Annons

Studiofoto hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

rogert

Aktiv medlem
Precis köpt kaffebrus lilla kit med 2st 110w.
snabbade mig och montera upp dessa och kastade in dottern framför kameran...

ett paraply ovan/bakom kameran och ett till höger om kameran, båda slår jag genom paraplyet.

Så till resultatet, blir helkasst, antingen sotar bilderna igen eller så blir det överexponerat...

se bifogad bild, f8 , 1/160
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1079919

ska man reflektera blixten istället ??

några bra tips... helt grön på studiofoto..

edit: funderar om det är min sunkiga svarta tygbit som bakgrund som spökar till det lite för mig..
 
Senast ändrad:
Ser inget direkt fel på bilden.
Att du får "sotade" bildr ibland kan bero på att du har för kort slutartid. Max 250/sek om du inte har nån high speed sync.

Sen finns ju mängder av olika placeringar av blixtarna man kan testa.

Mest ljus får du genom att skjuta igenom paraplyerna än att studsa ljuset.

Du kan oxå kolla på andras bilder ungefär hur det är ljussatt ( syns ofta i ögonen hur blixtarna är placerade ).

Om du använder en frigolitskiva som upplättning kan du ha den andra blixten som hår eller bakljus för andra effekter.
 
Bilden blir lite mer levande om du minskar effekten på den ena blixten så att det uppstår lite skuggor på ena sidan av modellen.

Just nu är det i mina ögon lite för platt.

Kör huvudljuset på 100% effekt och upplättningen på 50-25% så skall du se att du får mer liv.

Kameran i manuellt läge.
Exponeringen ställer du på 1/125 sek och den bländare du vill använda och sedan justerar du belysningen så att den passar i ovan nämnda förhållanden.
 
Alltså, första studiobilden...det är inte så enkelt att bara köpa studioblixtar och tro att man gör förstsidesbilder. Det är garanterat inget fel på dina blixtar. Din 30D tycker jag att du ska ställa in på 1/125 och F8 till att börja med. Finns absolut ingen anledning att använda en annan slutartid. Behövs inget stativ, brinntiden på blixtarna ser till att du inte får skakoskärpa.
Se till att separera modell från bakgrund mera. Använd en blixt som du beskriver den första. Den andra ska du köra för bakgrundsljus eller hårljus, som Pelle säger. Placera en reflector (bit frigolit) på modellens skuggsida. Justera ljusstyrkan så det ser bra ut på bild, har du en extern ljusmätare blir det enklare då du inte behöver testa dig fram lika mycket.
Good luck
Mats
MWPhoto
 
rogert skrev:
Precis köpt kaffebrus lilla kit med 2st 110w.
snabbade mig och montera upp dessa och kastade in dottern framför kameran...

ett paraply ovan/bakom kameran och ett till höger om kameran, båda slår jag genom paraplyet.

Så till resultatet, blir helkasst, antingen sotar bilderna igen eller så blir det överexponerat...

se bifogad bild, f8 , 1/160
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1079919

ska man reflektera blixten istället ??

några bra tips... helt grön på studiofoto..

edit: funderar om det är min sunkiga svarta tygbit som bakgrund som spökar till det lite för mig..

f/8 och 1/160 ssec: tid o bländare är rätt. (testa att öppna ett halvt bländarsteg)

Däremot har du lyckats "smeta ut" ljuset så att det är helt jämt utan skuggor - och det är just det som blir så "tråkigt".

Börja med att stänga av ena blixten helt och placera den som lyser typ snett bakom dig till vänster. Nu får du ett ganska hårt ljus med mörk högersida. Ställ nu en reflektor på modellens högra sida (t ex en frigolitskiva) som studsar tillbaka ljus på den högra sidan. Nu bör du ha en lagom ljussättning med "liv" i bilden.
Du kan prova med och utan paraply och reflekterat eller genom paraply.

Använd den andra blixten till att belysa bakgrunden och håret bakifrån ("hårljus"). T ex kan du lägga blixten bakom modellen så att ljuset slår rakt upp mot både bakgrund och modell bakifrån. Blir ganska effektiv belysning av bakgrund och hår med enkla medel.

Tänk också på lokalen; om den har ljusa/vita väggar studsar och reflekteras ljuset i väggarna och smetar ut din belysning så att den blir platt och livlös. Köp gärna några meter svart tyg och häng upp på väggen så att du dämpar reflekterat ljus.

Din bild är helt "ok" bara livlös.
Utöver "bättre" ljussättnign enl ovan, behöver du också sätta vit o svartpunkt och lite mer "stuns" i kontrast. Fixas enklast med nivå och kurva i PS. Finns många trådar om detta.

Lycka till!
;-)
 
Tack för alla råd och vägledningar..!!

Ska fortsätta laborera, som någon skrev så kanske rummet jag är i stökar till det. vita väggar och inte större än 4*4m så ströljuset är nog en faktor.


Men blev inte klok igårkväll när jag försökte exponera en bild rätt, blir bara underexponerat, bländar jag om så histogrammet landar "rätt" så bränner den ut, men jag kanske tänker fel även här, ett ljust ansikte mot svart bakgrund så kanske histogrammet ska ligga åt vänster ?


Mats - jag har aldrig påstått det var fel på grejerna, utan enbart bristande kunskap.
 
1 Tiden har inget med blixtfoto att göra utom i ett fall. Och det är när du vill blanda blixtljus och annat ljus (sol/lampor).
Men tiden får inte vara snabbare satt än blixtsynktiden. Om du sätter en snabbare tid än blixtsynktiden så kommer slutaren att vara i vägen och delar av bilden kommer bli svart.
Tiden är alltså inte viktig så länge dagsljuset(lampor) stängs ute och tiden är vald inom synktiden.

2 Ljuset styrs med bländaren och ljuskällan/källorna.

Histogrammet har inget med blixtfoto att göra. Det visar bara ett resultat över vilka toner som finns i bilden. Många svarta pixlar ger hög pelare i histogrammets svarta del och så vidare.

3 Desto närmare en blixt står objektet desto mjukare ljus får du.

4 Desto större en ljuskälla är desto mjukare ljus får du.

5 JA du kommer att få problem med reflexer i en liten studio. Ett sätt är att klä väggarna i svarta tyger(finns stora specialtyger till vettigt pris som jag inte kommer ihåg namnet på just nu....ngt på MOL...) och slippa reflexerna.
Och det är jobbigare att begränsa ljuskällorna än att lägga på mer ljus.

6 Prova med EN blixt och flytta den runt objektet för att se hur skuggor faller (ha alltid koll på nässkuggan).

6.1 Lägg till en reflektor till den ensamma blixten.

6,2 Lägg till nästa blixt. Om ljuset i 6,1 är bra lägg då den andra blixten på bakgrunden eller bakifrån på objektet.

Normalt använder jag en gråmelerad bakgrund. Begränsar jag ljuset blir den svart. Gör jag inget blir den grå och blyser jag den så kan den bli vit.
 
Sitter med ett paket själv och är väldigt nöjd än så länge .

Jag gjorde som så att jag körde med softbox på blixten snett till höger framför offret och sedan skärmade jag av den andra blixten som stod vid sidan med en reflektor samtidigt som den lade ljus på bakgrunden.

Hade dock bara mig själv att öva på så det ställde till det lite :D men det var kul ändå.

resultat : http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1080467
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.