Annons

Studiofotografering på nybörjarnivå

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Tänkte rigga upp en liten studio här hemma i lägenheten. Har en 450D, en 430EX blixt, stativ och tänkte mest använda ett EF 50mm F/1.8.

Så, jag är verkligen helt ny med studiofotografering, är det verkligen nödvändigt att köpa starka lampor med softbox (för man behöver väl flera för att få bort skuggor) utöver blixten? Om det verkligen är nödvändigt, vad kan ni tipsa om för lampor & softboxar och hur ska jag ställa det jag ska fota så att jag slipper fula skuggor?

Berätta allt ni vet, eller länka gärna till någon sorts nybörjarguide! Jag hittade ingen jag gillade.

Tack på förhand!
 
youtube

sök lite på youtube.

finns massor där om beginner photography,

studio lighting

single light portrait osv

Lycka till
 
Jag håller med snubben här ovanför, kolla www.strobist.com där finns det en massa tips, lite för mycket ibland t.o.m.
Ett snabbtips är att köpa paraplyer och stativ (glöm inte blixtfäste) från t.ex. cyberphoto.
Det här paketet från Elinchrom är bra, jag har det själv: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20564

Med två stativ och paraplyer och en extra blixt får du en enkel, portabel och förhållandevis billig utrustning.
Vill du ha lite kraftigare grejer och är beredd att offra storleken och friheten med småblixtar, så kan du ju skaffa dig ett paket med studioblixtar. Det finns billiga sådana från www.kaffebrus.com och alla de andra stora försäljarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.