Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiofoto Lumix + elinchrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Hej

Jo jag har sålt av mina Canon-prylar å ist köpt en Lumix Gf3 + PZ 14-42 + samyang 7,5 fisheye och ska snart införskaffa mig ett summilux DG 25/1,4

Mina d-lite 2 elinchrome- studioblixtar har jag kvar. Å hade i tanke att köpa en gammal Canon 30D till att fota med studioblixtarna till kompisars barn osv vid juletider. Dock slog mig tanken att jag kanske borde köpa mig en till Lumix med blixtsko för att kunna använda elinchromeblixtarna? För det går väl? T.ex. en beg Lumix Gf1?

Mitt elinchrome skyport set funkar inte till lumix? Eller är det samma typ av sko?

På min G1 saknas möjlighet att stänga av förblixt, och jag antar att det är samma på Gf1 och Gf3, och därmed blir troligen den enda blixtmöjligheten med Gf3 att använda den inbyggda för att tända studioblixtar med endera fördröjd slavtändning eller slavtändare som räknar bort förblixt. Vad jag vet har Panasonic inte annonserat någon tillbehörssko eller annat tillbehör för extern blixt till kameran. Men med en kamera som har blixtsko är det bara att sätta på Skyport och köra.

Möjligen kan firmware stänga av förblixt, exempelvis om man ställer manuellt, men det måste du i så fall prova. Om man vill att det inte ska komma något ljus från kamerans håll kan man sätta ett rödfilter på blixten eller på något sätt fästa en snett placerad skärm som skymmer blixten och skickar ljuset uppåt.

För att det ska funka med den inbyggda måste slaven ha fördröjning, så att den inte tänder vid förblixten, utan en liten stund senare. Det lär finnas såna slavar, men vanligen har studioaggregaten inte det. Förblixten går kanske 5 ms innan slutaren öppnar, och löser ut studioblixtarna, så att de är urladdade och det blir svart när slutaren öppnas.

Om man har en slav som fördröjer utlösningen kan man få studioblixtarna att tända när slutaren är öppen. Studioaggregatens egna slavar måste vara avstängda och de kopplas med kabel till den tröga slavtändaren.

Det lär finnas enstaka studioset med fördröjning för förblixt, det framgår av manualen och inställningarna som finns på dem, men de flesta har det inte.

Jovisst, Skyport sätter man ju i kamerans tillbehörssko och den triggar på mittkontakten, och då har man inte någon kamerablixt, utan där triggar den när slutaren är öppen.

Tusen tack för din hjälp!

Får bli att byta ut Gf3:an till Gx1, attans att man inte läste på lite innan man öppna plånboken

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar