Annons

Studiofotografer, ljusmätare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hej på er !

Har just köpt på mig ett par blixtaggregat med tillhörande huvuden, nu skall det fotas vill jag lova......men jag behöver skaffa mig en ny ljusmätare och här får ni hjälpa mig.

LÅt säga att jag skall plåta utomhus med mina blixtar, behöver jag då nödvändigtvis en mätare som talar om för mig hur mixen mellan dagsljus och blixtljus skall fördelas.

Är det viktigt, kan tänka mig att yrkesfotografen behöver denna funktion men jag är amatör, kan jag hoppa över den utan att hamna i bekymmer ?

Jag har hela tiden styrt mot en billig men bra mätare för blixtljus men killen jag köpte aggregaten av, som jag känner väl, dillade om dessa mätare för "blandljusvägning" och att de var nödvändiga.....

Antar att de kostar mer än dem som inte mäter lika detaljerat...

Hoppas på någon typ av tips !

Tacksamt Axel

Du behöver ju ingen "speciell" mätare för detta - en vanlig blixtmätare fungerar perfekt även för proffsbruk.

Blixtmätaren (exempelvis Minolta) klarar ju att mäta både befintligt ljus och blixtljus.

Det du behöver är baskunskaper om ljusmätning och sedan räknar du ut skillnaden mellan dessa ljuskällor och ställer in kameran efter detta - eller eventuellt justerar blixtljuset.

Jojo det vet jag nog, det var bara det att säljaren började snacka om dessa som kan analysera ljuset och jag tänkte jag skulle höra med dem som vet...man kanske har missat något ?

Som jag tolkade honom så kunde du fyra av en blixt, mäta ljuset och få veta hur mycket det befintliga adderade till den totala ljusbilden...eller nått sånt...vad vet jag...

Men tack ändå, kanske blir man bara skärrad när yrkesfotograferna med kulor i plånboken börjar yra om teknikens under.

// A