulle vara motiverat. Försökte hyra ut lite, men det var otroligt lite intresse trots att jag var billig. Nu har jag gjort mig av med lokalen och har utrustningen hemma istället. Bakgrunder kör jag inte med längre, det blir för statiskt för min stil.

Kör jag igång hemma i förrådet, då kan jag dra av företagslokalhyra på företaget, vilket hade hjälpt mig massor i dagsläget. Och sen är det ju det att man vet ju aldrig i förtid hur mycket man kommer nyttja det. Jag kommer ju köra igång sidan av annat arbete.

Walle var bor du? I Skåne? Om du inte kör bakgrunder vad använder du då? Fotograferar du allt utomhus? Eller du kör enbart miljöbilder. =)

Japp, det finns flera fördelar med att köra hemma :)

Jag bor I Hökis utanför Stockholm :)
Kör numera i princip bara on location, som det så fint heter. Inomhus plåtar jag i befintlig miljö :) Jag tycker det är svårt att inte få det statiskt när man plåtar i studio. Det blir lätt samma lika från plåtning till plåtning, och sånt tråkar ut mig våldsamt. Det är klart att det går att bygga upp fantastiska kulisser o.s.v, men det känns inte som min grej :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar