Annons

Studiofoto i biosalong - behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fotoidé jag vill förverkliga, men innan jag sätter igång tänkte jag fråga fotosidans forumläsare om tips och idéer om hur jag bäst går tillväga.

Vad jag vill göra är att fotografera ett par som tittar på film i en biosalong. Helst ska deras ansikte lysas upp av filmen, men salongen i övrigt ska vara höljd i mörker eller djup skugga.

Tror ni att 'naturligt ljus' från filmen räcker för att förmedla känslan av mörk biosalong?

Behöver jag använda blixt, och vart ska den i så fall placeras?

Tacksam för alla svar!
/Andreas

P.S. Jag har tillgång till en biosalong för fotograferandet, och har därför kontroll över vad som visas på duken. Dock har jag inte tillgång till salongen hur länge som helst, så jag behöver komma dit väl förberedd, därav mina frågor.

Spotmät på ansiktena, alternativet är att använda blixt, zooma in denna till t.ex 105mm, fast än man använder ett 28mm. Kompensera blixten något, för att få ett naturligare ljus.

Jag hade valt att använda blixt och softbox. Exempelvis en softbox på 180x90 cm ca 5 meter framför dem. Sedan hade jag tänt upp biografen så mycket som möjligt för att kunna balansera omgivningsljuset med blixtljuset.

Softbox = bioduken?

Tack Jesper och Per för era svar.

Per, du säger att du skulle använda en softbox 5 m framför modellernas ansikten. Tror du att bioduken, med exempelvis en helt vit projekterad bild skulle göra samma verkan?

Och när du säger att jag borde "tända upp" biografen så mycket som möjligt antar jag att du menar rummets taklampor?

/Andreas

Jag tror inte man kan få tillräckligt med ljus från bioduken. Dessutom tror jag att den kommer att lysa upp hela lokalen. Därför tror jag det är bättre med en softbox på närmare avstånd.

Jag menar att man ska tända alla lampor i lokalen plus att man använder en blixt med bra effekt. Ljuset från blixten kommer att ha en högre färgtemperatur än omgivningsljuset vilket gör biokänslan tydligare.

Biolokalljuset kan du ju styra så dra på så mycket så skilnaden mellan blixten och lokalen blir lagom (prova många alternativ), då räcker blixten, måste nog ha lite ljus för att inte få för stor kontrast. 420 går ej att zooma manuellt som Jesper föreslår. Kan ju prova att trä ett halft (delat horisontelt på mitten) mjölkpaket som du gjort en lagom stor öppning i botten så blixten får rum, till avskärmning istället för manuell zoom.

/ Erik

Plåtade den här med befintligt ljus med filmduken som reflektor. Tri-x somfilm (iso 400)

/Mikael

Bilagor

• bio.jpg
    bio.jpg
    59.3 KB · Visningar: 185
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar