ANNONS
Annons

Studiofotografering hästar

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag har fått frågan om jag inte kan ta med mina blixtar till ett stall och fota deras hästar, i stil med dessa bilder:

https://www.google.se/search?q=hors...0#tbm=isch&q=horse+studio+photography&imgrc=_

Om inte länken fungerar, googla horse studio photography

Jag har ingen nog stor bakgrund för att rymma en häst men när man i tex ett ridhus borde det gå ok att få bakgrunden nog mörk så den inte stör ut.

Till den stora fråga, hur tror ni jag ska placera mina blixtar, och hur många ska jag ta med mig? Om jag lånar utav jobbet har jag 5 st sammanlagt att använda, men tar gärna så få som möjligt. 2 st på 300Ws (mina) och 3 st som jag tror är på 110Ws

Jag har en "stor" softbox, ca 1m längsta vägen har jag för mig, och olika sorters paraplyer, dock är dom inte jättestora. Eller är det bäst att avböja? Jag är bara en glad amatör när det kommer till studiofoto och vill inte göra dom besvikna :)

Varför inte pröva?
Du skulle ju kunna förklara läget för dem så att förväntningarna hamnar på lämplig nivå.
Ställer de upp på det så lär du lära dig en hel del på kuppen....

Har däremot inget svar på grundfrågan om ljussättningen....

En komplikation är att hästar kan bli rädda för plötsliga blixtar, om de inte är vana vid att bli fotograferade. Det är ju en fördel med softbox och paraplyer (kanske blir rädda för dem också?) för då blir inte ljuset så koncentrerat.
Fotograferade hundar en gång och de lärde sig snabbt att blixtar var obehagliga, så fort man riktade kameran mot dem så la de huvudet åt ett annat håll och blundade :)

Har tyvärr inget svar på frågan om antal blixtar men om du inte redan har koll på det så är mitt generella tips när man fotar djur att det behövs (minst) en person mer än man tror.

Tycker helt klart du ska prova, men precis som Jan-Anders tycker jag du ska förklara förutsättningarna. Häftigt (hästigt?) projekt, lycka till!

Jag hade tagit med allihop blixtarna...
Sätt även ljus bakifrån så får du detaljer i man o svans.

Nej själva blixtrandet är nog inget problem för hästarna.
Men prylarna!
En häst ser direkt att det ligger ngt farligt i ett hörn. Farligt = ngt som inte är som vanligt.
Tar du in hästar i ett ridhus som de alltid går till så kan du få problem med minsta lilla träbit.
Tar du in en häst som aldrig har varit i det ridhuset förr så kommer de inte att bry sig.
Och fladdrande tyg... det är farliga grejer det.
Räkna med att ngn behöver leda hästen.
Be dem att ni först testar på en lugn häst.
Mindre häst kan också vara en fördel rent storleksmässigt(blixtar behöver inte sitta lika högt= enklare att justera under inlärning, mindre bakgrundsbekymmer).
O bakrunden kan man ju plåta separat o lägga in sen...

Jag har fått frågan om jag inte kan ta med mina blixtar till ett stall och fota deras hästar, i stil med dessa bilder:

https://www.google.se/search?q=hors...0#tbm=isch&q=horse+studio+photography&imgrc=_

Om inte länken fungerar, googla horse studio photography

Jag har ingen nog stor bakgrund för att rymma en häst men när man i tex ett ridhus borde det gå ok att få bakgrunden nog mörk så den inte stör ut.

Till den stora fråga, hur tror ni jag ska placera mina blixtar, och hur många ska jag ta med mig? Om jag lånar utav jobbet har jag 5 st sammanlagt att använda, men tar gärna så få som möjligt. 2 st på 300Ws (mina) och 3 st som jag tror är på 110Ws

Jag har en "stor" softbox, ca 1m längsta vägen har jag för mig, och olika sorters paraplyer, dock är dom inte jättestora. Eller är det bäst att avböja? Jag är bara en glad amatör när det kommer till studiofoto och vill inte göra dom besvikna :)

Spontant låter din softbox för liten, om du nu inte är ute efter ett hårt ljus med skarpa skuggor.

Hur du placerar blixtarna är en ren smaksak - det vill säga hur du vill att din bild ska bli.

Är du ovan vid att fota med studioblixtar bör du öva ordentligt innan du tar på dig ett uppdrag likt det här.

Tänk också på att någon måste hålla i hästen med ett grimskaft, vilket innebär att du måste retuscha efteråt. Det jobbet blir enklare om du har en bakgrund utan detaljer, exempelvis boxar, galler etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar